Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lekcja języka polskiego w pracowni komputerowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 931 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nowoczesna lekcja. Tak mój pomysł określili piątoklasiści, z którymi przeprowadziłam zajęcia na podstawie tego scenariusza.

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie V

Temat : ... ( pozostawiam do ustalenia uczniom )

Czas realizacji: 45 minut

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie związku frazeologicznego, korzystając z tradycyjnego Słownika języka polskiego,
- wyjaśnia znaczenie związku frazeologicznego, korzystając z multimedialnego Słownika języka polskiego,
- porównuje sposób pracy z obu wersjami słownika,
- wypowiada własne zdanie na temat sposobu korzystania z nich,
- ocenia przydatność korzystania ze słownika tradycyjnego i multimedialnego.

Metody i techniki pracy: zajęcia praktyczne – ćwiczenia w korzystaniu ze słowników, elementy dyskusji

Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna

Pomoce dydaktyczne: karta pracy dla każdego ucznia, Mały słownik języka polskiego PWN ( kilka egzemplarzy ), multimedialny Słownik języka polskiego PWN


Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Zespół pierwszy rozpoczyna zajęcia przy tradycyjnych stolikach szkolnych znajdujących się w pracowni komputerowej, a drugi siada przy stolikach z komputerami. Podział ten i propozycja przebiegu lekcji ma związek z wyposażeniem pracowni.

Przebieg lekcji:
1. Powitanie uczniów na niecodziennej lekcji języka polskiego w pracowni komputerowej, przedstawienie jej celów, metod i form pracy.
2. Rozdanie pierwszemu zespołowi uczniów tradycyjnych słowników języka polskiego i kart pracy (Załącznik). Uczniowie wykonują pierwsze zadanie na karcie pracy.
3. Zapoznanie drugiego zespołu uczniów z zasadami korzystania z multimedialnego Słownika języka polskiego, rozdanie kart pracy (Załącznik). Uczniowie pracują indywidualnie nad drugim zadaniem na karcie pracy.
4. Zamiana miejsc i prezentacja pierwszemu zespołowi sposobu korzystania ze słownika multimedialnego. Uczniowie uzupełniają swoje karty pracy.
5. Porównanie obu wersji słownika – wypełnienie ostatniej części karty pracy.
6. Odczytanie wyjaśnień związków frazeologicznych.
7. Rozmowa na temat sposobu pracy ze słownikiem tradycyjnym i multimedialnym.
8. Zaproponowanie przez uczniów własnego tematu lekcji i wklejenie karty pracy do zeszytu.

ZAŁĄCZNIK

KARTA PRACY


CZĘŚĆ I – Praca ze słownikiem tradycyjnym – ok. 12 minut.


Korzystając z tradycyjnego Słownika języka polskiego, wyjaśnij znaczenie podanych związków wyrazowych.

po nitce do kłębka - .......................................................................................
objęcia Morfeusza - .......................................................................................
syzyfowa praca - ............................................................................................



CZĘŚĆ II – Praca ze słownikiem multimedialnym – ok. 12 minut.


Korzystając z multimedialnego Słownika języka polskiego, wyjaśnij znaczenie podanych związków wyrazowych.

strzała Amora - ..............................................................................................
pięta achillesowa - ........................................................................................
olimpijski spokój - .........................................................................................

A teraz porównaj sposoby korzystania z obu wersji słownika, wpisując przy pytaniu odpowiednią literę T (wersja tradycyjna) lub M ( wersja multimedialna).

Z której wersji słownika korzysta się:

- szybciej ? …..
- łatwiej ? …..
- przyjemniej ? …..
- oszczędniej ? …..
- praktyczniej ? …..




Małgorzata Bulińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie