Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w nauce czytania i pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1511 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Do  klasy  pierwszej  uczeń przyszedł  po badaniu  w Poradni  Pedagogiczno-Psychologicznej  w  którym stwierdzono: zakłócenia  mowy czynnej,  wadę wymowy, trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu.


OPIS I ANALIZA PROBLEMU EDUKACYJNEGO

Identyfikacja problemu.

     Analiza dotyczy ucznia klasy integracyjnej, której jestem wychowawczynią. Adam wychowuje się w rozbitej rodzinie. Mama samotnie opiekuje się Nim i jego starszą siostrą. Ojciec założył nową rodzinę, ale utrzymuje kontakty z synem. Chłopiec bywa u niego w ferie, wakacje. Bardzo za nim tęskni. Pobyt u taty jest dla Niego miłym przeżyciem. Często o tym opowiada. Adam ma kłopoty w szkole. Niestety ojciec nie mobilizuje syna do nauki. Nie interesuje się jego problemami. Gdy są razem czas upływa im na zabawie. Nie wpływa to korzystnie na postępy w nauce Adama. Mama w tej kwestii jest dla syna mało konsekwentna. Ulega gdy dziecko zaczyna płakać. Adam wykorzystuje taką sytuację. Poza tym jest dziecinny, a jego zachowania bywają infantylne. Czasem przynosi do szkoły swoje zabawki i bawi się nimi na zajęciach. Szczególne trudności sprawia Mu czytanie i pisanie. Niechętnie czyta zarówno w szkole jak i w domu. Pisze bardzo wolno, niestarannie, popełniając przy tym wiele różnych błędów.

Geneza i dynamika problemu.
     Do klasy I uczeń przyszedł po badaniu w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w którym stwierdzono; zakłócenia mowy czynnej, wadę wymowy, znacznie obniżony poziom graficzny pisma oraz trudności w czytaniu i pisaniu. Adam nie wypowiadał się w czasie zajęć( ubogie słownictwo, wada wymowy- bał się ośmieszenia).Próbował czytać, powoli głoskując krótkie wyrazy. Bardzo wolno pisał, litery były niekształtne, mylił je i przestawiał.
     Nie podejmował pracy samodzielnej. Oczekiwał ciągłej pomocy nauczyciela. Nie próbował nawet przeczytać żadnego polecenia. Nieźle radził sobie z obliczeniami matematycznymi. Uczeń został włączony do grupy dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne, a także dydaktyczno- wyrównawcze –prowadzone przeze mnie.
      Przeprowadziłam rozmowę z Jego matką, która świadoma była trudności jakie spotykają Jej syna. Ustaliłyśmy wspólny front działań naprawczych.

Znaczenie problemu.
      Sytuacja Adama, Jego wolne tempo pracy, brak motywacji do nauki oraz nieznaczne postępy w nauce bardzo mnie zaniepokoiły. Nie ulegało wątpliwości, że uczeń potrzebuje pomocy, dodatkowych ćwiczeń wspomagających jego rozwój, które pozwoliłyby mu na zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności. Brak pomocy uniemożliwiłby Mu naukę w klasach wyższych. Poza tym, chłopiec nie nadążając za tempem pracy, nudząc się i bawiąc przeszkadzałby innym dzieciom w pracy. Takie mogłyby być skutki w przyszłości.
      Uznałam, że temu dziecku trzeba pomóc i za cel postawiłam sobie wyrównywanie braków w Jego edukacji i umożliwienie Mu osiągania sukcesów na miarę Jego możliwości.
Prognoza:
A) negatywna
      
Na podstawie własnych doświadczeń i przestudiowanej literatury: B.Sawa ,,Jeżeli dziecko źle czyta i pisze”, H. Pętlewska ,,Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu”, B. Zakrzewska,, ,,Moje dziecko źle czyta i pisze” stwierdziłam, że nie podejmując dalszych działań diagnostycznych w PPP, naprawczych w pracy dydaktyczno- wyrównawczej, procesie lekcyjnym i pracy w domu ,narażę ucznia na zwiększające się niepowodzenia szkolne. Może pogłębić się brak motywacji do nauki (ze względu na brak sukcesów), niechęć do pokonywania trudności oraz utrata wiary we własne siły.

B)pozytywna
      Po wdrożeniu działań naprawczych w szkole i w domu spodziewam się, że uczeń zacznie pokonywać trudności w nauce; usprawni technikę czytania , będzie pisał szybciej, zacznie dbać o poprawność pisania, udoskonali technikę liczenia. Nie ukrywam, że nie oczekuję wysokich wyników, ale takich które pomogą dziecku w opanowaniu- na miarę jego możliwości-podstawowych umiejętności, niezbędnych w dalszej edukacji.

Propozycje rozwiązania problemu.
      Przyjęłam następujące propozycje rozwiązań:
  • objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi,
  • zorganizowanie i prowadzenie w szkole dodatkowych zajęć dla uczniów mających problemy w nauce,
  • na zajęciach dbałość o przyjazną atmosferę sprzyjającą dobremu samopoczuciu dzieci,
  • w klasie II i III skierować ucznia na badania kontrolne do PPP,
  • nawiązać ścisły kontakt z Jego matką i informować ją o postępach i niepowodzeniach syna,
  • dostosowywać zadania do możliwości ucznia i tempa Jego pracy,
  • mobilizować chłopca do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń, metod aktywizujących, zabaw ,
  • dostrzeganie najdrobniejszych postępów i konsekwentne nagradzanie ich co podniesie wiarę ucznia we własne możliwości. Wdrażanie oddziaływań.
Wdrażanie oddziaływań.
      W klasie I uczeń uczęszczał 2 razy w tygodniu na zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze prowadzone w szkole. W klasie II oprócz zajęć dydaktyczno- wyrównawczych (1 raz w tygodniu) realizowałam w ramach grantów program:,,Doskonaląc swoje umiejętności, doskonalę siebie”- którego celem było pomóc Adamowi i innym dzieciom z trudnościami w nauce. W klasie II skierowałam Go na badania kontrolne do PPP. Badania potwierdziły specyficzne zaburzenia rozwoju języka, utrzymujące się trudności w czytaniu i pisaniu oraz wyraźne przejawy rozwoju nieharmonijnego. Wobec takiej diagnozy zastosowałam odpowiednie metody i formy pracy, aby sprzyjały rozwojowi intelektualnemu dziecka. Dzięki sytuacji, iż jesteśmy klasą integracyjną, mamy dodatkowo kilka godzin w tygodniu nauczyciela wspomagającego, który pomagał Adamowi w wykonywaniu zadań na zajęciach.
      W pracy z dzieckiem nagradzałam każde poprawnie wykonane ćwiczenie . Uwzględniałam Jego wolne tempo pracy . Nie krytykowałam Go nawet wtedy, gdy jakieś zadanie zrobił źle. Zawsze otrzymywał zadania dostosowane do swoich możliwości i w każdej chwili mógł skorzystać z dodatkowych objaśnień nauczyciela. W klasie III oprócz zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć dodatkowych realizowanych w ramach grantów :,, Czytam, piszę i liczę –odnoszę sukcesy’’, prowadziłam w szkole nieodpłatne zajęcia dla uczniów mających problemy w nauce , na które oczywiście Adam uczęszczał.
      Szkoda, że moje oddziaływania ograniczały się tylko do pracy na lekcjach i zajęciach dodatkowych. Mimo zapewnień Mamy o tym, że będzie pracować z synem w domu, chłopiec przychodził do szkoły często nieprzygotowany.
      On buntował się i nie chciał czytać w domu, a Mama mu ulegała. W II semestrze klasy III ponownie skierowałam Go na badania do PPP. Głównym powodem tej decyzji jest zbadanie aktualnego stanu wiedzy dziecka, jego wiadomości, umiejętności i możliwości oraz określenie zaleceń do pracy z Nim w klasie IV.

Efekty oddziaływań.
      Zastosowanie powyższych oddziaływań wpłynęło pozytywnie na przezwyciężenie niepowodzeń szkolnych mojego ucznia. Mimo, iż postęp w czytaniu i pisaniu nie jest taki na jaki liczyłam, to Adam stał się bardziej samodzielny i dowartościowany. Wie, że są zadania, które jest w stanie sam poprawnie rozwiązać. Czyta polecenia i podejmuje trud rozwiązania zadania. Rozumie, że jak się zmobilizuje może osiągnąć sukces.
      Potrafi powoli przeczytać tekst-rozumie go. Pisze w dobrym tempie, próbuje samodzielnie zredagować kilkuzdaniową wypowiedź pisemną. Pisze zdania z pamięci i ze słuchu (niestety popełnia nadal wiele błędów). Sprawnie oblicza działania na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie 10000.
      Uważam, że podjęte przeze mnie działania, których celem była pomoc Adamowi w pokonywaniu trudności w czytaniu, pisaniu i przezwyciężaniu problemów w nauce przyniosły zadowalające efekty. Bardzo mnie to cieszy.

Literatura:
Zakrzewska B. : Moje dziecko źle czyta i pisze. WSiP 1998
Zakrzewska B. : Czytanie to radość. WSiP 1998
Zakrzewska B. : I Ty będziesz dobrze czytać. WSiP 1998
Pętlewska H.: Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 1998
Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. WSiP 1998

Joanna Stasiulewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie