Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wprowadzenie litery ł w klasie pierwszej - Tu łaty, a tu łatki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21707 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nowocześnie pojmowana edukacja wczesnoszkolna przywiązuje szczególną wagę do kształtowania osobowości ucznia, a w tym: jego pozytywnego stosunku do nauki, rozbudzania ciekawości świata, rozwijania indywidualnych predyspozycji i zdolności poznawczych oraz umiejętności.

IMIĘ I NAZWISKO- Lucyna Roeske

PRZEDMIOT- Nauczanie Zintegrowane

KLASA - I b

DATA 22.XI.2004r

Czas trwania - 130 minut

Temat jednostki zintegrowanej: Tu łaty, a tu łatki.

Treść zajęć edukacyjnych( zapis w dzienniku)

Układanie rozmowy rękawów zainspirowanej wierszem J.Brzechwy Łata i dziura, pisanie liter ł, Ł i wyrazów z tymi literami, nauka tekstu na pamięć.Zabawa muzyczno ruchowa Pies i kot.Ciche i głośne indywidualne czytanie tekstu Psotny łatek. Nazywanie czynności wykonywanych przez Łatka, redagowanie odpowiedzi. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9 z uzupełnianiem tekstu zadania brakującym pytaniem.Mój łaciaty przyjaciel ( kot i pies ), budowa ciała, odżywianie i zachowanie w różnych sytuacjach.Moje zwierzątko- projektowanie kształtu z pudełek, łączenie pudełek za pomocą taśmy. Nauka rysowania kota.


Cele operacyjne w kategoriach czynności ucznia
Uczeń:
- Uświadomił sobie że podczas spotkania z psem i kotem pożądane są właściwe zachowania;
- zrozumiał sens wiersza, zinterpretował tekst ruchem i śpiewem przeczytał sylaby, wyraz z ł i tekst, napisał litery i zdania z użyciem wyrazów z ł;
- dostrzegł związek między dodawaniem a odejmowaniem, uzupełnił zadania brakującym pytaniem;
- ukształtował postać kota z pudełek, posłużył się dziurkaczem i zszywaczem ;
- odzwierciedlił ruchem elementy muzyki;
- miał możliwość ćwiczenia szybkości i oceniania odległości;
- poznał literę ł, Ł budowę oraz tryb życia kota i psa, technikę łączenia pudełek taśmą, sposób rysowania kota.

Metody: eksponująca impresyjna i ekspresyjna, ćwiczenia przedmiotowe, praca z książką, pokaz, zabawowo - naśladowcza,gra dydaktyczna, problemowa.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik Szkoła marzeń cz. 2, ćwiczenia Szkoła marzeń cz. 2, wiersz J. Brzechwy Łata i dziura, liczmany, 9 kłębków do ilustrowania zadania, ilustracje przedstawiające koty i psy, model zwierzątka z pudełek, arkusze papieru z rysunkiem płotu, mazaki, maski na oczy, pudełka, taśma, klej, zszywacz, nożyczki, kolorowy papier, farby, pędzle, płyta CD 1, piłeczki, kłębek.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Słuchanie wiersza J. Brzechwy.
"Łata i dziura"
Miało palto dwa rękawy:
Łatany był rękaw prawy,
A lewy - dziurawy.

Rzecze lewy do prawego:
" Fe, kolego,
Jak się zgodzić można na to,

Żeby świecić taką łatą?"
Na to prawy odpowiada:
"Łata, kolego, nie wada,

Dziura wiele nie wskóra,
Lepsza jest brzydka łata niźli ładna dziura."

2. Recytacja ilustrowana ruchami rąk.
Nauczyciel recytuje wiersz. Dzieci parami, stojąc lub siedząc, ilustrują tekst ruchami rąk. Jedno dziecko jest prawym rękawem, a drugie- lewym.
3. Przedstawianie własnymi słowami tekstu, który "wypowiada" rękaw prawy.
4. Ćwiczenia w poprawnej wymowie określonego fragmentu (podręcznik s. 28 )
5. Próby zaśpiewania fragmentów wiersza.
6. Układanie rozmowy rękawów - praca w parach.
* Przygotowanie dialogu z rekwizytem ( palta, kurtki itp.)
* Prezentowanie rozmów przed klasą.
*Wybór najzabawniejszej scenki.
7. Wzbogacenie słownictwa uczniów o wyrazy związane z tematem łata .
· Ekspozycja ubrań z różnymi łatami: łaty na łokciach, połatane ubrania, spodnie całe w łatach, łata na kolanie, łatka na rękawie i obrazków: czarny pies w białe łaty, biały kot w czarne łatk
8. Analiza słuchowa słów: łata , łatki
· Dzielenie na sylaby.
· Porównywanie pierwszych sylab.
· Wyróżnianie pierwszej głoski.
9 Pokaz liter: ł, Ł drukowanych i pisanych.
10 . Analiza wzrokowo- słuchowa wyrazu łaty
11 . Czytanie sylab i wyrazów z literą ł.
· Czytanie wyrazów przy obrazkach w górnej ramce. ( podręcznik s. 26 ).
· Tworzenie wyrazów za pomocą sylab i obrazków umieszczonych w dolnej części kartki. ( podręcznik s.26 )
12. Nauka pisania liter : ł Ł . ( ćwiczenia s. 40 )
*Pisanie na wolnej przestrzeni ( tablice, gazety, kartony )- ćw.1
*Pisanie na płaszczyźnie bez linijek.
*Pisanie w linijkach.
* Pisanie połączeń po śladach.
13. Porównywanie i różnicowanie liter : ł ,l, t. - ćw.2 Wybór liter do uzupełniania wyrazów. Wpisanie liter w wyrazy.
- Którą wstawimy literę ?
ł , l , t,
14. Podpisywanie obrazków wyrazami z literą ł.- ćw. 3
15. Zabawa muzyczno - ruchowa Pies i kot.
* Zabawy przy akompaniamencie instrumentalnym ( zabawy uwrażliwiające na różne poznane elementy muzyki )płyta CD 1/43
16. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 9 z uzupełnianiem tekstu zadania brakującym pytaniem. ćw. s. 41, 42
a) Ćwiczenia techniki rachunkowej.
· Zapisywanie liczby 9 w postaci sum.
· Pamięciowe układanie przykładów na odejmowanie do napisanego na tablicy wyniku.
Np. Na tablicy jest napisany wynik (5 ). Uczniowie mogą podać przykłady :
9 - 4, 8 - 3 , 7 - 2.Po wyczerpaniu wszystkich możliwości nauczyciel pisze następny wynik. Można korzystać z różnych liczmanów.
b) Uzupełnianie tekstu zadania i rysunku. Rozwiązywanie uzupełnionego zadania. ćw. 5
· Samodzielne czytanie tekstu.
· Głośne odczytanie tekstu.
· Stwierdzenie braku pytania.
· Doprowadzenie do sformułowania pytania za pomocą ilustrowania tekstu konkretami.
Dzieci układają na stoliku 9 kłębków (piłeczek) .
Spadają 3 kłębki. ( Tę sytuację pozostawiamy przez cały czas rozwiązywania zadania ) .
N. : O co zapytamy ?
U. : Ile kłębków nie spadło? ( Ile kłębków zostało na stoliku ?)
· Ustne sformułowanie rozwiązania .
N. : Jak obliczymy ile kłębków jest na stoliku ?
U . : Od kłębków, które były na stoliku odejmiemy te, które spadły
· Przedstawienie danych z użyciem palców.
N. : Pokażcie tyle palców, ile kłębków było na stoliku.
Uczniowie wykonują polecenie.
N. : Pokażcie tyle palców , ile kłębków spadło .
Uczniowie wykonują polecenie .
N.: Pokażcie tyle palców, ile kłębków zostało.
Uczniowie wykonują polecenie.
· Samodzielne uzupełnianie rysunku.
· Samodzielne zapisanie przedstawionej czynności za pomocą symboli matematycznych.
9 - 3 = 6
· Przypomnienie pytania.
· Samodzielne sformułowanie i zapisanie odpowiedzi.
Na stoliku jest 6 kłębków.
c) Próba samodzielnego rozwiązania zadania.ćw. 6
· Ciche czytanie tekstu.
· Głośne odczytanie tekstu.
· Dostrzeżenie braku pytania.
· Sformułowanie brakującego pytania.
- Ile desek pomalowała Łucja?
*Powtórzenie całego tekstu zadania.
*Samodzielne zapisanie rozwiązania.
* Wspólne sprawdzenie poprawności rozwiązania.
d)Układanie pytania do przedstawionej sytuacji. ćw. 7 Paweł buduje płotek.- O co zapytamy?
Układamy wszystkie możliwe pytania do przedstawionej sytuacji.
e) Ćwiczenie techniki dodawania i odejmowania liczb za pomocą grafów w zakresie 9.ćw. 8
17. Formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie ilustracji do tekstu Psotny Łatek.
- Co dzieje się na kolejnych obrazkach?
* Oglądanie obrazków.( podręcznik s.27 )
* Indywidualne wypowiedzi na postawione pytanie.
Zwracam uwagę na poprawną budowę zdań.
18. Zabawa :Rysowanie kota na płocie.
19. Nazywanie czynności wykonanych przez psotnego kota Łatka( rwał, przewracał, ścigał, tłukł, fikał, wywracał, darł itp.)
20. Ćwiczenia w czytaniu tekstu Psotny Łatek. ( podręcznik s.27)
· Szukanie w tekście wyrazu koło.
· Szukanie wyrazów z literą Ł .
· Policzenie wyrazów z literą ł
· Przeczytanie wyrazów najdłuższych : psotnika, spotkał, narobił. Podzielenie ich na sylaby.
· Ciche czytanie całego tekstu.
· Indywidualne głośne czytanie.
21. Pisanie na podstawie obrazków odpowiedzi na pytanie :
- Co robił psotny Łatek? ćw. 9, s. 43
(Psotny Łatek rwał wełnę, darł kartki, wywracał stołki i tłukł kubki)
22. Rozwiązywanie rebusów z kotem ćw. 10, s. 43
· Odczytanie rebusów .
· Zapisanie rozwiązań.
23. Mój łaciaty przyjaciel ( kot, pies) . Budowa jego ciała, odżywianie i zachowanie w różnych sytuacjach. (podręcznik s.29-31)
*Przedstawienie naszych czworonożnych przyjaciół (psa i kota).
· Oglądanie ekspozycji obrazów, albumów, kalendarzy przedstawiających psy i koty.
*Wypowiadanie spostrzeżeń, stawianie pytań, czytanie podpisów.
· Porównywanie części ciała dorosłego kota i psa.
*Oglądanie rysunku.
*Czytanie napisów.
* Porównywanie części ciała.
- Jaki tułów ma kot, a jaki pies ?
- Czym się różni łapa psa od łapy kota?
- Co komunikuje nam kot?
- Co komunikuje nam pies?
- Co mówi mina psa ?
*Oglądanie rysunków przedstawiających pysk psa wyrażający radość, strach, złość ; odczytywanie z miny uczuć.
*Pies naszym pomocnikiem.( podręcznik s. 30)
· Czytanie nazw ras psów i określanie, w jaki sposób pomagają człowiekowi.
- Jak powinieneś zachować się ; gdy spotkasz psa?
· Udzielanie rad, ostrzeganie przed niebezpieczeństwem, informowanie o różnych wypadkach.
· Prezentowanie swoich pupili, opowiadanie o ich zachowaniu. Podawanie ciekawostek z życia psów i kotów.
- Czym się żywi pies, a czym kot ? ćw. 16, s 46
23. Moje zwierzątko- projektowanie kształtu z pudełek, łączenie pudełek za pomocą taśmy .
· Ćwiczenia w rysowaniu kota. Rysowanie zgodnie z tekstem.
· Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela.
Małe kółeczko, duże kółeczko,
jedno ucho, drugie ucho,
trzy wąsiki z lewej strony,
trzy wąsiki z prawej strony,
ogonek zakręcony
i jest kotek- tyłem odwrócony.
Helena Matera
· Ponowne słuchanie i jednoczesne rysowanie na kartkach, makulaturze.
· Rysowanie kota kreską na podstawie oglądanych ilustracji z kotami. Dzieci rysują swobodnie według własnych pomysłów i oglądają swoje dzieła.
· Wykonanie modelu kota z pudełek.
· Pokaz i obserwacja modelu zrobionego przez nauczyciela.
· Analiza modelu.
- Jak wygląda ?
- Z czego jest wykonany? ( Z pudełek, kartonu).
- W jaki sposób jest wykonany? ( Pudełka łączone są taśmą klejącą)
· Przygotowanie rzeczowe.
· Pokaz łączenia pudełek.
· Przygotowanie materiałów i narzędzi według wykazu w podręczniku.
· Wykonanie zadania w kolejności podanej w podręczniku. s. 32
· Porównanie swojej pracy z rysunkami.
· Przedstawienie napotkanych trudności podczas wykonywania zadania .
· Ocena staranności wykonania.
24. Podsumowanie dnia i ocena zajęć.
25. Zadanie pracy domowej : Poszukiwanie obrazków do atlasu o psie i kocie. Obserwowanie zachowania własnego pupila.
Opracowała mgr Lucyna Roeske

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie