Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawa jako forma aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6000 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Referat przedstawia zabawę jako jedną z form aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym, która u takich dzieci zajmuje tyle samo czasu co nauka, nie mozna o niej więc zapominać.

W działalności człowieka można wyróżnić trzy podstawowe formy, jakimi są: zabawa, nauka i praca. Wszystkie one wiążą się i występują w aktywności człowieka przez całe życie, jednakże w różnych okresach rozwoju przeważa jedna z nich, stanowiąc dominujący rodzaj działalności. Podstawową działalnością dziecka jest zabawa. Aż do chwili rozpoczęcia nauki szkolnej zajmuje ona najważniejsze miejsce w jego życiu. Jednakże uczniowie młodszych klas poświęcają jej niemal tyle czasu, ile nauce.Zabawa to działanie wykonywane dla własnej przyjemności oparte na udziale wyobraźni , które tworzy nową rzeczywistość. Działaniem tym rządzą pewne reguły , których treść pochodzi z życia społecznego, ma ono charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego poznawania i przekształcania rzeczywistości.Zabawa jest działalnością najbardziej typową dla okresu dzieciństwa, aczkolwiek występuje również u młodzieży i ludzi dorosłych.
O ile jednak młodzież głównie się uczy, a dorośli przede wszystkim wykonują określoną pracę, to dzieci najwięcej czasu spędzają na zabawach.Różnica między zabawą a innymi formami działalności tkwi w odmienności motywów. Motywem zabawy nie jest osiągnięcie ważnych rezultatów, ani nawet samo działanie, lecz przeżycie ważnych dla dziecka dziedzin rzeczywistości. . Zabawy stanowią główny rodzaj działalności małych dzieci, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, zajmują też wiele miejsca w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Poprzez i w toku zabawy dziecko poznaje świat przedmiotów. Opanowuje nie tylko różne sprawności w zabawach konstrukcyjnych, ale również istotne elementy wiedzy o świecie, uczy się wielu ról społecznych, poznaje i przeżywa zasady pełnienia tych ról, przyswaja normy moralne. Zabawa dziecka ma więc, obok innych form działalności, ważne znaczenie kształcące.
Odgrywa istotną rolę w kształtowaniu się psychicznego aparatu dziecka i może być ujmowana jako czynność poznawcza o swoistym charakterze.Z chwilą rozpoczęcia nauki w szkole , zabawa traci swoją dotychczasową rolę, lecz nie zanika. Zmienia się pod względem formy i treści. Może ona stanowić podstawę wychowania i nauczania. Łagodzi wysiłek dziecka związany z trudnymi obowiązkami szkolnymi, jest elementem przyczyniającym się do aktywizacji i uspołecznienia dziecka w szkole. Według współczesnych poglądów zabawa umożliwia dziecku zaspokojenie indywidualnych potrzeb i zainteresowań, ułatwia wchodzenie w życie społeczne oraz poznawanie rzeczywistości i dostosowywanie jej do własnych potrzeb.
Dostarcza dziecku radosnych przeżyć , jest niezbędna do prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka. Podczas zabawy dziecko wyraża swoje uczucia i pragnienia, daje upust swojej wyobraźni i fantazji, rozwija zdolności twórcze. W zabawie dziecko przejawia wiele poczucia odpowiedzialności. Umożliwia dziecku zdobywanie doświadczeń oraz wiedzy i umiejętności w działaniu. Jest nadal niezastąpionym rodzajem aktywności dziecka, a zarazem środkiem jego ekspresji. Zabawy można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią zabawy swobodne: manipulacyjne, tematyczne , konstrukcyjne.
Drugą grupę stanowią gry i zabawy dydaktyczne oraz zabawy ruchowe, będące zabawami zazwyczaj kierowanymi. Zabawy tematyczne utrzymują się przez cały okres młodszego wieku szkolnego. W wieku 6 – 10 lat nie słabnie zainteresowanie dzieci zabawami ruchowymi. Stają się okazją do zademonstrowania rówieśnikom swojej zwinności, zręczności, szybkości i wytrzymałości. Udział w zabawach ruchowych jest konieczny dla prawidłowego fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka. Zabawa jest skuteczną metodą wyzwalającą nagromadzoną energię, stanowi to pewnego rodzaju „oczyszczenie duszy”. Ogromne znaczenie mają zabawy ruchowe z rówieśnikami, gdyż uczą one szlachetnej rywalizacji, panowania nad sobą oraz podporządkowania się obowiązującym regułom i zasadom. W młodszym wieku szkolnym dzieci coraz większe znaczenie przywiązują do osiąganych efektów.
Nasilają się gry i zabawy zespołowe z prawidłami, z zastosowaniem współzawodnictwa. Wśród dzieci w wieku szkolnym wzrasta zapotrzebowanie na gry i zabawy umysłowe, wymagające nieraz znacznego wysiłku myślowego, zwane inaczej dydaktycznymi. Pasjonuje je wynajdywanie, kombinowanie, porównywanie. Zainteresowanie dzieci grami i zabawami intelektualnymi należy w naturalny sposób wykorzystać do rozwijania zdolności poznawczych dziecka, jego twórczej postawy, utrwalania i poszerzania wiedzy, do doskonalenia podstawowych umiejętności szkolnych. Nadawanie procesowi uczenia się dziecka charakteru zabawy pomoże mu w przezwyciężaniu trudności szkolnych, złagodzi wysiłek, pobudzi radość i wiarę we własne siły. Zabawa ubarwia życie dziecka ,czyni je radosnym i przyjemnym.
Daje uczucie odprężenia, mobilizuje do dalszych wysiłków w szkole. Sprzyja ogólnemu wychowaniu, opanowywaniu wiedzy i różnych umiejętności, zbliża dzieci do siebie. Forma zabawowa zajęć w młodszym wieku szkolnym gwarantuje największą intensywność pracy. Zabawy w tym wieku są zazwyczaj zabawami zespołowymi. Stymulują więc rozwój społeczny dzieci. Zabawa łagodzi moment przejścia dziecka z przedszkola do szkoły, dlatego też dzień aktywności ucznia winien rozpoczynać się zabawą. Ma ona przedłużać atmosferę pozaszkolną, ośmielać dzieci i ułatwiać im wspólne podejmowanie działań, pełniej integrować zespół klasowy, umożliwiać dalsze poznawanie siebie i kolegów, prowokować swobodne wypowiadanie się. W grupie różnorodnych zabaw – zabawy i gry ruchowe są najbardziej uniwersalnym środkiem owawczym. Poszczególne grupy zabaw oraz ich rodzaje oddziałują w odpowiedni sposób na organizm człowieka w poszczególnych okresach jego rozwoju.

Karolina Ksiązczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie