Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sporządzamy opis bibliograficzny w bibliografii załącznikowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3054 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt lekcji bibliotecznej, który można przeprowadzić w klasach maturalnych a także klasach drugich liceum. Istnieje potrzeba przeprowadzenia takiej lekcji, gdyż maturzyści często przychodzą do biblioteki i dzielą się swoimi wątpliwościami dotyczącymi tworzenia bibliografii przedmiotu i podmiotu. Oprócz przeprowadzenia lekcji bibliotecznej,dobrze jest też wyposażyć bibliotekę w konkretne wzory opisów bibliograficznych w formie prezentacji multimedialnej lub zbindowanych fiszek. Stanowią one uzupełnienie przeprowadzonych zajęć.


Sporządzamy opis bibliograficzny w bibliografii załącznikowej.


CELE OPERACYJNE:
- uczeń wie czym jest bibliografia;
- umie odróżnić pojęcie bibliografii od bibliografii załącznikowej
- wie czym jest literatura przedmiotu i podmiotu;
- zna obowiązujące normy bibliograficzne;
- zna zasady sporządzania opisu bibliograficznego dla poszczególnych dokumentów.


METODA: prezentacja multimedialna, elementy pogadanki, dyskusja, ćwiczenia.

POMOCE: ekran multimedialny lub rzutnik, folie ze wzorami opisów bibliograficznych, książki i czasopisma przeznaczone do ćwiczeń.



PRZEBIEG LEKCJI:

1.Wyjaśnienie pojęcia bibliografii załącznikowej.
Najpierw sami uczniowie próbują określić ten termin. Następnie nauczyciel porządkuje ich wypowiedzi.

Bibliografia załącznikowa to dołączony do pracy, uporządkowany według określonych kryteriów spis dokumentów (książek, artykułów, dokumentów elektronicznych, filmów, kaset).

Literatura przedmiotu: to pozycje krytyczno-literackie, które posłużyły autorowi prezentacji do opracowania tematu.

Literatura podmiotu: to omawiane podczas prezentacji utwory literackie, czyli wszystko to, co uczniowie zamierzają poddać analizie podczas wystąpienia maturalnego. Mogą to być dzieła literackie, dzieła sztuki, fragmenty muzyczne, fotografie, plakaty i inne.

2. Rozdanie uczniom książek i polecenie odszukania w nich bibliografii załącznikowych.
Zwrócenie uwagi na opis bibliograficzny czyli układ poszczególnych elementów, które identyfikują daną pozycję. Opis zawiera pewne ustalone elementy. Opracowywane są normy dla danego kraju. Nauczyciel pokazuje na ekranie rodzaje stosowanych obecnie norm.

PN-ISO 690: 2002
Dokumentacja - Przypisy bibliograficzne - Zawartość, forma i struktura. PN - ISO-2:1999
Informacja i dokumentacja - Przypisy bibliograficzne - Dokumenty elektroniczne
i ich części.


3. Uczniowie wymieniają elementy opisu bibliograficznego: nazwisko i imię autora, tytuł, wydanie, miejsce wydania, wydawca, rok wydania itp.

4. Nauczyciel prezentuje przykłady fiszek ze wzorem opisu bibliograficznego dla wybranych rodzajów dokumentów:

-książki:

Nazwisko i imię autora: Tytuł. Wydanie. Miejsce wydania: Wydawca, rok wydania. ISBN.

-fragmentu książki:
Opis całości książki (jak poprzednio, ale bez ISBN). Tytuł rozdziału, strony zajęte przez rozdział.

-pracy zbiorowej:
Historia sztuki. Pod red. Krystyny Wawrzeńczak i Iwony Ramotowskiej. 1998. ISBN 83-02-07089-0.
-czasopisma (artykułu):
Nazwisko i imię autora artykułu: Tytuł artykułu. „Tytuł czasopisma” rok numer czasopisma numery stron zajęte przez artykuł.
-recenzji:
Nazwisko i imię autora recenzowanej książki: Tytuł recenzowanej książki. Wydanie. Rok wydania. ISBN. Rec. Imię i nazwisko autora recenzji. „Tytuł czasopisma” rok numer czasopisma strony zajęte przez recenzję.

-wywiadu:
Nazwisko i imię osoby, która udziela wywiadu: Tytuł wywiadu. Rozm. przepr. Imię i nazwisko osoby prowadzącej wywiad. „Tytuł czasopisma” rok numer numery stron.

-dokumentów elektronicznych (książki i artykułu na płycie CD, w Internecie, strony www):

- książka na płycie Cd-Rom:
Austen Jane: Sense and Sesibility [CD-ROM]. Warszawa: Macmillan CD, 2005. ISBN 1-4050-8061-2
- książka w Internecie
Mickiewicz Adam: Pan Tadeusz [online]. Warszawa: Skarbnica Literatury Polskiej [dostęp 21 marca 2006]. Dostępny w World Wide Web: http://www.literatura.zapis.net.pl/

-filmu:
Akcja pod Arsenałem [film]. Reż. Jan Łomnicki [kas. wiz. VHS]. Warszawa: APF, 1977.

Nauczyciel zwraca uwagę na elementy obowiązkowe i nieobowiązkowe, na znaki interpunkcyjne, mówi czym jest ISBN.

ISBN – ang. International Standard Book Number – Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki
- dziesięciocyfrowy symbol zawierający zakodowane informacje o książce:
o kraju: 83 – Polska; o wydawcy: 240 – „Znak” i o książce.
Np. ISBN 83-240-0081-X


5. Nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób opisy bibliograficzne powinny być uporządkowane
( alfabetycznie lub według cytowania w tekście i kolejno ponumerowane).

6. Uczniowie otrzymują polecenie sporządzenia opisów bibliograficznych książek, fragmentów, artykułów z czasopism z podanych źródeł.

7. Kontrola wykonanych prac i omówienie najczęściej występujących błędów. Wyjaśnienie wątpliwości uczniów.



Ewelina Niewczas
nauczyciel bibliotekarz
w ZSO nr 1 im. M.Kopernika w Katowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie