Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test progowy z języka polskiego - I klasa gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7505 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test sprawdzający opanowanie wiadomości i umiejętności z języka polskiego zdobytych przez uczniów w szkole podstawowej. Pozwala nauczycielowi ocenić zasób wiadomości i stopień opanowania umiejętności przewidzianych podstawą programową dla szkół podstawowych.

Autor: Bożena Tomczak
Gimnzajum nr 2
im. Jana Pawła II
w Kętrzynie

SPRAWDZAJĄCY OPANOWANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ

WYPRAWA DO LASU

Drzewa ogromne, że nie widać
Słońce, zachodząc, różowo się pali
Na każdym drzewie, jakby na świeczniku,
A ludzie idą ścieżką, tacy mali.
Zadrzyjmy głowy, weźmy się za ręce,
Żeby nie zgubić się w trawach, jak w borze.



Noc już na kwiaty nakłada pieczęcie
I z góry spływa kolor po kolorze.
A tam nad nami uczta. Dzbany złota,
Czerwone wina w osinowej miedzi.
I wiezie dary podniebna karoca
Dla niewidzialnych królów czy niedźwiedzi.

Czesław Miłosz

TEORIA LITERATURY

  1. Przeczytaj uważnie wiersz a następnie w trzech zdaniach zinterpretuj utwór.(3pkt.)
    ..................................................

    .................................................

    ..................................................

    ..................................................

  2. Spróbuj w utworze Cz. Miłosza odszukać podmiot liryczny – napisz, co o nim wiadomo. Jakie wyrazy wskazują na osobę mówiącą w wierszu?(2pkt.)
    ..................................................

    ................................................. ..................................................

    .................................................

  3. Wyszukaj w wierszu epitety wraz z wyrazami przez nie określanymi. (4pkt.)
    1. ...................................
    2. ..................................
    3. ..................................
    4. .................................
4. Podaj po dwa przykłady występujących w wierszu:(4pkt.)
a. porównań


  • ...............................................
  • ................................................


b.przenośni

  • .................................................
  • ................................................
5. Określ budowę wiersza { zwrotki, budowę wersów, rymy (rodzaj i układ).} (4pkt.)
    ..................................................

    .................................................

    ................................................. 6. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych: (3pkt.)
    1. nauka nie poszła w las - .....................................
    2. im dalej w las, tym więcej drzew - ....................................
    3. las rąk - .....................................

7. Do wyrazu “las” dopisz: (4pkt.)
  1. 2 wyrazy bliskoznaczne - ..................................
  2. 2 wyrazy pokrewne - .....................................

FLEKSJA

8. Nazwij wszystkie części mowy z powyższego zdania. (10pkt.)
    I - .................. dla - ...................

    wiezie - ............... niewidzialnych - .............

    dary - ................ królów - ..................

    powietrzna - ............ czy - ....................

    karoca............... niedźwiedzi - ...............

    9. Określ formy czasowników (osoba, liczba, rodzaj, czas, tryb, aspekt, strona)(14pkt.)
    1. idą - .............................................
    2. wiezie - ...........................................

10. Podaj formy miejscownika liczby pojedynczej i dopełniacza liczby mnogiej podanych rzeczowników. Oddzieltemat od końcówki,wypisz oboczności.(12pkt.)
    rzeczownik Msc. l.poj. D. l. mn. oboczności

    bór - ........... ............ ..........

    głowa - ..................... ..........

    ręka - ...................... ..........

    ścieżka -..................... ..........

    SKŁADNIA


    11. Z tekstu wiersza wypisz wypowiedzenie będące równoważnikiem zdania. (1pkt.)
    ...................................................

    12. Z wyrazem “las” ułóż zdanie oznajmujące, pytające i rozkazujące .(3pkt.)
  1. ..................................................
  2. ..................................................
  3. ..................................................
13. Dokonaj analizy składniowej zdania: “I wiezie dary powietrzna karoca dla niewidzialnych królów czy niedźwiedzi”. (wypisz związki wyrazów w zdaniu, zrób wykres zdania, nazwij części zdania). (wypisz związki wyrazów w zdaniu, zrób wykres zdania, nazwij części zdania). a. związki wyrazów(6pkt.)
  • .......................................
  • .......................................
  • .......................................
  • .......................................
  • .......................................
  • .......................................

b. wykres zdania (7pkt.)









SŁOWOTWÓRSTWO

14. Uzupełnij luki o odpowiednie informacje.(7pkt.)

Wyraz pochodny Znaczenie słowotwórcze Wyraz podstawowy

  • grzybek - ................ - ..................
  • ......... -ten, kto zbiera grzyby -...................
  • ......... - sprawić, by było więcej drzew-drzewo
  • rykowisko -..................- ..................
15. Dokonaj analizy słowotwórczej poniższych wyrazów (zaznacz podstawę słowotwórczą i formant) (3pkt.)
  1. grzybek - ................................
  2. grzybowy - ...............................
  3. grzybiarka - ..............................

16. Utwórz sześciowyrazową rodzinę wyrazów od czasownika “zbierać”(6pkt.)
...................................................

..................................................

FONETYKA

  1. Z podanych niżej wyrazów wypisz samogłoski, głoski miękkie, głoski dźwięczne. (9pkt.) wyraz
samogłoski głoski miękkie głoski dźwięczne

widać - ........... - ........... - ...........

zgubić - ........... - ........... - ...........

ścieżką - ........... - ........... - ...........

ORTOGRAFIA


18 .Podaj zasady ortograficzne wyjaśniające pisownię wyrazów: (8pkt.)
  1. w borze - ........................................
  2. królów - ........................................
  3. z góry -........................................
  4. grzybiarz - .......................................
  5. grzybobranie - ......................................
  6. wschód - .......................................
  7. mech - ........................................
  8. huba - ........................................
  1. Uzupełnij tekst odpowiednimi literami. (7pkt.)
  2. O, c...ż jest piękniejszego niż wysokie d...ewa,

    W brązie za....odu kute wieczornym promieniem,

    Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa,

    Pogłębiona odbitych konar...w sklepieniem.

    Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,

    W bezwiet..u sennym ledwo miesza się, kołysze,

    Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu

    Tysiącem srebrnych no...yc szybko st..ygą ciszę.



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie