Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie ruchu w prawidłowym rozwoju młodzieży szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1649 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zdrowie jest wg. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu człowieka a nie tylko brakiem choroby lub kalectwa. Jest to zdolność do produktywnego, sensownego i twórczego życia w sferze ekonomicznej i społecznej. Zdrowie charakteryzuje stopień w jakim poszczególne osoby mają skutecznie działać w warunkach określonych przez czynniki fizjologiczno-genetyczne oraz środowisko fizyczne i społeczne.

Adam Olszak
Zespół Szkół w Rogoźnie

Znaczenie ruchu w prawidłowym rozwoju młodzieży szkolnej

Pracując z młodzieżą zauważam , że z upływem czasu maleje zainteresowanie ruchem i sportem .Ma to istotny wpływ na zdrowie młodych ludzi.
Zdrowie jest wg. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu człowieka a nie tylko brakiem choroby lub kalectwa. Jest to zdolność do produktywnego, sensownego i twórczego życia w sferze ekonomicznej i społecznej. Zdrowie charakteryzuje stopień w jakim poszczególne osoby mają skutecznie działać w warunkach określonych przez czynniki fizjologiczno-genetyczne oraz środowisko fizyczne i społeczne. Powszechne uznanymi czynnikami wpływającymi na stan zdrowia tzw. czynnikami ryzyka są :
  • zmniejszenie aktywności ruchowej
  • niewłaściwe odżywanie
  • tryb oraz warunki życia i pracy
  • współczesne plagi społeczne ( narkomania , tytoń ,alkoholizm)
Poprawę zdrowia można osiągnąć poprzez redukcje czynników ryzyka, prowadzoną szeroko zakrojoną edukacje zdrowotną oraz zwiększenie uczestnictwa dzieci i młodzieży w różnorodnych formach ruchu. Młodzież obecnie wychowuje się i rozwija z wielkim niedostatkiem ruchu. Znaczenie aktywności ruchowej w procesach dojrzewania i rozwoju organizmu jest ogromne .
W licznych badaniach stwierdzono ponad wszelką wątpliwość ogromne znaczenie ruchu w zwalczaniu otyłości i normalizacji masy ciała .Niekiedy okazuje się on znacznie ważniejszy niż stosowana dieta .Odpowiednio dobrane ćwiczenia prowadzą często do spadku masy ciała i spalana tkanki tłuszczowej nawet wtedy , gdy nie zmienimy sposobu naszego odżywiania .
Wpływ aktywności ruchowej na:

Układ mięśniowy
Formy ruchu takie jak : biegi , jazda na rowerze, w znaczny sposób kształtują nasze mięśnie . Poprzez regularne ćwiczenie nasze ciało staję się bardziej sprężyste i harmonijnie umięśnione .Znaczenie ruchu w tym przypadku nie ogranicza się jedynie do widocznych zmian zewnętrznych. Pobudzone do aktywności włókna mięśniowe zmuszone są również do rozbudowy swych struktur komórkowych .

Układ krwionośny i oddechowy
Odpowiednio dobrany ruch fizyczny powoduje, iż serce staje się większe , silniejsze i wydolniejsze , pompuje znacznie większą ilość krwi na każde uderzenie , mięsień sercowy pracuje znacznie oszczędniej .Krew staję się rzadsza , zawiera jednak więcej czerwonych krwinek co powoduje lepszy i efektywniejszy transport tlenu.
Polepsza się proces oddychania . Wzmacniają się mięsnie oddechowe, przez co oddech się pogłębia i organizm pobiera więcej tlenu.

Przemiana materii
Zwiększone spalanie kalorii podczas wysiłku fizycznego jest skutkiem wzrostu temperatury ciała i tempa przemiany materii. Ciekawe jest ,że ćwiczenia fizyczne zwiększają zużycie kalorii nie tylko podczas ich trwania lecz także do kilkunastu godzin później , nawet podczas snu

Układ hormonalny i enzymatyczny
Ćwiczenia powodują bardzo silną aktywacje hormonów a także układu enzymatycznego.
Ruch dla młodzieży jest więc podstawowym czynnikiem stymulujący rozwój oraz utrzymującym wewnętrzną równowagę organizmu. Na jakość i ilość wybranego niezbędnego fizycznego stereotypu ruchowego oddziaływuje szereg czynników :1.PODSTAWOWE
  • wiek
  • płeć
  • stan zdrowia
  • aktywność ruch
2.UZUPEŁNIAJĄCE
  • środowisko rodzinne
  • środowisko mieszkalne
  • możliwość wykonywania ćwiczeń
  • rozkład dnia i posiłki
  • możliwość ćwiczeń w grupie
  • wyposażenie
Konieczne jest powolne podwyższanie obciążeń fizycznych w stymulowaniu rozwoju wydolności fizycznej. Odpowiednia aktywność ruchowa jest jedną z podstawowych czynności młodego organizmu. Brak jej zaburza w większym lub mniejszym stopniu rozwój dziecka .
Zadaniem szkoły jest:
  • stworzenie warunków dla zaspokojenia potrzeb zdrowotnych i zdrowego stylu życia uczniów w czasie pobytu w szkole
Pomoc uczniom w :
  • rozumienia zdrowia jako wartości dla człowieka ;
    • kształtowanie postaw wobec zdrowia
    • identyfikacja własnych problemów zdrowotnych oraz zagrożeń dla zdrowia
    • podejmowanie działań na rzecz ochrony zdrowia
    • radzenie sobie ze zmianami , stresem
    • udzielenie pierwszej pomocy
Gwarancją zdrowia i dobrego samopoczucia w ciągu całego życia jest zdolność do podejmowania aktywności ruchowej przez młodego człowieka , kształtowanie jej dzięki zajęciom z wychowania fizycznego , oraz jej zdobywanie poprzez różnorodne formy kształtowania nawyków ruchowych.
Zdrowie zajmuję jedno z głównych celów w wychowaniu fizycznym. Duży wpływ na aktywność ruchową ma min:
  • nauczyciel wychowania fizycznego
  • rodzina
  • moda
  • spotkanie ze znanymi sportowcami
Nauczyciel wychowania fizycznego ma za zadanie wdrażanie ruchu i dostrzega ,że ruch jest jednym z głównych elementów zdrowego życia. Podstawowym warunkiem skuteczności w zakresie kształtowania zachowań i nawyków wzmacniający zdrowie na terenie szkoły i środowiska jest osobisty przykład nauczyciela wychowania fizycznego. Powinien on nie tylko dbać o prawidłowy rozwój fizyczny i umiejętności ruchowe ucznia , lecz przede wszystkim uczyć , jak ma poznać samego siebie , swoje możliwości fizyczne , jak dbać o swój rozwój i sprawność fizyczną , jak ją kontrolować , jak organizować sobie zdrową i godziwą rozrywkę .
Zdrowie jako cel główny w procesie wychowania fizycznego w aspekcie biologicznym można osiągnąć poprzez stymulację organizmu ucznia , pod kątem jego rozwoju. Natomiast zdrowie jako cel główny w aspekcie pedagogicznym to kształtowanie „nawyku ruchu” a nie tresura bądź mechaniczne usprawnienie .
Brak lub zbyt uboga aktywność ruchowa prowadzi w konsekwencji do powstawania chorób cywilizacyjnych takich jak miażdżyca , cukrzyca, choroby wieńcowe , otyłość Aktywność ruchowa dziecin i młodzieży to najtańszy , najpowszechniejszy, najwszechstronniejszy środek stymulujący rozwój młodzieży , zwiększa możliwości adaptacyjne , daje większe poczucie bezpieczeństwa i radości oraz zwiększa odporność organizmu.

Adam Olszak

Bibliografia:
„Ciche sekrety ruchu” Dariusz Szykuła Agencja Promocji Zdrowia
„Aktywność ruchowa dzieci „ Dorota Przygocka –Czubak „Wychowanie fizyczne i Zdrowotne ”Dwumiesięcznik Nr 2 -1995

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie