Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Turniej ekologiczny dla szkoły podstawowej- z ekologią na wesoło. c.d.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4473 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz turnieju ekologicznego dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej.

SCENARIUSZ TURNIEJU EKOLOGICZNEGO„Z EKOLOGIĄ NA WESOŁO”

  1. Czas i miejsce trwania turnieju 5 maj 2006 rok; godz. 9.00; aula Publicznej Szkoły Podstawowej im. B. Chrobrego w Wąsoszu.
  2. Cele turnieju
    1. ukazanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy,
    2. utrwalenie i pogłębianie wiadomości przyrodniczo – ekologicznych,
    3. kształtowanie aktywnej postawy i kultury ekologicznej,
    4. pobudzanie wrażliwości na środowisko naturalne,
    5. kształcenie zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa,
    6. wdrażanie odpowiedzialności za wykonanie powierzonego zadania,
    7. zdobywanie umiejętności weryfikacji i selekcjonowania informacji,
    8. propagowanie wśród uczniów literatury związanej z ochroną środowiska,
    9. kształcenie umiejętności porozumiewania się.
  3. Forma turnieju
    • turniej międzyszkolny
  4. Uczestnicy turnieju
    1. cztery drużyny 5 – osobowe, w tym Eko – ludek ( postać przebrana w strój ekologiczny),
    2. kibice ( 10 - 15 osób z każdej szkoły ),
    3. prowadzący – nauczyciel przyrody oraz członkowie koła ekologicznego jako osoby wspomagające,
    Uwaga! Kibice wcześniej przygotowują znak rozpoznawczy szkoły np. transparent, okrzyk, znaczek z motywem przyrodniczym, opaska, czapeczka.
  5. Środki dydaktyczne
    1. mikrofony, papier, pisaki, stoper, koperty, dzwonek, magnetofon,
    2. napisy dla drużyn – np. żabki, orły, żbiki. Rysie,
    3. mapa fizyczna Polski,
    4. plastikowe zakrętki od butelek,
    5. gra dydaktyczna – zestaw pytań o charakterze przyrodniczo – ekologicznym ( pytania przygotowane na paskach papieru , zwinięte w losy i umieszczone w nieprzeźroczystym pojemniku ),
    6. plakaty i hasło o tematyce ekologicznej,
    7. powiększone do formatu A3 znaki ekologiczne, dotyczące opakowań, nadających się do recyklingu, preparatów bez freonu, nie szkodzących środowisku,
    8. ilustracje popularnych roślin i zwierząt chronionych w Polsce,
    9. powiększone do formatu A3 symbole parków narodowych w Polsce,
    10. zagadki przyrodnicze – „Zgaduj – zgadula”
    11. eksponaty surowców wtórnych,
    12. pojemniki na odpady,
    13. znaczek informujący gotowość do odpowiedzi,
    14. rozsypanki wyrazowe i obrazkowe,
    15. plakaty prezentujące postawy ekologiczne.
P R Z E B I E G T U R N I E J U

Imprezę rozpoczyna piosenka Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach” odtworzona z płyty CD. PROWADZĄCY
  1. Powitanie gości, publiczności i uczestników turnieju.
  2. Prezentacja jury.
  3. Zaproszenie uczestników do zajęcia miejsc przy stolikach z napisami.
  4. Przedstawienie się poszczególnych uczestników – wybór lidera.
  5. Zapoznanie zebranych z regulaminem turnieju.
REGULAMIN TURNIEJU
  1. Czas trwania turnieju – ok. 2 godziny zegarowe.
  2. Turniej składa się z 8 etapów:
    1. I etap – prezentacja stroju Eko – ludka ( po prezentacji Eko – ludek zajmuje miejsce publiczności ).
    2. etapy - II, III, IV, V, VI składają się z 40 pytań konkursowych, wśród których znajdują się trzy numery szczęśliwe. Ich wylosowanie równoznaczne jest z przydzieleniem maksymalnej liczby punktów.
    3. VIII etap – ocena zachowania publiczności.
    4. W etapach II, III, IV, V, VI, VII i VIII znajduje się pytanie niespodzianka – opis zadania podany będzie w trakcie turnieju przez prowadzącego.
  3. Za każda odpowiedź można otrzymać od 1 do 3 punktów.
  4. Po uprzednim naradzeniu się, odpowiedzi udziela jedna osoba z drużyny ( lider ).
  5. Maksymalny czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi podany jest przez prowadzącego przed każdym etapem turnieju. W przypadku udzielenia odpowiedzi przed czasem liderzy informują o tym fakcie podnosząc logo drużyny.
  6. Jury będzie decydowało w kwestiach spornych, przyznając punkty za odpowiedź niepełną lub budzącą wątpliwość prowadzącego.
  7. Po każdej odpowiedzi prowadzący ogłasza przyznane punkty.
  8. Lider drużyny otrzymuje kolorową nakrętkę ( 1 punkt = 1 nakrętka ), którą wrzuca do szklanego naczynia.
  9. W przypadku remisu przewidziana jest dogrywka ( losowanie pytań ).
  10. Jury przyznaje dodatkowe punkty za ciekawą formę dopingu publiczności.
ETAPY TURNIEJU I Etap – Prezentacja stroju Eko – ludka: Każda drużyna wcześniej miała przygotować strój ekologiczny. Nadszedł czas jego prezentacji. Oceny stroju Eko – ludka dokona jury.
  1. czas prezentacji: 5 min.
  2. liczba punktów za strój: 1 – 3 ( maks. 6 punktów )
  3. liczba punktów za prezentację: 1 – 3
II Etap
  1. Pytanie z zestawu pytań:Każda drużyna losuje jedno pytanie konkursowe ( losy wybierane są z pojemnika, który podaje pomocnik prowadzącego ).
    1. czas na przygotowanie: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1
  2. Pytanie niespodzianka - Jaki to park narodowy?Drużyny losują koperty z jednym logo parku narodowego w Polsce. Rozpoznają go, podają nazwę i wskazują miejsce położenia na mapie..
    1. czas na przygotowanie: 1 min.
    2. liczba punktów za podanie nazwy: 1 ( maks. 2 punkty )
    3. liczba punktów za wskazanie parku na mapie: 1
III Etap
  1. Pytanie z zestawu pytań: Każda drużyna losuje jedno pytanie konkursowe ( losy wybierane są z pojemnika, który podaje pomocnik prowadzącego )
    1. czas na przygotowanie: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1
  2. Pytanie niespodzianka - Hasło o treści ekologicznej:Każda drużyna układa hasło o treści ekologicznej. W czasie pracy uczniów podkład muzyczny z płyty CD )
    1. czas na przygotowanie: 5 min.
    2. publiczność ocenia hasła brawami, a jury przyznaje od 1 – 3 punktów
IV Etap
  1. Pytanie niespodzianka – Kto szybszy? ( segregowanie surowców wtórnych ):Z czterech zestawów worków z odpadami drużyny wybierają jeden. Następnie segregują odpady do odpowiednich pojemników ( pojemniki na papier, szkło, metale, plastik, inne podaje każdej drużynie pomocnik prowadzącego).
          W zależności od tego, która drużyna wykonała zadanie szybciej otrzyma od 3 do 0 punktów. Punkty mogą być obniżone w przypadku popełnionych błędów – decyzja jury.
  2. Pytanie losowane z zestawu pytań: Każda drużyna losuje jedno pytanie konkursowe ( losy wybierane są z pojemnika, który podaje pomocnik prowadzącego ).
    1. czas na przygotowanie: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1
V Etap
  1. Pytanie niespodzianka – Jaki to znak ekologiczny? (rozsypanka obrazkowa):Każda drużyna losuje kopertę, w której znajduje się rozsypanka obrazkowa. Układają z niej znak ekologiczny.
    1. czas na przygotowanie się: 2 min.
    2. punkty za ułożenie znaku: 1 ( maks. 2 punkty )
    3. punkty za wyjaśnienie znaczenia: 1
  2. Pytanie losowane z zestawu pytań: Każda drużyna losuje jedno pytanie konkursowe ( losy wybierane są z pojemnika, który podaje pomocnik prowadzącego ).
    1. czas na przygotowanie: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1
VI Etap
  1. Pytanie niespodzianka – „Zgaduj – zgadula” ( zagadki przyrodnicze )Każda drużyna 3 – krotnie wybiera numery pytań z zestawu złożonego z 26 zagadek, a prowadzący je odczytuje ( w celu uniknięcia powtórzenia pytania zagadki wcześniej wybrane są w zestawie wykreślane ).
    1. czas na przygotowanie jednej odpowiedzi: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1 ( max 3 ) -
  2. Pytanie losowane z zestawu pytań: Każda drużyna losuje jedno pytanie konkursowe ( losy wybierane są z pojemnika, który podaje pomocnik prowadzącego ).
    1. czas na przygotowanie: 15 sek.
    2. liczba punktów: 1
VII Etap
  1. Pytanie niespodzianka – „Ocena środowiska lokalnego” – prezentacja postaw ekologicznych: Pomocnik prowadzącego podaje każdej drużynie szary papier z przygotowanymi zagadnieniami, na które pisemnie zespoły odpowiadają, a potem prezentują
OCENA STANU ŚRODOWISKA, W KTÓRYM ŻYJESZ
JAK JEST?
JAK POWINNO BYĆ?
CO NALEŻY ZROBIĆ ŻEBY BYŁO LEPIEJ?
  1. czas na przygotowanie: 10 mim.
  2. prezentacja: bez ograniczenia czasowego
  3. liczba punktów: od 0 do 3
VIII Etap
  1. Pytanie niespodzianka – Jaka to roślina i zwierzę chronione w Polsce?Każda drużyna losuje kopertę, w której znajdują się 3 fotografie zwierząt i roślin chronionych w Polsce. Zadaniem każdej z drużyny jest podanie nazwy tych organizmów.
    1. czas na przygotowanie: 1 min.
    2. liczba punktów: 0 - 3
  2. Dodatkowy bonus za ubiór i zachowanie kibiców przyznaje jury ( 0 – 3 punkty )
PODSUMOWANIE I OGŁOSZENIE WYNIKÓW TURNIEJU
     Liderzy zespołów zliczają zdobyte punkty w obecności jury.
Przedstawiciel jury ogłasza wyniki.
Dyrektor szkoły wręcza nagrody rzeczowe i dyplomy zwycięskim drużynom oraz wyróżnienia pozostałym uczestnikom.
Przedstawiciele Koła Ekologicznego wręczają podziękowania komisji konkursowej.

Opracowanie i prowadzenie:
E.Kondratowicz ( opiekunka Koła Ekologicznego PSP w Wąsoszu ).

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie