Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przypadek chłopca niewidomego ze złożoną niepełnosprawnością

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6111 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opis i analiza przypadku chłopca niewidomego ze złozoną niepełnosprawnością. Przebieg karjery szkolnej i opis rozwoju społecznego pod opieką specjalisty.

ANALIZA PRZYPADKU

         Osoby niepełnosprawne powinny być beneficjentami wszystkich praw, które przysługują osobom pełnosprawnym. (…) Mówiąc inaczej osoby niepełnosprawne powinny korzystać z pewnych szczególnych praw, swoistych dla tej grupy społecznej, po to, aby mogły korzystać z praw przysługującym wszystkim ludziom.
Dr Piotr Przybysz
Główny specjalista w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich
Fragment referatu z Ogólnopolskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych, 1997r.

1.     Identyfikacja problemu

W lutym 2001 roku w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących w Radomiu powstała nowa klasa: I B w której objęłam wychowawstwo. Jednym z 6 nowo przyjętych uczniów był 9-cio letni Piotr. Wspólnie zaczęliśmy stawiać pierwsze kroki: ja jako nauczyciel – wychowawca i Piotruś – pierwszy raz poza domem, wśród grona obcych.
         Chłopiec nie był dotychczas diagnozowany psychologicznie. Wychowywał się w domu pod opieką rodziców. Nie uczęszczał do przedszkola ani do szkoły. Od urodzenia niewidomy. Rozwój psychoruchowy opóźniony.
         Na wniosek poradni psychologiczno -  pedagogicznej w Płocku chłopiec został skierowany po raz pierwszy na konsultacje do Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Laskach. Diagnoza była utrudniona ze względu na zaniedbania środowiskowe i wychowawcze w stosunku do dziecka. Chłopiec nie został przyjęty ze względu na brak miejsc w klasie wstępnej szkoły specjalnej. Ośrodek w Laskach zaproponował umieszczenie Piotrusia w nowo tworzonej klasie w Ośrodku w Radomiu.

2.     Charakterystyka dziecka i jego rodziny na podstawie danych z wywiadu.

Piotruś urodził się 16 marca 1991 roku jako drugie dziecko w rodzinie. Rodzice mają wykształcenie podstawowe, nie pracują. Warunki mieszkaniowe rodziny są ciężkie (jedno pomieszczenie). Rodzina utrzymuje się z zasiłku pielęgnacyjnego. Rodzice nie są obciążeni genetycznie, dwóch pozostałych synów jest zdrowych. Ciąża u matki przebiegała prawidłowo (wiek matki w ciąży 22 lata). Piotruś urodził się w 8 miesiącu przez cesarskie cięcie, dostał tylko 2 punkty w skali APGAR. Przez miesiąc przebywał w inkubatorze (bez zabezpieczenia oczu). W 4 miesiącu zdiagnozowano, że dziecko nie widzi. Ponadto chłopiec urodził się z krótszą o 4 cm prawą nogą.
Do momentu przyjazdu do Ośrodka nie był diagnozowany ortopedycznie.


3.      Charakterystyka dziecka po przyjęciu do nowej szkoły.

Piotruś trafił do mojej klasy w wieku 9 lat. Mimo swego wieku nie uczęszczał wcześniej do przedszkola ani do szkoły. Wychowywał się na wsi, gdzie rodzice nie zapewnili mu warunków stymulujących rozwój.
         Chłopiec jest bardzo pogodny i śmiały. Chętnie wypowiada się spontanicznie, ale nie zawsze odpowiada adekwatnie na stawiane mu pytania. Je samodzielnie, sygnalizuje potrzeby fizjologiczne. Jednak jego dojrzałość społeczna była istotnie opóźniona. W badaniu logopedycznym stwierdzono obniżenie rozumienia mowy. Chłopiec radzi sobie dość dobrze z sytuacjami codziennymi, rutynowo powtarzanymi. Dalsze otoczenie jest dla dziecka obce. Samodzielnie wypowiada się pojedynczymi słówkami, prostymi zadaniami. Potrafi z pamięci powtórzyć proste wierszyki, piosenki, ale bez rozumienia treści. Problemem jest również niepłynność mówienia o charakterze jąkania klonicznego.
         Zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej w Płocku, która skierowała dziecko do Ośrodka:
·        Ogólna stymulacja rozwoju dziecka
·        Intensywna terapia logopedyczna
·        Uspołecznienie i usamodzielnienie dziecka

4.     Charakterystyka dziecka pod względem zdrowotnym

W pierwszych dniach pobytu w szkole chłopiec miał ogromne problemy z samodzielnym poruszaniem się po ośrodku. Problemy były na tyle duże, że Piotruś został wyposażony w wózek i przewożono go z klasy do internatu i odwrotnie.
15 marca 2001 roku doszło do pierwszej konsultacji ortopedycznej, stwierdzono:
·        Dysplazja stawów biodrowych
·        Stopy końsko – szpotawe
·        Krótsza prawa noga
·        Mózgowe porażenie dziecięce

Ortopeda zalecił intensywna rehabilitację. Zabiegi rehabilitacyjne wzmacniające układ mięśniowy odbywały się 3 x tygodniowo. Piotruś został także zaopatrzony w obuwie ortopedyczne, które pozwoliło mu na stabilniejszy chód.
         Dzięki staraniom pracowników Ośrodka Piotruś trafił do Centrum Rehabilitacji w Konstancinie. Od 07.01 2003 roku do 12.03.2003 roku chłopiec przebywał na oddziale, gdzie był przygotowywany do zabiegu operacyjnego prawej dolnej kończyny. Zalecono szczepienie przeciw WZW. Termin operacji wyznaczono na maj 2003 roku. Zalecono wykonywanie codziennej gimnastyki korekcyjnej przez 30 minut polegającej na:
1)     ćwiczenia czynne i bierne stopy prawej
2)     rotacja w stawach biodrowych na plecach i na brzuchu
3)     zmniejszenie przykurczy w stawach biodrowych
4)     ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Konieczność wykonywania ćwiczeń korekcyjnych po powrocie Piotrusia do klasy zmotywowała mnie do dokształcenia się w tym kierunku. Rozpoczęłam studia podyplomowe z zakresu wychowania fizycznego z korektywą.
Termin operacji przesunął się i dopiero po wakacjach we wrześniu 2003 roku Piotruś został ponownie przyjęty na oddział Centrum Rehabilitacji im. Prof. Mariana Waissa w Konstancinie Jeziorna. Zastosowano leczenie – gips udowy na kończynę dolną prawą. Zaopatrzenie w ortopedyczne łuski plastikowe na stopę prawą do spania i do chodzenia .
Wskazania dotyczące dalszego leczenia:
1)     kontynuacja ćwiczeń według wzoru szpitalnego
2)     zakładanie łusek na stałe na dzień i na noc
3)     chodzenie w łusce na stopę prawą do buta
4)     kontrola w przychodni rehabilitacyjno – ortopedycznej
Piotruś wrócił po operacji do Ośrodka bardzo wycofany i zalękniony. Dużo czasu zajęła nam ponowna integracja z zespołem klasowym, kolegami z grupy, kadrą pedagogiczną. Potrzebował czasu by znowu poczuć się pewnie i bezpiecznie.

5.     Efekty oddziaływań

Obecnie Piotruś jest w V klasie. Jest chłopcem bardzo otwartym i pogodnym. Chętnie godzi się na wszystkie formy oddziaływań rehabilitacyjnych. Bierze udział w zajęciach metodą Knillów, zajęciach metodą Weroniki Sherborne, zajęciach na basenie. Korzysta z elementów terapii integracji sensorycznej, gimnastyki korekcyjnej, terapii logopedycznej, zajęć z orientacji w przestrzeni.
         Bardzo szybko nawiązuje kontakt emocjonalny z drugą osobą. Zapewnia o wyrazach sympatii i dopomina się tego w stosunku do siebie. Chłopiec wie jak zachować się w wielu sytuacjach społecznych (zna zwyczaje świąteczne, obyczaje, kadrę całego ośrodka). Trafnie i adekwatnie używa zwrotów grzecznościowych. W trakcie nauki Piotruś poszerzył swój poziom wiedzy o świecie. Rozwija umiejętność tworzenia i definiowania pojęć oraz myślenie abstrakcyjne. Liczy na konkretach, ma bardzo dobrą pamięć słuchową oraz umiejętność kojarzenia wcześniej zasłyszanych dźwięków czy głosów.
         W maju 2005 roku Piotruś przystąpił do I Komunii Świętej. Bierze udział we wszystkich akademiach szkolnych, kółku teatralnym. Już nie na siedząco na krzesełku lecz samodzielnie stojąc.
Kompetencje dziecka w oparciu o skalę Gunzburga oraz obserwacje terapeutów pracujących z dzieckiem (rok szkolny 2004 / 2005)

I. Strefa: Obsługiwanie siebie
Jedzenie:
·        używa bez trudności widelca
·        obsługuje się przy stole i je bez większej pomocy
Poruszanie się:
·        wchodzi i schodzi po schodach obiema nogami na każdy stopień
·        chodzi do sąsiadów i pobliskich miejsc
Toaleta i mycie:
·        myje twarz mniej lub bardziej dokładnie
·        myje zęby
Ubieranie się:
·        rozbiera się i ubiera z małą pomocą
II. Sfera: Komunikowanie się
Język:
·        rozumie proste pytania i daje sensowne odpowiedzi
Ujmowanie różnic:
·        odróżnia lewy i prawy w odniesieniu do samego siebie
·        nazywa dni tygodnia i wszystkie dobrze rozumie
Liczby i wielkości:
·        potrafi policzyć mechanicznie 10 przedmiotów
Posługiwanie się ołówkiem:
·        trzyma ołówek, potrafi rysować kreski pionowe i łuki
III. Strefa: Uspołecznienie
·        odtwarza „gra” usłyszane historyjki
·        śpiewa, tańczy przy muzyce
·        chodzi po drobne sprawunki poza dom ( z przewodnikiem)
IV. Strefa: Zajęcia
         Sprawność manualna:
·        potrafi zdjąć pokrywkę, odkręcić nakrętkę, przekręcić zamek zatrzaskowy
Zręczność:
·        potrafi podskakiwać na dwóch nogach
V. Strefa: Funkcje poznawcze
·        potrafi wyklaskiwać rytm
·        potrafi przyswoić treść wiersza lub piosenki
·        rozpoznaje odgłosy zwierząt, otoczenia, instrumenty muzyczne
·        ma orientację w schemacie ciała
·        potrafi samodzielnie pokonywać szlaki komunikacyjne na terenie ośrodka (internat – klasa szkolna)


Autor:
 Monika Wiraszka


Obecnie Piotruś jest w V klasie. Jest chłopcem bardzo otwartym i pogodnym. Chętnie godzi się na wszystkie formy oddziaływań rehabilitacyjnych. Bierze udział w zajęciach metodą Knillów, zajęciach metodą Weroniki Sherborne, zajęciach na basenie. Korzysta z elementów terapii integracji sensorycznej, gimnastyki korekcyjnej, terapii logopedycznej, zajęć z orientacji w przestrzeni.         Bardzo szybko nawiązuje kontakt emocjonalny z drugą osobą. Zapewnia o wyrazach sympatii i dopomina się tego w stosunku do siebie. Chłopiec wie jak zachować się w wielu sytuacjach społecznych (zna zwyczaje świąteczne, obyczaje, kadrę całego ośrodka). Trafnie i adekwatnie używa zwrotów grzecznościowych. W trakcie nauki Piotruś poszerzył swój poziom wiedzy o świecie. Rozwija umiejętność tworzenia i definiowania pojęć oraz myślenie abstrakcyjne. Liczy na konkretach, ma bardzo dobrą pamięć słuchową oraz umiejętność kojarzenia wcześniej zasłyszanych dźwięków czy głosów.          W maju 2005 roku Piotruś przystąpił do I Komunii Świętej. Bierze udział we wszystkich akademiach szkolnych, kółku teatralnym. Już nie na siedząco na krzesełku lecz samodzielnie stojąc.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie