Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ze sztuką od najmłodszych lat

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1421 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pedagogiczna koncepcja sztuki obiektywizuje się w wychowaniu muzycznym, plastycznym i literacko – teatralnym. Wpływa na całościowy proces wychowania estetycznego i domaga się wielostronnego uczenia się. Tak pod względem treści, jak i metod organizowania doświadczeń dzieci w wieku przedszkolnym ukierunkowanych na wartość człowieka i społeczne wartości sztuki, rozwijania motywacji działania i uczenia się aktywności i samoekspresji wychowanków oraz pomnażania kontaktów ze światem i innymi ludźmi.

            Człowiek od najmłodszych lat powinien mieć zapewnione obcowanie ze sztuką – plastyką, muzyką i literaturą. Tym bardziej, że zainteresowanie dzieci sztuką jest widoczne.
Przedszkole to jedna z pierwszych instytucji mogących rozwijać te zainteresowania. Dlatego obie z koleżanką postanowiłyśmy wyjść naprzeciw potrzebom naszych wychowanków i opracowałyśmy samodzielnie program pt: „Ze sztuką od najmłodszych lat”.
Realizowane są w nim treści muzyczne, plastyczne i literackie, które są wzajemnie ze sobą skorelowane. Program: „Ze sztuką od najmłodszych lat” został opracowany właśnie z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym. Jego myślą przewodnią jest oswajanie dzieci ze sztuką od najmłodszych lat i kształtowanie u nich pewnych cech osobowości rozwijających się  u przyszłego wrażliwego odbiorcy sztuki, zarówno muzyki, plastyki jak i literatury.
            Według B.Suchodolskiego, aby wykształcić postawę estetyczną należy możliwie wcześnie wprowadzić człowieka w osobisty kontakt z dziełami sztuki. Uważa on, że:
„złudna jest nadzieja, że człowiek dorosły nie przygotowany do kontaktowania się z dziełami sztuki w okresie przedszkolnym, a później szkolnym, nagle i spontanicznie, nieoczekiwanie dla siebie i dla innych nabiera w życiu późniejszym tej potrzeby i umiejętności”.

Dobór i zakres treści zawartych w naszych programie odpowiada założeniom Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
           Zgodnie z duchem reformy duży nacisk położono na integrację. Zdaniem profesora R.Więckowskiego: „współczesne koncepcje integracji mają raczej formę korelacji”.
Mimo zmian związanych z integrowanymi formami zajęć edukacyjnych, korelację tą mało widać na zajęciach muzycznych w przedszkolu. Nadal prowadzone są one tak jak dawniej, głównie podciągnięte pod realizację treści typowo muzycznych. Korelując te trzy dziedziny wychowania estetycznego: muzykę, plastykę i literaturę, trzy piękne gatunki pod względem artystycznym, realizujemy jednocześnie treści muzyczne, plastyczne i literackie.
Dlatego, uważamy za ciekawe zastosowanie tego typu korelacji na zajęciach wychowawczo – dydaktycznych w przedszkolu.
            Zmiany jakie niesie reforma związane są również z postępowaniem twórczym samego nauczyciela, wrażliwego, serdecznego, umiejącego wzbogacić swoje doświadczenia przez obserwację twórczych poczynań dzieci. Nauczyciel organizując formę aktywności dzieci na zajęciach wychowawczo – dydaktycznych, ma na uwadze zainteresowania samego dziecka. Jego możliwości twórcze, gdyż każde dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością, która realizuje swój potencjał na miarę własnych możliwości. Dziecko poznaje świat w jego harmonijnej całości, poprzez eksperymentowanie, nieustanne działanie.  Nabywa wiadomości w toku własnych doświadczeń, a co za tym idzie wykorzystuje duży potencjał i zapał twórczy.
            Za aktualne uważamy stwierdzenie E.Jaques’a – Dalcroz’a w stosunku do nauczycieli:
„Im bogatsze życie przenika nas samych, tym bogatsze życie możemy rozsiewać dokoła”.
Uważamy, iż to sam nauczyciel, jego osobowość, wiedza merytoryczna jest „motorem” twórczym w zainteresowaniu dzieci walorami artystycznymi. Sformułowanie to bowiem stało się mottem do naszego programu.
            Celem naszego programu jest przedstawienie możliwości praktycznych prowadzenia zajęć korelujących muzykę, plastykę i literaturę dla dzieci, z jednoczesnym uwrażliwieniem ich na treści z zakresu muzyki, plastyki i literatury.
W przedszkolach nadal zajęciom muzycznym poświęca się mało czasu, nie przywiązuje się tyle uwagi co innym rodzajom edukacji, a przecież zajęcia muzyczne mają wpływ na kształtowanie się osobowości, zainteresowań, a przede wszystkim wyzwalają u dzieci potencjał twórczy, a co za tym idzie możliwość samoekspresji w interpretowaniu utworów literackich. Zajęcia korelujące muzykę, plastykę i literaturę mają doskonały wpływ na kształtowanie wrażliwości odbiorczych młodego słuchacza.
Od pierwszego września 2004r. realizowany jest w przedszkolu w Borownie    program: „Ze sztuką od najmłodszych lat” samodzielnie opracowany przez nauczycielki:

mgr Iwonę Warkiewicz i mgr Annę Nowak .

LITERATURA:
1.R.Gloton, C.Clero: „Twórcza aktywność dziecka”  ,WSiP , Warszawa 1982r.
2.B.Podolska: „ Z muzyką w przedszkolu”  ,WsiP , Warszawa 1987r.
3.Praca zbiorowa pod redakcją St.Popka: „Aktywność twórcza dzieci i młodzieży” , WsiP , Warszawa 1988r.
4.St.Szuman: „O sztuce i wychowaniu estetycznym” , PZWS , Warszawa !979r.
5.R.Więckowski artykuł: „Kontrowersje wokół integracji edukacji wczesnoszkolnej” ,   Życie Szkoły nr 4 , 1995r.

Opracowała : mgr Iwona Warkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie