Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w nauce fizyki dotyczące w szczególności rozwiązywania zadań z treścią

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2449 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczniowie klas drugich gimnazjum mają problemy z rozwiązywaniem zadań z fizyki.

1.      Identyfikacja problemu.
Uczniowie klas drugich gimnazjum mają problemy z rozwiązywaniem zadań z fizyki.

2.      Geneza i dynamika zjawiska.
 Na tym etapie kształcenia realizuje się działy: mechanika i ciepło. Jest to dość trudny  i obszerny materiał. Rozwiązuje się wyjątkowo dużo zadań.  W przypadku 1 godziny fizyki tygodniowo trzeba pracować sprawnie. O ile z przyswojeniem teorii uczniowie nie mają na ogół problemów, kiedy zaczynamy rozwiązywać zadania zaczynają się trudności.

3.      Znaczenie problemu.
Zadania z tych działów występują rokrocznie na egzaminie zewnętrznym po gimnazjum. Należy więc tak przygotować uczniów, żeby poradzili sobie. Zmobilizowanie ich do pracy spowoduje większą wiarę w swoje możliwości przy rozwiązywaniu problemów z innych działów i przedmiotów, a co za tym idzie podwyższenie ocen z fizyki.


4.      Prognoza.
pozytywna:
- uczeń będzie umiał stosować fizykę na co dzień,
- nabędzie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- nastąpi rozwinięcie mechanizmów myślenia twórczego,
- wprowadzenie określonych oddziaływań spowoduje, że pewne nawyki i schematy nabyte podczas rozwiązywania zadań staną się uniwersalne i przydadzą się w rozwiązywaniu różnych problemów z życia i techniki,
- uczeń uwierzy we własne siły i będzie podejmował trud rozwiązania zadania tekstowego (niekiedy złożonego) na egzaminie za większą ilość punktów,
- zdobędzie większą ilość punktów na egzaminie co zwiększy szansę dostania się do wymarzonej szkoły,
- pozna różne metody rozwiązywania problemu wybierając to rozwiązanie, które jest najbardziej "eleganckie", czytelne i przejrzyste,
- wykształci się nawyk aktywnej i świadomej postawy wobec otaczającej rzeczywistości,
- nauczy się systematyczności, cierpliwości, wytrwałości i szacunku do pracy umysłowej

negatywna:
- w przypadku zaniechania oddziaływań problem się nasili i uczniowie nie opanują tak ważnej umiejętności jaką jest rozwiązywanie zadań tekstowych. Wiąże się to z obniżeniem oceny z fizyki, a tym samym braku satysfakcji z otrzymanego wyniku egzaminu,
- nie wykształci się pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
- będzie to jedna z przyczyn niepowodzeń, blokady w nauczaniu fizyki, negatywnych napięć emocjonalnych, które odbijają się na rozwoju osobowości ucznia,
- zanikać będzie motywacja do nauki i pojawi się niechęć do wszystkiego co wiąże się z fizyką.


5. Propozycje rozwiązań. Wdrażanie oddziaływań.
    
  Co zrobić, żeby przekonać uczniów do poświęcenia większej ilości czasu na naukę fizyki i rozwiązywanie zadań? Sięgnęłam do metod aktywizujących. Wprowadzałam je tak często jak to było możliwe. Oczywiście nie na wszystkich lekcjach. Na takich zajęciach nie ma możliwości schowania się za plecy kolegi i przeczekania biernego 45 minut. Trzeba coś robić. Większą uwagę zaczęłam zwracać na  znajomość i umiejętność przekształceń algebraicznych, wzorów fizycznych  i jednostek. Po krótkich partiach materiału robiłam  kartkówkę, na której uczeń musiał wykazać się znajomością teorii, przekształcić odpowiednio wzór i jednostkę i rozwiązać zadanie. Pracę domową sprawdzałam prosząc ucznia o rozwiązanie zadania przy tablicy.

6.      Efekty oddziaływań.
      
Moje działania przyniosły pozytywne skutki. Więcej uczniów przygotowywało się do zajęć, znali teorię, wiedzieli co oznaczają symbole we wzorach, jakie są ich jednostki, jak dokonać przekształceń algebraicznych wzorów. Może robiliśmy mniej zadań na jednej lekcji,  ale z lepszym skutkiem. Widziałam, że także słabsi uczniowie radzili sobie. Oceny z przedmiotu poprawiły się nieznacznie. Zrobiłam wśród uczniów ankietę, czy odpowiadają im takie metody pracy – większość odpowiedzi była na tak; czy materiał z którym pracujemy jest łatwiejszy niż w roku poprzednim – również większość odpowiedziała tak.



Opracowała: Bożena Markowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie