Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Promować za wiedzę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 665 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kaźdy nauczyciel spotyka w swojej pracy uczniów z trudnościami w nauce. Chciałabym się podzielić swoimi spostrzezeniami dotyczącymi pracy z takimi uczniami.

PROMOWAĆ ZA WIEDZĘ

Beata Przybył

Chciałabym podzielić się spostrzeżeniami dotyczącymi pracy z uczniem mającym trudności w nauce.


W każdej klasie znajdują się uczniowie, którzy mają opinie lub orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o obniżeniu wymagań do minimum, objęciu zajęciami wyrównawczymi z danego przedmiotu lub indywidualizacją podczas lekcji.

Często zadawałam sobie pytanie, jak mam pomóc tym uczniom w zdobyciu niezbędnych umiejętności z matematyki, sprawności w rozwiązywaniu zadań i wreszcie w przejściu do następnej klasy?

Zapewne, nikt z nas nauczycieli nie chce sytuacji, w której promuje ucznia, który „nic nie umie”, a tylko jest obecny na zajęciach i nie sprawia kłopotów wychowawczych. Każdy nauczyciel, pod koniec semestru jest rozliczany z ocen niedostatecznych. Z ust dyrekcji
i rodziców pada następujące pytanie: Co pani zrobiła aby pomóc uczniowi ? Pedagog szkolny nam zaraz przypomni o zasadzie podmiotowości nauczania, indywidualizacji, o potrzebie wspierania ucznia.

Zatem co możemy , my nauczyciele zrobić aby nie znaleźć się w takiej sytuacji ? Co zrobić aby promować uczniów zgodnie z opracowanymi wcześniej w Przedmiotowym Systemie Oceniania kryteriami?


Moim zdaniem przede wszystkim w I klasie powinniśmy się dobrze przyjrzeć swoim uczniom. Wychwycić te dzieci, które nie biorą udziału w lekcjach, biernie przepisują zadania z tablicy, zapytane nie udzielają odpowiedzi a następnie znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Następnym naszym krokiem może być zastanowienie się z kim i gdzie taki uczeń powinien siedzieć w ławce.

Na pierwszym zebraniu z rodzicami należy następnie o swoich spostrzeżeniach powiedzieć rodzicom i zaproponować warunki współpracy. Ważne, aby rodzice wiedzieli, że ocena szkolna nie jest prostym wynikiem wiedzy ucznia i umiejętności dydaktycznych nauczyciela. Ocena zależy od wielu dodatkowych czynników, a przede wszystkim od chęci
i możliwości intelektualnych ucznia. Te uwarunkowania należy uzmysłowić uczniom
i rodzicom.

Uczeń powinien być przekonany, że ocena jest wypadkową włożonego wysiłku i czasu, jest kwestią uzdolnień i możliwości , zależy od wsparcia ze strony rodziców, rodzeństwa, akceptacji klasy, od zdrowia, a czasem nawet od pogody.

Następnym krokiem jest, o ile istnieje taka możliwość, objęcie ucznia zajęciami dodatkowymi.

Co, jeśli jest to niemożliwe ? W mojej opinii pozostaje trening indywidualny . Podstawowym warunkiem powodzenia takiej pracy jest bardzo dobra współpraca z rodzicami. Ważne aby uczeń dzięki krótkim zadaniom wykonywanym w domu był świadomy, tego że czegoś się nauczył, a nawet że czegoś sam dokonał i że ten trud mu się opłacił. Dlatego uważam, że te dodatkowo wykonane zadania muszą być przez nauczyciela ocenione. Braki uczniów w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności dotyczą najczęściej tych zagadnień , które są dla uczniów nudne (działania na liczbach rzeczywistych, rozwiązywanie równań, działania na wyrażeniach algebraicznych, itp.). Należy zatem dobierać zadania o ciekawej formie. To jest jeden z istotnych warunków owocnej pracy indywidualnej ucznia. Warto wykorzystać do treningu indywidualnego multimedialne programy komputerowe oraz ogromne zasoby Internetu.

Na podstawie swoich doświadczeń wiem, że jeśli podejmie się wyżej zaproponowane działania to uczeń zacznie otrzymywać pozytywne oceny, poczuje , że jego starania są doceniane i że zapracował na promocję do klasy wyższej. Jeśli, pomimo tych wszystkich zabiegów nie uda się zmobilizować, zachęcić ucznia do nauki to pozostaje świadomość , że zrobiliśmy wszystko co było można zrobić.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie