Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Obserwujemy pogodę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7414 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pogoda ma ogromny wpływ na nasze źycie. Od niej zaleźy jak się ubieramy, czujemy, co planujemy. W naszym klimacie jest ona dosyć zmienna, w górskim szczególnie. Na tej lekcji uczniowie klasy IV poznają podstawowe wiadomości o pogodzie. Ćwiczą umiejętność jej obserwacji i odczytywania mapy pogody.

Dział: Najbliższe otoczenie.
Temat: Obserwujemy pogodę.
Cele ogólne lekcji: Poznanie składników pogody i przyrządów do ich pomiaru.
                               Kształtowanie umiejętności obserwacji pogody i pomiaru jej                        
                               składników.
Cele operacyjne:
 Uczeń :
·        potrafi powiedzieć co to jest pogoda,
·        zna elementy pogody,
·        potrafi przeprowadzić obserwację pogody,
·        umie posługiwać się przyrządami do pomiaru elementów pogody,
·        potrafi opisać pogodę.
Metody: krótka inscenizacja, elementy pogadanki, praca w grupach z instrukcją,
  praca z książką-wyszukiwanie z encyklopedii i słowników, elementy obserwacji, zapisywanie obserwacji, umieszczanie na mapie pogody, uzupełnianie tabeli, przyporządkowanie.

Formy organizacji pracy na lekcji: praca zbiorowa i w grupach.
Środki dydaktyczne: termometr, barometr, wiatromierz, deszczomierz, karty pracy z rysunkami i instrukcją zadania do wykonania,  tekst inscenizacji na kartkach, plansza z tabelą do uzupełnienia i kartki z nazwami przyrządów oraz  jednostek, magnesy, mapa pogody, Karteczki samoprzylepne, słowniki, encyklopedie przyrody i ogólne,  podręczniki.  

Tok lekcji:

Faza wstępna: 
1.     Przypomnienie wiadomości dotyczących krążenia wody w przyrodzie.
2.     Podanie tematu lekcji i uświadomienie celów.
3.     Inscenizacja w wykonaniu uczennic(matka i córka) na temat pogody.
4.     Nauczyciel zadaje pytania:
·        Czy matka i córka mają rację?
·        Czy może nie być pogody?
·        Jaka pogoda jest w tej chwili, a jaka była rano(wczoraj)?
·        Co to jest pogoda?                                                                                                               
Faza realizacyjna:
1.     Uczniowie wyszukują w podręcznikach, encyklopediach i słownikach znaczenie pojęcia „pogoda”. Porównują z wcześniej podawanymi przez siebie propozycjami. Zapisują do zeszytu wspólnie wypracowaną wersję:
Pogoda- to stan atmosfery w danej chwili.

2.     Uczniowie w grupach otrzymują na stoliki przyrządy do pomiaru elementów pogody, karty pracy z instrukcją. W w/w książkach rozpoznają rysunek „swojego” przyrządu i czytają opis jego stosowania oraz uzupełniają kartę pracy odpowiadając na pytania:
Nazwa przyrządu-..................................
Co nim mierzymy?-...............................
W jakich jednostkach?...........................
Odczytaj wskazanie przyrządu-.............
3.     Przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy na forum całej klasy. Dokonują pomiaru przy pomocy danego przyrządu i opisują właściwy element pogody.
4.     Sprawdzenie stopnia zrozumienia i usystematyzowanie  materiału poprzez uzupełnianie tabeli na planszy. Znajdujące się na kartkach nazwy przyrządów i jednostki pomiaru tworzą rozsypankę. Uczniowie podchodzą kolejno do planszy i głośno objaśniając umieszczają je przy
     pomocy magnesów we właściwym miejscu tabeli.
 
ELEMENTY POGODY
PRZYRZĄD DO POMIARU
JEDNOSTKI
TEMPERATURA


CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE


ILOŚĆ I RODZAJ OPADÓW


KIERUNEK I PRĘDKOŚĆ WIATRU


ZACHMURZENIE


 
     Uzupełnioną tabelę uczniowie przepisują do zeszytu.

Faza podsumowująca:
1. Utrwalenie wiadomości dotyczących pogody i umiejętności jej obserwacji.

·        Nauczyciel rzuca uczniom piłeczkę wołając hasło- termometr, a uczeń, który złapał, odpowiada- temperatura, a następnie odrzuca do kolegi podając jako hasło inny przyrząd, itd.                                       

·        Zabawa w meteorologa. Uczniowie przeprowadzają obserwację pogody, a jej wyniki zapisują na karteczkach samoprzylepnych. Następnie kolejno podchodzą do mapy pogody, przyklejają do niej wyniki obserwacji i głośno opisują pogodę.

2. Ocena pracy uczniów na danej lekcji.
3. Zadanie domowe:
·        Co to jest opad, a co osad atmosferyczny?(obowiązkowe)
·        Jak powstają: bryza i wiatr halny?(dla chętnych)


Opracowała: Ewa Rojek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie