Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak ułatwić uczniom zapamiętywanie reguł ortograficznych?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 45924 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mając na uwadze trudności uczniów w zapamięteniu reguł ortograficznych opracowałam tzw."niezbędnik ortograficzny"dla uczniów klas I-III.

mgr Renata Woronowicz


Jak ułatwić uczniom zapamiętanie reguł ortograficznych?

           Nauczanie ortografii sprawia uczniom i nauczycielom wiele kłopotu. Systematyczną pracę nad zasadami ortograficznymi należy rozpocząć od najmłodszych lat. Należy ukształtować w dzieciach tzw. „czujność ortograficzną”.

           W klasach I-III nauczanie ortografii ma charakter okazjonalny. Ćwiczenia w tym zakresie należy wplatać w tok nauczania. Należy jednak pamiętać o systematyczności i planowości działań.

           W klasach II i III wprowadzamy zasady ortograficzne. Są one często mało zrozumiałe dla uczniów. Dlatego postanowiłam pomóc uczniom w ich opanowaniu przygotowując im w zwięzłej i przejrzystej formie podstawowe reguły ortograficzne przewidziane programem kształcenia zintegrowanego.

           Każdy uczeń otrzymuje zbiór takich reguł i korzysta z nich przez cały rok szkolny ( można foliować). Z moich obserwacji wynika, że uczniowie chętnie zaglądają do swojej pomocy, korzystają przy pracach pisemnych i dyktandach. Szczególnie przydatne stały się one dla dzieci objętych ryzykiem dysleksji.




PODSTAWOWE ZASADY POLSKIEJ ORTOGRAFII

dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej


Ó

Literę ó pisz:
-  jeżeli wymienia się na o, e, a
      ( np. mówić – mowa, siódmy- siedem, wrócić –wracać... );
-  w zakończeniach  -ów, -ówka, -ówna
       ( np. żarówka, krówka, butów, kolegów )
-         wyjątki: skuwka, zasuwka, okuwka;
-  na początku wyrazów: ów, ówczesny, ówdzie, ósemka, ósmy;
-  jako ó niewymienne do zapamiętania
        ( np. córka, jaskółka, góra, tchórz, królowa ...);
litera ó nigdy nie występuje na końcu wyrazu;

U
Literę u pisz:
-  w cząstkach –uję, -uje, -ujesz, -ują
         ( np. prasuję, maluje, malują, prasujesz ...);
-  w wyrazach z cząstkami –uch, -uchna, -uchny, -ula, -ulec, -unek, -unia, -unio,
    -uś, -usia, -uszek, -utka;
         ( np. kłamczuch, brzydula, hamulec, rachunek, ciotunia, dzidzi,
            wianuszek, matusia ...);
-  na początku wyrazu z wyjątkiem: ów, ówczesny, ówdzie, ósemka, ósmy;
-  na końcu wyrazu;
-  w wyrazach bez uzasadnienia do zapamiętania np. but, gruby, zupa, suma;

RZDwuznak rz pisz:
-  jeśli wymienia się na r
          ( np. morze – morski, chmurzyć się – chmura, );
-  po spółgłoskach p, b, t, d, k, g, ch, j, w
          ( np. przystanek, brzoza, trzeba, drzewo, krzak, grzyby, chrzest, ujrzeć,
                  wrzos ... )
-         wyjątki: bukszpan, kształt, pszenica, pszczoła, wszystko, zawsze
-         w stopniach przymiotnika: lepszy, dłuższy, najpiękniejszy, brzydszy;
-  w cząstkach –arz, -erz
           ( np. murarz, lekarz, drukarz, weterynarz; kalendarz, kołnierz, zwierz )
-         wyjątki:  odzież, młodzież, masaż, kradzież, instruktaż;
-  jako rz niewymienne do zapamiętania np. rzeka, porzeczka, warzywa, rzucać;



ŻLiterę ż pisz:
-  gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
           ( np. ważyć – waga, drużyna – druh, koleżanka – kolega, wiążę – wiązać)
-  po literach ł, l, r     np. eć, małża, oskayć, uyć;
-  w wyrazach obcego pochodzenia  np. band, pejzaż;
-  w wyrazach bez uzasadnienia do zapamiętania, np. żegnać, żyto, życzyć ...;

CH

Dwuznak ch pisz:
-  gdy wymienia się na sz
            ( np. puch –puszek, suchy –susza, ucho –uszko );
-  po literze s
             ( np. schłodzić, schodzić, schab );
-  na końcu wyrazu, np. pech, dach, duch, dziewczynkach
              ( wyjątek : druh );
-  w pozostałych wyrazach do zapamiętania;

H

Literę h pisz:
-  tam gdzie wymienia się na g, z, ż, dz
           ( np. druh-drużyna, błahy-błazen );
-  w wyrazach do zapamiętania, np. hamulec, humor, bohater, hala, hejnał ...;


NIE


Nie pisz rozdzielnie:
-  z czasownikami, np. nie wiem, nie zjem, nie marzę, nie należy, nie mówiła;
-  z liczebnikami, np. nie pierwsza, nie sto;
 
Nie pisz łącznie:
-  z rzeczownikami, np. nieposłuszeństwo, niepokój, nieszczęście;
-  z przymiotnikami, np. niemały, nieładny, niewysoki, niegrzeczny;
-  z przysłówkami, np. nieładnie, nieciekawie, niemądrze, niegrzecznie;




                                   Opracowała: Renata Woronowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie