Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program prezentacji pracowni chemicznej podczas dnia otwartych drzwi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2721 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program zawiera cele, opis przygotowania pracowni oraz plan przeprowadzenia prezentacji pracowni dla obserwującej grupy z uwzględnieniem doświadczeń chemicznych.


PROGRAM PREZENTACJI PRACOWNI I EDUKACJI CHEMICZNEJ PODCZAS DNI OTWARTYCH SZKOŁY

OGÓLNE CELE PREZENTACJI:
  • Przedstawienie młodzieży gimnazjalnej oferty edukacyjnej szkoły w zakresie kształcenia chemicznego.
  • Zaprezentowanie wyposażenia pracowni chemicznej, pomocy dydaktycznych i warunków pracy na lekcjach chemii.
  • Zaprezentowanie osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych szkoły.
  • Omówienie celów nauczania chemii w szkole średniej, form zdobywania wiedzy i zasad oceniania.
  • Wzbudzenie zainteresowania przedmiotem chemii.
Cele przygotowania prezentacji w odniesieniu do przygotowujących program:
  • Wzbudzanie aktywności i rozwijanie zainteresowań uczniów.
  • Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy.
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
  • Kształtowanie umiejętności opracowywania materiałów do prezentacji.
  • Wyrabianie umiejętności prezentacji przed nową grupą społeczności.
  • Kształtowanie odpowiedzialności za podjęte zadania.
  • Rozwijanie umiejętności wykonywania i opisu prostych doświadczeń chemicznych.
PLAN ZAPREZENTOWANIA PRACOWNI:
  1. Przygotowanie plakatów i plansz informacyjnych:
    • Realizowany program i nauczyciele uczący
    • Cele nauczania chemii
    • Formy pracy uczniów i sposoby zdobywania wiedzy
    • Osiągnięcia uczniów
  2. Przygotowanie wystawki:
    • Podręczników, zbiorów zadań, ciekawych zasobów biblioteczki chemicznej
    • Prac uczniów np. albumów, plakatów, foliogramów, prezentacji multimedialnych będących rozwiązaniem konkursów lub przygotowanymi pomocami do lekcji
  3. Prezentacja doświadczeń chemicznych:
    • Reakcja sodu z wodą wobec fenoloftaleiny – doświadczenie na rzutniku
    • Zabarwienie fenoloftaleiny, oranżu metylowego, wskaźnika uniwersalnego wobec kwasów i zasad
    • Reakcja zobojętniania wobec fenoloftaleiny
    • Reakcja roztworów Pb(NO3)2 z KI
    • Spalanie magnezu w parze wodnej
    • Spalanie magnezu w tlenie – zamiennie
  4. Kilka zagadek chemicznych.
  5. Indywidualne zwiedzanie pracowni, pytania uczniów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Wprowadzenie grupy młodzieży przez osoby oprowadzające.
  2. Zajęcie miejsc przez uczniów i powitanie przez nauczyciela i osoby prowadzące zajęcia.
  3. Omówienie programu nauczania zgodnie z przygotowanymi planszami, plakatami.
    TREŚCI PLANSZ, PLAKATÓW:

    I – Opis programu :
    W Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów, nauczanie chemii realizowane jest w trzech typach szkół: LO, LP, TE w zakresie podstawowym, według autorskiego programu nauczania chemii Elżbiety Wójcik i Danuty Jabłońskiej. Wymiar godzin od 3,5 do5 w cyklu kształcenia.

    II - Cele nauczania chemii w szkole średniej:
    • Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami są poznanie przyrody oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo otoczenia.
    • Kształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą chemiczną w życiu codziennym.
    • Prowadzenie do zrozumienia znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji ludzkiej.
    • Rozwijanie zainteresowań poznawczych i twórczych.
    • Kształcenie i rozwijanie umiejętności wybierania i prezentowania informacji ze środków masowego przekazu, internetu, literatury popularnonaukowej, tablic chemicznych itp..
    • Wyrabianie cechy rzetelności, sumienności, odpowiedzialności.
    III Formy pracy uczniów i sposoby zdobywania wiedzy:
    • Lekcje chemii prowadzone na ogół metodami naprowadzająco – poszukującymi.
    • Doświadczenia chemiczne.
    • Wycieczki przedmiotowe np. MPWiK, oczyszczalnia ścieków, Cukrownia, Elektrociepłownia.
    • Wyjścia na Wydział Chemii udział w pokazach doświadczeń chemicznych, Festiwalu Nauki.
    • Praca metodą projektu dydaktycznego.
    • Wykorzystanie podręcznika i innych źródeł wiedzy, w tym internetu.
    • Wykorzystanie filmów edukacyjnych i nagrań doświadczeń chemicznych.
    • Prezentacje multimedialne.
    • Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych.
    • Możliwość poszerzenia wiedzy i rozwinięcia zainteresowań na Kole Chemicznym.
    IV – Przykłady osiągnięć uczniów:
    • Wybór chemii na egzamin dojrzałości i uzyskiwanie dobrych wyników egzaminacyjnych.
    • Zdawanie łączonego egzaminu wstępnego na Wydział Chemii z egzaminem dojrzałości.
    • Wybór chemii jako kierunku studiów.
    • Wybór studiów, na których chemia jest jednym z ważnych przedmiotów.
    • Udział w konkursach przyrodniczych.
    • Udział w konkursach multimedialnych o tematyce chemicznej.
  4. Wykonanie doświadczeń chemicznych.
    1. Doświadczenia wykonane w formie pokazu i prowadzone przez nauczyciela:
      • Reakcja sodu z wodą
      • Spalanie magnezu w tlenie lub w parze wodnej
    2. Doświadczenia wykonane przez uczniów prowadzących oraz z zaproszonym gimnazjalistą:
      • Zabarwienie wskaźników w kwasach i zasadach
      • Reakcja strąceniowa Pb(NO3)2 i KI
      • Reakcja zobojętniania
      Doświadczenia są omawiane przez prowadzących, przy czym najpierw zachęca się gości do wyjaśnienia niektórych procesów.
  5. Po części doświadczalnej, prowadzący uczniowie zadają zagadki chemiczne.
    Przykłady:
    1. Co to jest?
      „Gdym stężony tom jak olej, tylko sukni mną nie polej.”
    2. Dokończ zdanie: „ Pamiętaj chemiku młody ............................”
    3. Jaki to pierwiastek?
      • Nazwa pochodzi od greckiego słowa leniwy.
      • Nazwa pochodzi z języka greckiego i znaczy żółtozielony.
      • Podtrzymuje życie.
      • Tworzący wodę.
  6. Zakończenie – zwiedzanie pracowni, pytania uczniów.

Opracowanie
Elżbieta Wójcik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie