Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Właściwości tłuszczów - chemia w technikum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4253 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji z chemii opracowany dla klas drugich szkół ponadgimnazjalnych. Poprzez realizację tego tematu uczeń uczy się jak wykrywać i identyfikować tłuszcze oraz poznaje ich rodzaje, właściwości i rolę w organiźmie człowieka.
KONSPEKT LEKCJI CHEMII PRZEPROWADZONEJ W KLASIE 2B TECHNIKUM EKONOMICZNEGO

Postanowiłam zaangażować uczniów w realizację tego tematu. Lekcja została poprzedzona przygotowaniami według następującego planu
  1. Przedstawienie tematu i sposób jego realizacji .
  2. Omówienie sposobu opracowania i prezentacji zebranych materiałów.
  3. Ustalenie kryteriów oceniania.
TEMAT: WŁAŚCIWOŚCI TŁUSZCZÓW

Cel ogólny : Zapoznanie uczniów z rodzajami tłuszczów i ich właściwościami.

Cele operacyjne: uczeń
  • potrafi dokonać podziału tłuszczów ze względu na ich stan skupienia
  • potrafi przedstawić właściwości fizyczne tłuszczów gęstość w stosunku do wody, rozpuszczalność w różnych rozpuszczalnikach
  • zna metodę identyfikacji tłuszczów – poprzez próbę akroleinową
  • potrafi wykryć tłuszcze w różnych produktach spożywczych
  • potrafi wyjaśnić rolę tłuszczów w organizmie ludzkim przez omówienie zasad racjonalnego odżywiania
  • potrafi wyjaśnić zasady przechowywania tłuszczów
Formy pracy : indywidualna i praca w grupach

Metoda : słowna (pogadanka, dyskusja, inscenizacja) oraz metoda ćwiczeń laboratoryjnych ( samodzielne ćwiczenia w zespołach, pokaz).

Środki dydaktyczne : zestawy próbek tłuszczów : ( masło, smalec, słonina, sadło, łój, olej sojowy, margaryna), woda, alkohol, benzyna, probówki, podstawki do probówek, parowniczki porcelanowe, łopatki, moździeże, pincety, bibuła, słonecznik, orzechy, len, olej rzepakowy, olej mineralny,

Przebieg lekcji :
  1. Część organizacyjna przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej.
  2. Część właściwa lekcji.

    Realizacja nowego materiału
    1. Prezentacja inscenizacji przygotowanej wcześniej przez ( chętnych ) uczniów na temat: „Czy wiesz, co jesz”
      W inscenizacji biorą udział 3 osoby : narrator, tłuszcz pochodzenia roślinnego oraz tłuszcz pochodzenia zwierzęcego.
    2. Dyskusja, której celem jest wyciągnięcie wniosków na podstawie obejrzanej inscenizacji, na temat: Funkcje tłuszczów w odżywianiu ludzi, konieczność zastąpienia tłuszczów zwierzęcych tłuszczami roślinnymi oraz zasady podziału tłuszczów i sposób racjonalnego odżywiania się.
    3. Sformułowanie przez uczniów tematu lekcji i zapisanie go do zeszytów.
    4. Samodzielna praca w zespołach uczniowskich, polegająca na badaniu właściwości tłuszczów, zgodnie z tekstem poleceń.
      Doświadczenie nr 1

      Temat: Określenie właściwości tłuszczów.
      Na stoliku znajduje się pięć podpisanych próbek tłuszczów. Określcie: barwę, stan skupienia i pochodzenie poszczególnych tłuszczów (roślinne czy zwierzęce?).
      Zbadajcie:
      • jaka jest gęstość poszczególnych tłuszczów w stosunku do gęstości wody (większa czy mniejsza)
      • jaka jest rozpuszczalność poszczególnych tłuszczów w wodzie, alkoholu, benzynie (dobra czy zła)
      Wyniki obserwacji i badań umieśćcie w sporządzonej przez siebie tabeli.
      Przedstawiciel jednej z grup prezentuje wyniki (pozostałym uczniom). Po stwierdzeniu zgodności między wszystkimi grupami-uczniowie wklejają tabelkę do zeszytu.
    5. Samodzielne prace uczniów, mające na celu wykrywanie tłuszczów w różnych produktach żywnościowych, zgodnie z kartą ćwiczeń (tekstem poleceń).
      Doświadczenie nr 2
      Temat: Wykrywanie tłuszczów.
      Na stoliku znajdują się orzechy, nasiona słonecznika i lnu. Rozgnieć nasiona w parowniczce, zalej benzyną i dobrze wymieszaj. Parę kropli nanieś na bibułę – wysusz i obejrzyj.
      Obserwacja: Tłuszcz zawarty w nasionach rozpuszcza się w benzynie. Po naniesieniu roztworu na bibułę pozostaje tłusta plama.
      Wniosek: Tłuszcze są składnikami wielu produktów żywnościowych, w tym również i nasion w różnych roślinach. Uczniowie zapisuję obserwację i wnioski i wraz z instrukcją wklejają do zeszytu. Aby odróżnić tłuszcze od innych substancji tłuszczowych nauczyciel prezentuje doświadczenie nr 3.

      Doświadczenie nr 3
      Temat: Odróżnianie oleju mineralnego od tłuszczów.
      W formie pokazu nauczyciel przeprowadza próbę akroleinową.
      Do jednej parowniczki nalewamy parę centymetrów sześciennych oleju rzepakowego, a do drugiej samochodowego. Zawartość parowniczki ogrzewam i obserwujemy zachodzące zmiany.
      Obserwacje: Obie substancje ulegają spaleniu . Z naczynia, w którym znajduje się olej rzepakowy wydziela się substancja o nieprzyjemnym zapachu.
      Wniosek: Tłuszcz roślinny lub zwierzęcy w odróżnieniu od olejów mineralnych podczas spalania wydziela substancje o nieprzyjemnym, gryzącym zapachu. Substancja ta to związek o nazwie akroleina, a próbę za pomocą której odróżniamy tłuszcze od olejów mineralnych nazywamy próbą akroleinową.
      W formie dyskusji nawiązujemy do zasad przechowania tłuszczów. Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski wraz z instrukcją ćwiczenia wklejają do zeszytu.
  3. Podsumowanie lekcji- ocena (ewaluacja)

    Pytania podsumowujące, skierowanie do klasy (przygotowane na folii) w postaci uzupełnienia tekstu.

    Spożywanie tłuszczów zwierzęcych powoduje odkładanie się w naczyniach krwionośnych cholesterolu. Następstwem tego jest ...................... powierzchni przekroju naczyń ............... ciśnienia krwi, co prowadzi do zawałów i wylewów. Aby zapobiec tym schorzeniom należy ograniczać spożycie tłuszczów ..........................., np. masła, a stosować tłuszcze .................. np. ...................... , ........................., masło roślinne.
    Ocena aktywności uczniów i ich przygotowania się do lekcji.
  4. Zadanie pracy domowej
    • Zaproponuj doświadczenia, które pozwolą ci zidentyfikować każdą z tych substancji.
    • Dla uczniów chętnych w postaci referatu: Jaki tryb życia i odżywianie sprzyja ograniczenia tkanki tłuszczowej w twoim organizmie?
Opracowała:
mgr inż. Elżbieta Bigaj
nauczyciel w ZS nr 3 w Olkuszu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie