Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jaki jest marzec?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2356 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Powoli zbliża się wiosna, na którą wszyscy czekamy z utęsknieniem. Miesiąc marzec sprzyja obserwacji pogody oraz dostrzeganiu zjawisk charakterystycznych dla przedwiosnia.
Z myślą o tej porze roku powstał poniższy konspekt zajęcia. Został on zrealizowany w grupie sześciolatków w ramach hospitacji diagnozującej.

Temat: "Jaki jest marzec?"

Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny w oparciu o wiersz "Marcowe kaprysy"B. Formy oraz przysłowie "W marcu jak w garncu".

Cele szczegółowe: (dziecko wie, dziecko zna, dziecko potrafi ...)
  • wie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wczesną wiosną
  • potrafi określić pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia
  • rozumie przysłowie "W marcu jak w garncu"
  • potrafi wykonać zadania i polecenia wykorzystując umiejętność czytania
Pomoce:
     Ilustracja do wiersza "marcowy garnek"i obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne, rebus fonetyczny, podpis z treścią: "W marcu jak w garncu", mapa Polski z kartonikami do oznaczania pogody, materiały do opowieści muzycznej z podziałem na role, instrumenty, podkład muzyczny do zabaw, podpisy, pomoce graficzne służące do odczytania ukrytych napisów, kartki do ćwiczeń indywidualnych, koperty z podpisami i obrazkami.

Przebieg zajęcia:
  1. Wysłuchanie wiersza B. Formy pt.: "Marcowe kaprysy".
    Rozmowa nt.: "Jaki jest marzec?"
    Nawiązanie do przysłowia ludowego "W marcu jak w garncu", a także do przeprowadzonych wcześniej obserwacji odnotowanych w "Kalendarzu pogody".
  2. Zabawa pt.: "Słońce, wiatr, deszcz ..."wg D. Braun I R. Grieine. (każdemu symbolowi przyporządkowany jest określony dźwięk) słońce –ach, chmura – och, wiatr – auu, deszcz –kap, kap itd.
  3. Rozwiązanie rebusu fonetycznego złożonego z 12-tu obrazków, którego rozwiązaniem jest hasło: K A P R Y S Y M A R C A
  4. "Czy znajomość pogody jest potrzebna?"– określenie przydatności w różnych dziedzinach życia: uprawa roślin, poruszanie się środkami lokomocji: samochód, samolot, statek, ubieranie się na co dzień w zależności od warunków atmosferycznych.
  5. Próba interpretacji pogody (na dzień dzisiejszy) przed mapą Polski. Odczytanie pogody dla wybranych regionów: Warszawa, Katowice, Zakopane, Gdańsk, Poznań.
  6. Opowieść muzyczna ilustrująca różne stany pogody.
         Zabawa z podziałem na role (praca w czterech zespołach –wiatr, deszcz, burza, słońce zgodnie z przydzielonym kolorem). Wykorzystanie instrumentów muzycznych oraz różnorodnych materiałów pochodzących z surowców wtórnych do zaprezentowania w/w zjawisk pogodowych:
    słońce – kolorowe wstążeczki z krepiny
    deszcz – pojemniki wypełnione kaszą, grochem, mąką, trójkąty z pałeczką
    wiatr – frędzelki z folii przeźroczystej, do dmuchania pocięty grzebyk z papieru i kalki technicznej
    burza – bębenki, talerze
  7. Zabawy z "psotnym marcem"wykorzystujące umiejętność czytania i logicznego myślenia:
    1. złożenie listków i odczytanie napisów rozwianych przez wiatr
    2. tworzenie wyrazów wg szyfru oznaczającego kolor i ilość kropli deszczu
    3. słonko – układanie promyków wokół słoneczka z właściwą sylabą tworzącą wyraz
  8. "Deszczyk"(Izadik Katamar) zabawa ruchowa wg Klanzy.
  9. Zadanie indywidualne przy stoliku – "W marcu jak w garncu"dopasowanie do "marcowych garnków"zjawisk charakterystycznych dla przedwiośnia (naklejki z różnymi stanami przyrody), a także podpisów kojarzących się z wiosną (z rozsypanki wyrazowej).
  10. Zakończenie zajęcia.
Literatura:
D. Braun, R. Greine: "Zabawy rozwijające logiczne myślenie"
"Przedszkolny świat"red. I.Broda.

mgr Aleksandra Szydło -nauczyciel
Miejskie Przedszkole Nr 8 w Piekarach Śląskich

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie