Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W poszukiwaniu liczby Pi.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2682 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentuję konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum, na której uczniowie zapoznają się za pomocą pomiarów z pochodzeniem liczby Pi.
Pomysł lekcji zrodził się ze spostrzeżenia, że uczniowie, spotykając się po raz pierwszy w cyklu gimnazjum z pojęciem okręgu, często mają problemy z oswojeniem bardzo abstrakcyjnej dla nich liczby Π, mimo że podaje się im właściwą jej definicję. Można to zmienić poprzez zastosowanie poglądowych metod przyswajania wiedzy, czyli kontakt z rozmaitymi okręgami, ukrytymi w kształtach przedmiotów.
Konspekt lekcji matematyki
w klasie II gimnazjum

Temat lekcji: W poszukiwaniu liczby Pi.

Cel lekcji: Zapoznanie uczniów z pochodzeniem liczby Π

Cele operacyjne: (uczeń powinien)
  • znać: znać pojęcie długości okręgu (obwodu koła); pojęcie średnicy okręgu.
  • umieć: praktycznie odnaleźć wskazane pojęcia na przykładach przedmiotów, zawierających w swym kształcie okrąg; dokonać precyzyjnych pomiarów danych przedmiotów; właściwie zastosować się do podanych przez nauczyciela instrukcji; dobrać odpowiednie narzędzia w celu wykonania precyzyjnego pomiaru.
Zasady nauczania: Zasada aktywnego i świadomego uczestnictwa ucznia w procesie dydaktycznym;

Metody nauczania: metoda poglądowego poznania;

Formy pracy: Praca w grupach.

Pomoce dydaktyczne: rozmaite narzędzia do pomiaru, karty pracy, kalkulatory, przedmioty, w których kształcie znajduje się okrąg.

Przebieg lekcji:

I. Czynności przygotowawcze:
  1. Sprawdzenie listy obecności;
  2. Zapisanie tematu lekcji;
  3. Przypomnienie poznanych na ostatnich lekcjach wzorów na długość okręgu i pole koła.
  4. Określenie celów lekcji.
II. Lekcja właściwa:
     Uczniowie zostają podzieleni na grupy i dokonują wyboru osoby, będącej ich reprezentantem –liderem, zadaniem lidera grupy będzie nanoszenie wyników pracy grupy na karty pracy, a później przedstawienie tychże wyników przy podsumowaniu wykonanego zadania.
     Każda z grup otrzymuje po kilka przedmiotów okrągłych kształtów i zadaniem uczniów jest dokonanie pomiaru obwodu i średnicy każdego z przedmiotów, aby następnie w wyniku ich dzielenia otrzymać przybliżenie liczby Π.
    Pomysł lekcji zrodził się ze spostrzeżenia, że uczniowie, spotykając się po raz pierwszy w cyklu gimnazjum z pojęciem okręgu, często mają problemy z oswojeniem bardzo abstrakcyjnej dla nich liczby Π, mimo że podaje się im właściwą jej definicję, ale poprzez „namacalny” kontakt z rozmaitymi okręgami, ukrytymi w kształtach przedmiotów, liczba Π ulega „odabstrakcyjnieniu”. Duże znaczenie mają także realizowane przy okazji cele operacyjne; uczniowie są zmuszeni pogłówkować, aby optymalnie dokonać pomiaru i wybierać odpowiednie narzędzia.
    No i wreszcie nie bez znaczenia jest sposób utrwalania pojęć: obwodu (w sensie ogólnym) i średnicy, bo poprzez najlepsze z możliwych, czyli poglądowe ich poznanie.
     Na zakończenie lekcji, o ile czas pozwoli, zaplanowałam „poczęstowanie” uczniów szczyptą literatury, przejawiającej nieobojętność wobec tej szczególnej liczby –wiersz Wisławy Szymborskiej „Liczba Pi”, jak i również pokazać sposób uzyskiwania ułamka, dającego dosyć dokładne przybliżenie Π –jako ciekawostkę.

III. Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej.


opracowała: Barbara Bomba

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie