Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielkanocne zwyczaje

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8546 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Okres wielkanocny to szczególny czas, w którym mozemy przyblizać dzieciom zwyczaje i tradycje naszych przodków.Wielkanoc to najwazniejsze święto dla chrześcijan , czas radości, miłości i  pojednania.Wiele regionów Polski moze poszczycić się pięknymi i roznorodnymi zwyczajami i tradycjami ludowymi.Przedszkole, w ktorym pracuję dba o zachowanie i kultywowanie tradycji  związanych ze Swiętami Wielkanocnymi.W swojej pracy wychowawczo- dydaktycznej wykorzystuję róznorodne formy i metody pracy, umozliwiajace zapoznawanie dzieci z kulturą i tradycją naszego kraju. Uwazam, iz zajęcia i uroczystości organizowane w przedszkolu -wsólne recytowanie wierszyków, śpiewanie piosenek, przygotowywanie ozdób światecznych-kształtuje uczucie szacunku i przywiązania do regionu , w którym zyjemy i do naszej Ojczyzny.

CELE OGÓLNE:
  • wzbogacanie wiadomości o staropolskich zwyczajach i obrzędach ludowych związanych z Wielka- nocą
  • budzenie potrzeby wiedzy o kulturze regionalnej i narodowej
  • wzbogacanie słownika dzieci o następujące pojęcia:palma, pisanka, kraszanka,święconka,bazie, zajaczek kurczatko ,jajko,zytko,rzezucha,baba, mazurek
  • rozwijanie wyobrazni twórczej,pomysłowosci oraz umiejetnosci wyrazania ich w roznych formach ekspresji
  • bogacenie przezyć estetycznych
  • wzmacnianie wiezi emocjonalnej z rodzina
CELE OPERACYJNE:
Dziecko-
  • zna-zwyczaje i tradycje wielkanocne
  • rozumie znaczenie nowopoznanych wyrazów
  • wykazuje sie wyobraznią i inwencją twórczą
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
  1. Krótka rozmowa wprowadzająca na temat zblizających sie Świąt Wielkanocnych.
  2. Wysłuchanie wiersza Ryszarda Przymusa pt.:"A to juz Wielkanoc..."A to juz Wielkanoc...
    Przedświąteczna cisza,
    radosna nadzieja
    wszystkich z sobą zbliza.

    Odwiedzimy groby
    w kościołach.
    A rano
    zabiją nam serca
    i dzwony...- WIELKANOC !Rozmawiamy na temat treści wiersza,odczytujemy wyraz :WIELKANOC i zastanawiamy się dlaczego Święta Wielkanocne nazywają się WIELKANOCĄ.
  3. Zaproszenie do wysłuchania opowiadania pt.:"Cukrowy baranek czeka"ks. Jana Twardowskiego.KRÓTKA A WIELKA
    Kazde dziecko wie,ze święto Bozego Narodzenia to swięto urodzin Pana Jezusa,ale dlaczego Święta Wielkanocne nazywają się Wielkanocą? Przeciez Wielkanoc obchodzimy na wiosnę, w marcu albo w kwietniu, a wtedy noce nie są wielkie, ani długie, tylko małe i krótkie. Zimą, kiedy dzieci odrabiają lekcje, to juz o 4 po południu trzeba zapalać lampę na stole i pod sufitem. Kiedy się budzą o 7 rano- w pokoju i na dworze jest ciemno. Taka długa noc. Tymczasem na wiosnę o 4 po południu jest juz widno, a o 7 rano słońce staje w oknie i uśmiecha się.
    - Jaka krótka noc?
    Dlaczego wiosenne Święta Wielkanocne nazywają się Wielką Nocą- skoro właśnie wtedy noce są krótkie?
    Wielkanocne święta nazywamy Wielką Nocą na pamiątkęnajwspanialszej Nocy, w czasie której Pan Jezus wstał z grobu, chociaz był przywalony kamieniem.
    Wielka Noc - to inaczej Noc Niezwykła,Najsławniejsza, Jedyna, ta, o jakiej się stale pamięta , zawsze się nią cieszymy, z radości uśmiechamy się do baranka i zajadamy kolorowe, wesołe jajka święcone.
    A co zrobić ze skorupkami poświęconych na Wielkanoc jajek ? Jedni tłuczą je w mozdzierzach na proch i dosypują jako lekarstwo do zupy. Inni , utarty z nich proch wrzucają do doniczek z kwiatami, zeby były piękniejsze, ale najlepiej poświęcać jajka juz obrane?
    Odpowiadamy na zadane wcześniej pytanie:"Dlaczego Świeta Wielkanocne nazywają się WIELKANOCĄ ?"i wypowiadamy się na temat zdobytych wiadomości z uzyciem odpowiedniego słownictwa.
  4. "Koszyk ze święconką"-nazywamy i wkładamy do koszyka rzeczy, które święci się w kościele w przedzień Wielkanocy:
    • biała serwetka-by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
    • coś zielonego(zytko,rzezucha)-bo to przeciez wiosna, cała przyroda budzi się do zycia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe zycie
    • jajka-w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa zyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka - symbol zycia
    • chleb-bo to najwazniejsze pozywienie człowieka
    • baranek wielkanocny-poniewaz Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bozym
    • odrobina soli-bo Jezus nakazał nam być solą ziemi , to znaczy nadawać smak zyciu:taką solą moze być nasza radość,praca,trud, miłość....
    • babka wielkanocna,wędlina-by prosić Boga o to ,zeby nigdy nie zabrakło nam pozywienia, a najlepiej, zeby zawsze było coś smacznego !
    • palma-by uchroniła nas od nieszczęść i chorób
  5. Ruchowa interpretacja melodii :"Taniec kurcząt w skorupkach:M.Musorgskiego.
  6. "Zagadki wielkanocne"-rozwiązujemy zagadki i zawieszamy na tablicy odpowiednie obrazki-Kolorowe jajka,
    barwne malowanki.
    Nie ma na nich wzorków,
    bo to są....(pisanki)

    Jestem zółty,mały,puszysty
    i z jajka się wykluwam.
    Czy juz wiecie,kto ja jestem? (kurczaczek)

    Upiecze go mama dla synka,
    upiecze go mama dla córek,
    na Wielkanocnym stole
    musi być pyszny ...(mazurek)

    W jakim dniu ,czy wiecie,
    chociaz słońce świeci,
    biega po podwórku
    duzo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)

    Juz białą serwetę ścielę
    zieleń się owsie,zieleń.
    Rośnij wysoko,nie zwlekaj,
    bo cukrowy ktoś juz czeka.
    Kto ? (baranek)
  7. Zabawaruchowo-naśladowcza przy muzyce:"Pieczemy świąteczne ciasto"-naśladujemy ruchy pokazywane przez nauczyciela :
    • ucieranie pałką masła
    • wbijanie jajek
    • przesiewanie mąki
    • ugniatanie ciasta
    • wałkowanie
    • dekorowanie bitą śmietaną
  8. Przygotowujemy świąteczne niespodzianki dla rodziców-według własnych pomysłów wykonujemy pisanki:
    • wycinamy wzory z folii samoprzylepnej
    • oklejamy kolorową włóczką
    • naklejamy kolorowe bibułkowe kuleczki
    • malujemy kolorowymi farbami i oklejamy wzorkami z plasteliny
    • wycinamy wzorki z materiałów
    Ozdobione jajka wkladamy do koszyczków wykonanych metodą origami.
  9. Śpieamy piosenkę:"Pisanki"(sł.Krystyna Rózecka,muz.Franciszka Leszczyńska).
Literatura:
  • ABC ksiązka sześciolatka 4.Przewodnik metodyczny"
  • Wychowanie w przedszkolu.Kwiecień 2003
  • Moje pismo tęcza,nr 3,kwiecień 1996
Opracowała:mgr Katarzyna Melaniuk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie