Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zachowania agresywne przyczyny ich powstawania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1482 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zjawisko agresywnych zachowań u dzieci budzi duże zainteresowanie nie tylko grup badaczy, psychologów, ale również pedagogów. Zdobycze techniki, podwyższenie stopy życiowej, wzrastające tempo życia powodują ograniczenie czasu spędzanego z dziećmi. Zmieniła się rola kobiety - matki na przełomie wieków. Jak postępować z dziećmi, jakich błędów wychowawczych nie należy popełniać? Próbę rozwiązania zawarto w niniejszym artykule.

Opracowała: Iwona Pałasz

Gwałtowne tempo rozwoju społeczno gospodarczego, jakim podlega nasza rzeczywistość, jako produkt uboczny przemian ukazuje wzrost zjawiska agresji wśród dzieci i młodzieży. Przykłady agresywnych zachowań w formie fizycznej (bezpośrednich pośrednich zachowań napastliwych czy destruktywnych), agresji słownej (wypowiedź napastliwa, wypowiedź szkodząca, wypowiedź poniżająca) czy agresji przemieszczającej bezustannie pojawiają się jako istotne informacje w środkach masowego przekazu: telewizji i prasie.
             Sprawa nasilenia agresji dotyka wiele miast: wandalizm młodzieży po imprezach sportowych, zwłaszcza rozgrywkach meczowych, bestialskie niszczenie nagrobków i mogił na cmentarzach, napaści na osoby starsze, szerzące postrach chuligańskie grupy.
Alarmujące dane nie są wyzwaniem tylko dla badaczy, naukowców, psychologów a także dla nauczycieli, którzy mają na co dzień kontakt z młodzieżą.
Artykuł jest poświęcony czynnikom warunkującym agresję wśród dzieci, gdyż ze zjawiskiem przemocy, wrogości, arogancji wobec nauczycieli, gwałtownych ataków grup chuligańskich mamy do czynienia w środowisku szkolnym. Czym wobec tego jest agresja? Skąd młodzi ludzie biorą gotową receptę zachowań agresywnych? Otóż agresję Norbert Sillamy określił „(...) agresywność jako skłonność do atakowania” czy A. Frączek „agresja instrumentalna proponuje nazwać czynności podejmowane i realizowane na podmiot tak zorganizowane, że następstwem jest szkoda i utrata cenionych wartości, ból i cierpienie”.
            Wśród naukowców do tej pory nie ma zgodności co do rozumienia tego pojęcia, ani też jednej wiodącej teorii - genezy agresji czy ma charakter wrodzony czy wyuczony. Zgadzamy się natomiast, że wszystkie zachowania agresywne przynoszą ból i cierpienie osobie atakowanej przez agresora.

Uwarunkowanie społeczne zjawiska agresji
Przyczyny zachowań agresywnych tkwią w środowisku rodzinnym i pozarodzinnym. Dziecko rodzi się z wrodzonym zasobem reakcji, które rozszerzają się w miarę dorastania. Osobowość kształtuje się przez długie lata. Często rodzice popełniają błąd dostarczając dziecku zachowań agresywnych poprzez:
1)      blokadę potrzeb - prawidłowy rozwój dziecka wymaga zaspokojenia potrzeb biologicznych i potrzeb psychicznych. Jeśli potrzeba afiliacji, potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba miłości zostanie zlekceważona wówczas dziecko czuje się odrzucone, popada w złe towarzystwo, wagaruje, staje się agresywne. Niejednokrotnie rodzice nie zaspakajają podstawowych potrzeb biologicznych (głodu i snu), zastępując ciągłymi karami. Rodzi to bunt i w konsekwencji utrwalanie negatywnego zachowania.
2)      model agresywnego zachowania dostarczany przez "osoby znaczące" budzące podziw i uznanie w oczach dziecka. Procesem modelowania M. Bronfrenbrener określa "wykonywanie przez przedmiot działania podobnego symbolicznie lub konkretnie do tego, które uprzednio wykonał". Upodobniają się, naśladują rolę ojca, matki głównej postaci z filmu lub bajki. Mamy do czynienia z procesem zarażania się danym zachowanie nie zawsze pozytywnym.
3)      różnice w wychowaniu - bezustanne kłótnie i spory o rację, przeciąganie dziecka na swoją stronę odbijają się na kształtowaniu osobowości. Dziecko wychowywane jest nie tylko przez najbliższą rodzinę, ale oddziałuje na nie grupa rówieśników, sąsiadów, środki masowego przekazu.
Reakcje agresywne na tle grupy rówieśniczej jawią się jako zjawisko przemocy we współżyciu uczniowskim. Przyczyna tego zjawiska tkwi w podnoszeniu własnej wartości, samooceny, satysfakcji w zadawaniu agresji. Pozostałe spory wynikają z nieprzestrzegania reguł gry, nieumiejętności dostosowania się do obecnych wymogów i warunków w kontaktach grupowych.
         Zachęty do agresywnego zachowania dostarczają środki masowego przekazu: komiksy, kreskówki, czasopisma dla dzieci oraz rozpowszechniona na szeroką skale produkcja bajek i filmów. Znaczna część animowanej produkcji filmowej amerykańskiej i japońskiej przeładowana jest pierwiastkami agresji, przemocy i brutalności. Rządzi w nich bohater negatywny, demony zła. Dziecko poznaje tajniki przemocy, posługiwania się bronią zanim nastąpi sprawiedliwy finał. Język, którym posługują się bohaterowie, pojedyncze wyrazy budzą wiele zastrzeżeń (np. "spadaj", "odwal się"). Niestety często negatywny bohater wzbudza sympatię u młodego widza. Dziecko oswaja się z agresją przez codzienny kontakt z telewizją.
         W celu zapobieżenia negatywnym skutkom oddziaływań należy apelować do rodziców o ograniczanie spędzania czasu przed odbiornikami telewizyjnymi a także o selekcję pozycji przeznaczonych dla dzieci.
            Dokonując podsumowania należy zauważyć, że właściwe dla natury ludzkiej zachowania agresywne w społeczeństwach rozwiniętych powinny być umiejętnie ograniczane, a kluczowym momentem takiego działania jest okres szkolny i przedszkolny. W zmaganiach z agresją często jesteśmy bezsilni, jeżeli objawia się w ekstremalnej postaci. Na polu dydaktyczno – wychowawczym stymulujmy takie zachowania, ukierunkowując naturalną aktywność młodzieży na spełniające ambicje formy samorealizacji. Da nam to na pewno wzrost poczucia bezpieczeństwa, i satysfakcję z młodzieży. Szybkie tempo życia i pogoń za pieniądzem i utrzymaniem go na odpowiednim poziomie nie powinien ograniczać czasu poświęconego dzieciom, jest to też forma inwestycji w przyszłość.

Literatura:

  1. A. Frączek : „Socjalizacja i agresja” W-aw 1993
  2. T.Bach- Olasik: Oddziaływanie telewizji na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. ”Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”1993 nr 2.
  3. F.Gruszewska :Czy agresja jest konieczna ? „Scholasticus” 1995
  4. Popławska R: Agresja u dzieci w wieku dorastania- uwarunkowania rodzinne „Problemy rodzinne „ 1991 nr 3.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie