Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Geneza I wojny światowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4190 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jako nauczyciel chcę nie tylko przekazywać swoim uczniom wiedzę, chcę, aby historia ich zaciekawiała, aby sami próbowali odkrywać tajniki przeszłości.

Mgr Anna Wolińska
Zespół Sportowych
Szkół Ogólnokształcących
Gdańsk

 
 
 
 
Temat lekcji:         GENEZA I WOJNY ŚWIATOWEJ

Konspekt lekcji dla klasy III gimnazjum.

 
1. Główne zagadnienia lekcji:

a)      Przedstawienie procesu kształtowania się dwóch bloków politycznych na przełomie XIX i XX w.

b)      Przyczyny wybuchu I wojny światowej

 
2. Cele lekcji:

Po zajęciach uczniowie powinni:

a)      Rozumieć proces powstania dwóch przeciwstawnych bloków politycznych

b)      Wskazać przyczyny wybuchu I wojny światowej, podzielić je na pośrednie i bezpośrednie

c)      Pogłębić umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego

d)      Rozumieć pojęcia związane z tematem

 
3. Uwagi dotyczące realizacji lekcji:

a)      Metody realizacji:

·        Rozmowa nauczająca

·        Elementy wykładu

·        Gra dydaktyczna „powiązania”

 
4. Środki dydaktyczne: atlas i mapa ścienna „Świat w latach 1871-1914”, instrukcja do gry dydaktycznej (zał.1), charakterystyki i wizytówki państw (zał. 2), kłębki włóczki.

 
5. Pojęcia: mocarstwo, Trójporozumienie, Trójprzymierze, ententa, państwa centralne,

wyścig zbrojeń, kolonializm.

 
6. Przebieg lekcji:

A. Wprowadzenie:

Lekcję zaczynamy od przypomnienia przez uczniów zjawisk charakteryzujących Europę i świat w 2 połowie XIX wieku. Uczniowie wymieniają państwa, które zaliczyliby do grona mocarstw i co rozumieją pod pojęciem mocarstwa.

 
B. Rozwinięcie:

Dzielimy klasę na 6 zespołów reprezentujących następujące państwa: Austro - Węgry, Francję, Niemcy, Rosję, W. Brytanię i Włochy. Każda grupa otrzymuje instrukcję gry, wizytówkę, charakterystykę państw. Wyjaśniamy, że celem gry będzie zawarcie korzystnych dla „naszego” państwa sojuszy politycznych i wojskowych. Wyznaczamy czas na zapoznanie się z informacjami.

Po fazie negocjacji i zawierania sojuszy uczniowie wyjaśniają dlaczego właśnie takie sojusze zawarli. Nauczyciel omawia genezę nazw obu ugrupowań, zamach w Sarajewie i moment wybuchu wojny.

 
C. Podsumowanie:

Uczniowie powinni wymienić przyczyny wybuchu wojny, podzielić je na pośrednie i bezpośrednie. Praca domowa to zapisanie tych wniosków.

 
D. Ocenianie:

Uczniowie, którzy wykażą się zaangażowaniem, trafnością wnioskowania, umiejętnością argumentowania zostaną pod koniec lekcji ocenieni.

 
 
 
 
 
Załącznik 1

 
                                                          INSTRUKCJA  GRY
 
1. Jesteście przedstawicielami .................................................. . Waszym zadaniem jest zawrzeć jak najkorzystniejsze sojusze polityczne i wojskowe.

 
2. Po przeczytaniu „charakterystyki państw” decydujecie, z jakimi państwami powinniście zawrzeć sojusz.

 
3. Wybieracie jeden kłębek włóczki. Jedna osoba z was siada na krześle w kręgu. Na kolanach trzyma wizytówkę z nazwą państwa. Druga osoba prowadzi negocjacje.

 
4. Po zawarciu umowy negocjatorzy przeciągają włóczkę (której jeden koniec trzyma osoba siedząca na krześle) do osoby z danego państwa, opasują ją i kłębek wraca do punktu wyjścia. Powstanie sieć wzajemnych sojuszy.

 
 
 
 
 
 
 
Załącznik 2

 
 
 
                                             CHARAKTERYSTYKI   PAŃSTW
 
Austro – Węgry
Naturalnym obszarem, gdzie sięgają wasze interesy jest Płw. Bałkański. Napotykacie tu jednak konkurencję Niemiec i Rosji, która z powodzeniem wysuwa hasła solidarności słowiańskiej i religijnej wobec mieszkających tam ludów. Z Niemcami łączą was jednak względy narodowe, bliskość geograficzna i sprawa polska.

 
Francja
W 1871 roku przeżyliście upokorzenie po klęsce w wojnie z państwami niemieckimi. Oprócz utraty Alzacji i Lotaryngii musieliście zapłacić olbrzymie odszkodowanie wojenne. Nie ufacie zjednoczonym Niemcom, które rozbudowują armię, włączyły się też w rywalizację kolonialną w Afryce. Konflikty kolonialne macie też z W. Brytanią i Włochami. Rozwija się wasza współpraca gospodarcza z Rosją, której pożyczacie spore sumy na rozwój przemysłu, a która oskrzydla Niemcy od wschodu.

 
Niemcy
Do grona mocarstw dołączyliście dopiero w 1871 roku. Dzięki uzyskanej kontrybucji wojennej (5 miliardów  franków w złocie) od Francji, rozwijacie gospodarkę, budujecie flotę i tworzycie wielką, nowoczesną armię. Na drodze do stworzenia imperium kolonialnego napotykacie Francję i W. Brytanię, stąd w Afryce uzyskaliście stosunkowo niewielkie tereny. Dlatego wasza aktywność kieruje się na obszar Płw. Bałkańskiego i Bliskiego Wschodu.

 
 
 
Rosja
Od końca XIX wieku następuje u was znaczny rozwój przemysłu, częściowo dzięki pożyczkom z Francji. Dążycie do uzyskania wpływów w Turcji i opanowania cieśnin czarnomorskich, ale napotykacie tu wpływy niemieckie. Niepokoi was wzrost potęgi tego kraju po zjednoczeniu, stąd kierujecie wzrok w stronę Francji  , oskrzydlającej Niemcy od zachodu. Na Płw. Bałkańskim niepokoją was wpływy Austro – Węgier. Zaczyna pękać, dotychczasowy sojusz z tymi krajami, oparty o rozbiór Polski. Na Dalekim Wschodzie rywalizowaliście z W. Brytanią, ale po klęsce w wojnie z Japonią wycofujecie się z ekspansji na tych terenach.

 
Wielka Brytania
Podobnie jak Francja należycie do grona „starych” mocarstw, ale coraz częściej wasza pozycja jest podważana. Na rynkach światowych obserwujecie coraz większą konkurencję towarów niemieckich. Niemcy, budując wielką flotę, zagrażają waszej pozycji „królowej mórz”, dążą też do zajęcia części waszych koloni. W Europie prowadzicie politykę równowagi sił tzn. aby żadne państwo nie wzmocniło się kosztem innych.

 
Włochy
Podobnie jak Niemcy jesteście „młodym” państwem, zjednoczonym dopiero w 1879 roku, ale znacznie od Niemiec słabszym. Za to ambicje macie nie mniejsze. Interesują was zwłaszcza tereny w Afryce – gdzie napotykacie opór brytyjski i francuski. Wasze ambicje sięgają także na Płw. Bałkański.

 
Anna Wolińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie