Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposoby realizowania tematyki przyrodniczej w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1492 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jednym z ważniejszych problemów współczesnego świata, jest ochrona naturalna środowiska. Umiejętność właściwego współżycia ludzi z przyrodą należy „zaszczepić” dzieciom od najmłodszych lat. Aby były one przekonane o konieczności ochrony przyrody i szanowały je, muszą je poznawać.
Wiek przedszkolny to okres wzmożonej aktywności poznawczej dzieci, które przejawiają zarówno potrzebę intelektualnych wrażeń o dużym napięciu emocjonalnym jak i dużą potrzebę działania.
Realizowanie treści przyrodniczych poprzez metody aktywizujące, odwoływanie się do emocji dziecka, to najlepsza droga do kształtowania ludzi przyjaznych środowisku, bogatych w wiedzę na ten temat.
Potrzeba bliskiego obcowania z przyrodą oraz wrażliwość na różne przejawy jej piękna budzi się w dziecku już we wczesnych latach.
Więckowski zauważa, że „w wieku przedszkolnym prawidłowo kierowanie tym procesem przez dorosłych gra rolę decydującą. Zadaniem przedszkola jest pomóc dziecku w orientowaniu się w otaczającym je świecie przyrody”.
Przyroda jest niezastąpionym źródłem przeżyć, a bezpośredni kształt dziecka z nią sprawia, że staje się ono radosne, zainteresowane tym wszystkim co się porusza, żyje, zmienia. Najlepiej tą rolę spełniają wycieczki, spacery. W toku zajęć przyrodniczych jakimi są wycieczki, powstają wielorakie możliwości ciekawych obserwacji i badań o różnym stopniu trudności.
Nie bez znaczenia jest fakt, że zajęcia w naturalnym środowisku zmuszają dziecko do skupienia uwagi na obiekcie badań, dziecko nie może rozpraszać jej na inne zjawiska, pojawiające się różnorakie sytuacje problemowe można prowadzić każdego dnia. Kontakt z przyrodą wiejską, najbliższym otoczeniem dziecka daje szerokie możliwości do obserwowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
Obserwacja dostarcza spostrzeżeń, umożliwia zapoznanie się z konkretnymi przedmiotami i zjawiskami, a szczególnie z ich zewnętrznymi cechami. Na tej podstawie mogą dzieci formułować proste wnioski i uogólnienia. Nie można pozostawić tego procesu samorzutnemu biegowi. Dzieci często zdobywają mylne ukształtowane pojęcia, nie potrafią też logicznie porządkować tego, co spostrzegają. W przedszkolu zajęcia poświęcone obserwacji powinny im w tym pomóc. Dzięki obserwacją przyrodniczym rozwija się u dzieci myślenie konkretno-obrazkowe.
Należy dążyć do tego, by dzieci często wracały do zdobytych wcześniej wiadomości w celu porównywania ich z obserwacją. Ważne są też doświadczenia praktyczne. Warto je stosować w celu włączenia się dzieci do działania. Prawidłowo zorganizowane obserwacje i doświadczenia przyrodnicze są dla dzieci bardzo interesujące. Dzieci w przedszkolu należy pobudzać do obserwacji jak najwcześniej, gdyż umiejętność obserwowania również trzeba się nauczyć.
Elementy i metody nauczania przez przeżywanie są wykorzystywane w toku bezpośrednich kontaktów z przyrodą czyli w czasie wycieczek. Pogłębiają wiadomości o środowisku przyrodniczym, do rozwoju orientacji przyrodniczej.
Malownicze tereny wokół przedszkola stwarzają wiele okazji do poznawania przyrody, do wzbogacania wiadomości o niej. Przyczynia się do tego zmiana krajobrazu przyrodniczego w zależności od pór roku. Najwięcej pracy, a zarazem najwięcej wiadomości o przyrodzie może dziecko zdobyć w okresie od wiosny do jesieni. Dokładnie i bardzo wnikliwie poznać środowisko przyrodnicze, żyjące w nim zwierzęta i rośliny. Są to przede wszystkim wycieczki do lasu, na leśne polany, na łąkę, nad wodę, do sadu i ogrodu warzywnego, na pola uprawne. Zima pomimo, że przyroda jest „uśpiona”, stwarza okazję do kształtowania u dzieci uczuć opiekuńczych wobec zwierząt i ptaków. Dzieci dokarmiają je, rozpoznają ich ślady po śniegu.
W toku realizacji zadań polegających na kontaktach z żywymi organizmami zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, które wymagają rozwiązania, ale dlatego właśnie zajęcia przyrodnicze są bardzo ciekawe i budzą duże zainteresowanie dzieci.
Wycieczki pobudzają aktywność poznawczą dzieci wyrażają się w częstym sięganiu po książki z ilustracjami o tematyce przyrodniczej, stawianiem pytań dotyczących życiu zwierząt, roślin, prośbą o opowiadanie o przyrodzie, oglądaniem przyrodniczych programów telewizyjnych.
Nie zawsze jednak możemy czekać na wyjaśnienie pewnych zjawisk do momentu kiedy będzie można zaobserwować je w przyrodzie, dlatego ważnym elementem w rozwijaniu orientacji p[przyrodniczej są doświadczenia tj. hodowla roślin, zjawisko topnienia śniegu, powstawania lodu, hodowla gałązek drzew wskazanie zależności między rozwojem liści, a warunkami zewnętrznymi z równoczesną obserwacją w środowisku naturalnym.
Kontakty z przyrodą poza tym, że mają wartości poznawcze, kształtują postawę społeczno-moralną, wpływają również na rozwijanie uczuć estetycznych.
Wszystkie te zajęcia dostarczają dziecku wiadomości i umiejętności, a także budzą zainteresowanie przyrody i opiekuńczy stosunek do niej. Kształtują też takie cechy osobowości jak: wrażliwość, obowiązkowość, wytrwałość, odpowiedzialność, współżycie w zespole. Są to predyspozycje do ukształtowania osób dostrzegających walory środowiska, potrafiących w przyszłości ekonomicznie nimi gospodarować, będących w pełni odpowiedzialnymi za jego stan i zachowanie go.

Opracowała: Jolanta Gołuch-Pach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie