Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia we Wszechświecie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1881 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Projekt „Ziemia we Wszechświecie” dotyczyć będzie bardziej szczegółowych zagadnień od tych, które uczniowie mogą poznać w ramach lekcji przyrody w klasach V i VI. Jest przeznaczony dla zainteresowanych tematyką astronomii. Większość z zainteresowanych uczniów uczestniczyła w ubiegłym roku szkolnym w wycieczce do Fromborka. Tam uczestniczyła w zajęciach, oglądała niebo półkuli północnej i południowej. Zwiedzaliśmy obserwatorium astronomiczne.
Człowiek od dawien dawna interesował się Wszechświatem, możliwością istnienia życia poza naszą planetą. Mało znana dzieciom tematyka może być inspiracją do poszukiwań odpowiedzi na wiele ciekawych problemów i nieznanych pytań. Tego typu zagadnienia silnie przemawiają do wyobraźni młodych ludzi. Udział w projekcie stwarza szanse dla zainteresowanych i dociekliwych uczniów.
Projekt zakłada realizację działań zmierzających do rozwoju ucznia poprzez wspieranie w określaniu własnych możliwości, kształtowanie twórczego myślenia i badania otaczającego świata, doskonalenie umiejętności komunikowania się i uczenia się.

Cele główne:
Ø Doskonalenie samodzielnego rozwiązywania problemów
Ø Rozwijanie wyobraźni przestrzennej
Ø Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym
Ø Zdobycie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych, ich następstw i dokonania ich opisu
Ø Umiejętność wykorzystania wielorakich istniejących źródeł informacji
Ø Rozwijanie zainteresowań badawczych i umiejętności krytycznego myślenia
Ø Poznanie współzależności i odpowiedzialności człowieka i środowiska

Osiągnięcia:
Ø Całościowe postrzeganie rzeczywistości przyrodniczej
Ø Gromadzenie i integrowanie wiedzy koniecznej do opisywania zjawisk przyrody
Ø Wyjaśnianie zjawisk astronomicznych
Ø Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze
Ø Czytanie i interpretowanie map, tabel i wykresów

Czas realizacji:
Jeden semestr

Uczestnicy projektu:
- Uczniowie klas piątych i szóstych

- Nauczyciele przyrody, sztuki, informatyki
Ø Rodzice
Ø Obserwatorium astronomiczne
Źródła informacji:
Ø Mapy nieba
Ø Zdjęcia
Ø Albumy o tematyce astronomicznej
Ø Czasopisma popularnonaukowe
Ø Film
Ø Internet
BLOKI TEMATYCZNE
I. Ciała niebieskie we Wszechświecie:
ü Pojęcia: gwiazdy, planety, komety, meteory i satelity
ü Gwiazdozbiory na naszym niebie
ü Rodzaje gwiazd
ü Galaktyki
Obserwacja nieba przy użyciu teleskopu.
Cele szczegółowe:
ü Rozróżnia i charakteryzuje ciała niebieskie: gwiazdy, planety, naturalne satelity, meteory, komety itp.
ü Wie, kim był Mikołaj Kopernik
ü Zna budowę Układu Słonecznego
ü Rozróżnia na niebie kilka gwiazdozbiorów
II. Układ Słoneczny
ü Słońce – nasza gwiazda
ü Plamy i rozbłyski
ü Planety dalekie i bliskie
Prezentacja programu komputerowego Celestia, dotyczącego rozmieszczenia w przestrzeni kosmicznej planet, gwiazd i gwiazdozbiorów, satelitów i Drogi Mlecznej.
Cele szczegółowe:
ü Zna podstawowe różnice w budowie planet i gwiazd
ü Wie, jakie są etapy „życia” gwiazdy
ü Interpretuje przedstawiane na prezentacji relacje miedzy ciałami niebieskimi
ü Czyta mapę nieba, wskazuje na niej poznane ciała niebieskie

III. Zjawiska zachodzące na naszej planecie na skutek zmian położenia Ziemi względem innych ciał niebieskich.

ü Pory roku
ü Dzień i noc
ü Dzień i noc polarna
ü Zorza polarna
Cele szczegółowe:
ü Wyjaśnienie zależności między ruchem obrotowym Ziemi a rachubą czasu
ü Oblicza różnice czasów miejscowych na podstawie długości geograficznej
ü Dostrzega rolę, jaką w praktyce odgrywa zastosowanie umiejętności obliczania czasu miejscowego
ü Opisuje drogi Słońca na niebie w różnych porach roku według rysunków
ü Rozumie związki i zależności między ruchem obiegowym Ziemi a strefami oświetleniowymi Ziemi
ü Zna strefy oświetlenia Ziemi
ü Wyciąga i formułuje wnioski
ü Zrozumienie roli kalendarza w codziennym życiu
IV. Człowiek w kosmosie
ü Pierwsi ludzie w przestrzeni kosmicznej
ü Działalność człowieka poza naszą planetą
ü Znaczenie sztucznych satelitów, statków kosmicznych w życiu każdego człowieka
ü Czy istnieje życie na innych planetach?
ü Wpływ działalności człowieka na zmiany zachodzące we wszechświecie
ü Efekt cieplarniany
ü Kosmiczne „śmieci” pozostawione we Wszechświecie przez człowieka
Cele szczegółowe:
ü Rozumie potrzebę poznawania nieznanych ludziom miejsc we Wszechświecie
ü Zna udogodnienia, które człowiek pozyskał w życiu codziennym dzięki sztucznym satelitom
ü Wyjaśnia od czego zależy możliwość istnienia życia na innych planetach
ü Zna przykłady osób, które były w przestrzeni kosmicznej i ich osiągnięcia
ü Poszukuje w Internecie nowości astronomicznych
ü Rozumie przyczynę efektu cieplarnianego
V. Wykonanie w 3 osobowych zespołach pracy dotyczącej tej części Wszechświata, która zainteresowała najbardziej. Prace będą wykonane na dużym formacie A1.
Uczniowie wezmą udział w turnieju wiedzy o wszechświecie, zostanie wybrany mistrz astronomii.

Korelacja międzyprzedmiotowa.
Treści i kompetencje zapisane w celach projektu
Przyroda
Informatyka
Plastyka
1
2
3
4
Szczegółowe cele projektu

§ Budowa Układu Słonecznego

§ Rozróżnia ciała niebieskie

§ Interpretuje mapy nieba, rysunki schematyczne, poglądowe

§ Zna sylwetki ludzi, którzy najbardziej przyczynili się do poznania kosmosu

§ Rozumie związki zależności między ruchem a oświetleniem Ziemi

§ Rozumie, że działalność człowieka ma wpływ na zmiany zachodzące we wszechświecie.

§ Poszukuje w Internecie wiadomości dotyczących nowości astronomicznych

§ Korzysta z dostępnych programów związanych z astronomią

§ Przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem techniki komputerowej

§ Wykonanie plakatu na wybrany temat związany z poruszanym materiale, odpowiednio dobraną techniką

§ Wykonanie gazetki tematycznej

Kompetencje zapisane w celach projektu

§ Rozwiązywanie problemów

§ Korzystanie z różnych źródeł informacji

§ Praca w zespołach

§ Umiejętność słuchania i korzystania z poglądów innych ludzi

§ Zajmowanie stanowiska w dyskusji

§ Samodzielne poszukiwanie

§ Rozwijanie wyobraźni przestrzennej

§ Nabywanie umiejętności notowania, rysowania, szkicowania

§ Zgodna współpraca w grupie


Treści i kompetencje zapisane w podstawach programowych

§ Łączenie różnych elementów wiedzy

§ Obrona własnego stanowiska

§ Prezentowanie własnych zainteresowań, uzdolnień i poglądów na forum publicznym

§ Ocenianie własnej postawy i wyników pracy

§ Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy

§ Efektywne posługiwanie się technologią informatyczną

§ Wykorzystywanie doświadczeń w praktyce




Opracowała:

Edyta Szyszko
Marzena Szczerbińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie