Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
DYSKALKULIA - zaburzenia zdolności matematycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8376 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Obecnie coraz więcej dzieci przychodzi do nas z orzeczeniami Poradni Pedagogiczno Psychologicznej dotyczącymi dysleksji, dysgrafii czy dysortografii.Bardzo rzadko natomiast następuje zdiagnozowanie u nich dyskalkulii czy akalkulii. Są to terminy mało znane nawet wśród nauczycieli. Obejmując opieką dzieci ze zdiagnozowaną dysleksją, musimy jednak zdawać sobie sprawę, że mogą one mieć również specyficzne trudności w nauce matematyki zwane dyskalkulią.


 

DYSKALKULIA – specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych.
 
Obecnie coraz częściej mówi się o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania, poprawnej pisowni i dbaniu o właściwy poziom pisma graficznego. Coraz więcej dzieci przychodzi do nas z orzeczeniami Poradni Pedagogiczno Psychologicznej dotyczącymi tych problemów.

Obejmując opieką dzieci ze zdiagnozowaną dysleksją, musimy zdawać sobie sprawę, że mogą one mieć również specyficzne trudności w nauce matematyki zwane dyskalkulią.

 
Koncepcję dyskalkulii rozwojowej opracował słowacki neuropsycholog Ladislav Košč, który prowadził badania dotyczące trudności w uczeniu się matematyki. W wyniku przeprowadzonych badań sformułował następującą definicję:

„Dyskalkulia rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mających swe źródło w genetycznych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem; jest zaburzeniem występującym bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych”.

Zupełny brak możliwości matematycznych dziecka, w przypadku wystąpienia pełnej utraty zdolności liczenia nazywa się akalkulią, niewielki brak zdolności matematycznych – oligokalkulią, a obniżenie zdolności matematycznych w wyniku choroby psychicznej – parakalkulią.
Efekty dyskalkulii są niekiedy bardzo dotkliwe. Osoby dotknięte nią czują się nieprzystosowane i pozbawione możliwości osiągnięcia życiowych celów. Do symptomy, które można rozpoznać u uczniów obserwując ich pracę, należą:

-         kłopoty z odczytywaniem czasu

-         brak umiejętności rozróżniania cyfr

-         przestawianie cyfr w liczbach (np. 56 – 65)

-         odczytywanie liczb od strony prawej do lewej

-         mylenie znaków nierówności

-         trudności z zapamiętywaniem liczb

-         brak zdolności odrywania się od konkretów

-         trudności w wykonywaniu prostych operacji arytmetycznych (wykonują obliczenia na palcach)

-         brak umiejętności posługiwania się językiem matematycznym

-         trudności w uczeniu się tabliczki mnożenia

-         kłopoty z rozwiązywaniem nawe niezbyt złożonych zadań tekstowych

-         mylenie stron i kierunków

-         błędy lokalizacyjne

-         trudności z umiejscowieniem znaków i figur w przestrzeni

-         trudności z wykonywaniem rysunków wspomagających wykonywanie zadań.

Oprócz wymienionych problemów u osób z dyskalkulią mogą pojawiać się również: awersje do gier, które wiążą się z cyframi lub przestrzennym kojarzeniem, częste złe wybieranie numeru telefonu, trudności z formalną edukacją z muzyki, słaba koordynacja sportowa i  nienadążanie za szybko zmieniającymi się instrukcjami, trudności w zapamiętywaniu następnego kroku tanecznego, reguł gier sportowych.

Ponieważ bardzo rzadko poradnie wydają orzeczenia o dyskalkulii, bardzo ważną rzeczą jest dokonanie przez nauczyciela wstępnej diagnozy, która pozwoli upewnić się, czy tego typu zaburzenia występują u dziecka. Diagnozę należy oprzeć przede wszystkim na obserwacji ucznia, analizie poziomu jego wiadomości i umiejętności matematycznych.

W pracy z uczniami z dyskalkulią powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na:

-         rozwijanie procesów poznawczych (pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie)

-         kształtowanie prawidłowego zachowywania się w sytuacjach trudnych

-         trening rozumowania w grach, zabawach

-         stosowanie wiedzy i sprawności matematycznych w sytuacjach codziennych

-         rozwijanie motywacji do pracy

-         rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej

-         różnicowanie podobnych liter i cyfr

-         różnicowanie figur.

Obecnie istnieje na rynku wiele gotowych gier, które pomagają rozwijać umiejętności matematyczne uczniów. Należą do nich np.: Tangramy, Ortograficzna tabliczka mnożenia i dzielenia, Gry karciane rozwijające umiejętność dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, Pusy, gry typu memo.

 
Opracowała Elżbieta Winczewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie