Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kto najlepiej poznał mity? - teleturniej literacki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Teleturnieje, quizy, konkursy są lubianą formą zabawy przez uczniów.  Mogą stać się inną ciekawszą formą sprawdzania wiadomości. Warto z tego skorzystać. Jest to scenariusz lekcji, jaką przeprowadziłam w klasie V. Uczniowie swietnie się bawili i wysoko ocenili te zajęcia.


Scenariusz zajęć języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej

Opracowała: Bożena Pęcak, nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół w Pustyni



Temat: Kto najlepiej poznał mity? – teleturniej literacki



Cele lekcji:

Cel ogólny:

  • Sprawdzenie znajomości mitów w formie teleturnieju.
  • Stworzenie sytuacji wychowawczej, w której uczniowie uczą się zdrowej rywalizacji.
Cele operacyjne:
Uczeń zna:

· treść mitów,

· najważniejszych bogów i bohaterów,

· związki frazeologiczne związane z mitami,

· pojęcia, nazwy związane z mitologią

Uczeń potrafi:

· rozpoznać i podać tytuł mitu,

· wyjaśnić związki frazeologiczne,

· przypisać funkcję bogom,

· współpracować w zespole

Uczeń rozumie:

· znaczenie dorobku kultury antycznej,

· zasady efektywnej współpracy w zespole


Metody pracy: turniej literacki (sprawdzenie wiedzy), rozmowa kierowana, działania

praktyczne


Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa


Środki dydaktyczne: krzyżówka, koperty z I zestawem pytań, II zestaw pytań, kartki

papieru, pisaki, kartony niebieskie, tabela wyników; złote, srebrne

i brązowe liści laurowe, stoper




Przebieg lekcji:


  1. Wprowadzenie – stworzenie sytuacji motywującej uczniów do pracy.
a) Uczniowie samodzielnie rozwiązują krzyżówkę – zał. nr 1, odczytują rozwiązanie.

b) Rozmowa z uczniami na temat znanych teleturniejów i najbardziej lubianych.

  1. Podanie i zapisanie tematu lekcji.
  2. Podział klasy na 4 zespoły.
a) Uczniowie losują numery grup.

b) Zajmują miejsca przygotowane dla poszczególnych zespołów.

  1. Zapoznanie z zasadami teleturnieju – zał. nr 2
  2. Przeprowadzenie teleturnieju.
a) Runda I – zał. nr 3
b) Runda II – zał. nr 4
  1. Podsumowanie i ocena pracy.
a) Podliczenie wyników.

b) Ogłoszenie zwycięzców.

c) Wręczenie najlepszym drużynom złotych, srebrnych i brązowych liści laurowych.

  1. Zadanie domowe: Napisz sprawozdanie z przebiegu dzisiejszego teleturnieju.






Załącznik nr 1
Krzyżówka
1. Najwyższe pasmo górskie w Polsce
2. Pierwsza stolica Polski
3. Inaczej: smutek
4. Pasą się na hali
5. Pora wakacji
6. Brat Lecha i Czecha
7. Płynie w żyłach
8. W baku samochodu
9. Luźne ubranie do spania
10. Kolczasty ssak
11. Nie ma rodzeństwa




Załącznik nr 2

Zasady teleturnieju
12. Teleturniej składa się z II rund.

13. W pierwszej rundzie grupa odpowiada na 5 pytań znajdujących się w kopercie.

14. Odpowiedzi zapisywane są na kartkach.

15. Na odpowiedź grupy mają 2 minuty.

16. Za każda poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 pkt.

17. Druga runda składa się z 30 pytań.

18. Nauczyciel głośno i wyraźnie czyta pytanie.

19. Grupa zgłasza gotowość odpowiedzi przez podniesienie niebieskiego kartonika.

20. Odpowiada grupa, która zgłosiła się jako pierwsza.

21. Za poprawną odpowiedź zespół otrzymuje 1 pkt., a za błędną odpowiedź odliczany jest 1 pkt.

22. Zwycięża zespół, który w sumie za obie rundy uzyskał największą liczbę punktów.

23. Zwycięzcy otrzymują odpowiednio: złote, srebrne i brązowe liście laurowe.




Załącznik nr 3

Zestaw pytań nr I
Z jakiego mitu pochodzi cytat?
1. Pewnego razu zmęczony polowaniem i spragniony, gdyż słońce paliło żarem, pochylił się nad źródłem leśnym i ujrzał w wodzie swoje odbicie, (…) zakochał się w sobie samym.

( Demeter i Kora)
2. Po przybyciu na Olimp zapalił pochodnię od ognistego rydwanu słońca, odłamał kawałek żarzącej się głowni i wrzucił do pustego wnętrza olbrzymiej łodygi kopru. Następnie zgasił swą pochodnię i nie zauważony przez nikogo podarował ludziom ogień.
(Prometeusz)
3. W podziemiach Hadesu zgięty wpół toczy przed sobą wielki odłam skały. Musi go wtoczyć na wysoką górę. Pręży się grzbiet nieszczęśnika, nabrzmiałe węzły żył występują na jego ramionach, krew uderza do głowy i brak mu już tchu w zdyszanych płucach (…)
(Syzyf)
4.Był on mistrzem we wszystkich sztukach. Miasta zamawiały u niego posągi bogów i bohaterów i ludzie zjeżdżali się z daleka na uroczyste święta, aby podziwiać kunszt tego artysty, o którym mówiono, że umie w drzewo lub kamień tchnąć duszę żywą, tak iż ma się wrażenie, jakby postacie jego ruszały się, chodziły, patrzyły.
( Dedal i Ikar)
5. (…) kazał ją Hermes wyprowadzić na świat z powrotem. (…) droga wiodła przez długie, ciemne ścieżki. Już byli prawie na górze, gdy (…) zdjęło nieprzezwyciężone pragnienie: spojrzeć na żonę bodaj raz jeden. I w tej chwili utracił ją na zawsze.
( Orfeusz i Eurydyka)


Załącznik nr 4

Zestaw pytań nr II

1. Jak nazywał się bóg słońca? (Helios)

2. Kto napisał „Odyseję”? ( Homer)

3. Napój bogów ( nektar)

4. Umarł z miłości do siebie. ( Narcyz)

5. Ojczyzna Odyseusza ( Itaka)

6. Mąż Kory ( Hades)

7. Miejsce kaźni w Hadesie (Tartar)

8. Król, który ponad wszystko ukochał złoto. (Midas)

9. Przewoźnik przez rzekę Styks (Charon)

10. Podarował ludziom ogień ( Prometeusz)
11. Ojciec bogów i ludzi, władca Olimpu (Zeus)

12. Pół byk, pół człowiek trzymany w labiryncie ( Minotaur)

13. Władca mórz ( Posejdon)

14. Pokarm bogów ( ambrozja)

15. Inaczej: pięta Achillesa ( słaby punkt)

16. Inaczej: stajnia Augiasza ( brud, bałagan)

17. Inaczej: syzyfowa praca ( bezcelowa praca)

18. Posłaniec bogów (Hermes)

19. Miejsce zabaw, biesiad w Hadesie ( Pola Elizejskie)

20. Czyją żoną była Eurydyka? (Orfeusz)

21. Bohater spod Troi ( Odyseusz)
22. Najwyższy szczyt w Grecji, wg wierzeń Greków siedziba bogów (Olimp)

23. Król ukarany za chciwość oślimi uszami (Midas)

24. Królewna, która wymyśliła sposób wydostania się z labiryntu ( Ariadna)
25. Pieniążek wkładany do ust zmarłym ( obol)
26. Pies strzegący wejścia do Hadesu (Cerber)

27. Gdzie po śmierci trafiali ci, co żyli sprawiedliwie?(Wyspa Błogosławionych)

28. Bogini mądrości ( Atena)

29. Nimfa bez wzajemności zakochana w Narcyzie ( Echo)

30. Roślina z liści, której robiono wieńce dla zwycięzców. (laur)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie