Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak prowadzić zebrania z rodzicami?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8528 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współpraca z rodzicami jest trudnym zadaniem wychowawczym dla wielu nauczycieli, zarówno stawiających pierwsze kroki w zawodzie, jak i doświadczonych stażem. Standardowy przebieg spotkań zwanych „wywiadówkami” wygląda następująco: najpierw odczytywane są ogłoszenia, następnie wychowawca prosi o wpłaty na różne cele, w dalszej kolejności wręcza rodzicom kartki z ocenami, a na zakończenie przekazuje ogólne uwagi o uczniach.

"Jak prowadzić zebrania z rodzicami" – scenariusz zajęć
     Współpraca z rodzicami jest trudnym zadaniem wychowawczym dla wielu nauczycieli, zarówno stawiających pierwsze kroki w zawodzie, jak i doświadczonych stażem.
     Standardowy przebieg spotkań zwanych "wywiadówkami" wygląda następująco: najpierw odczytywane są ogłoszenia, następnie wychowawca prosi o wpłaty na różne cele, w dalszej kolejności wręcza rodzicom kartki z ocenami, a na zakończenie przekazuje ogólne uwagi o uczniach.
     Rodzice po takich zebraniach są rozczarowani, zniechęceni, znudzeni, starają się jak najszybciej opuścić salę. Tak oto zmarnowana zostaje okazja, aby lepiej się poznać, wymienić poglądy, zastanowić się nad problemem, czy opracować sposób postępowania w określonych sytuacjach.
     Z uwagi na duże zainteresowanie tematem ze strony nauczycieli naszego gimnazjum postanowiłyśmy zastanowić się jak uatrakcyjnić zebrania, jak je prowadzić aby dawały satysfakcję zarówno rodzicom jak i wychowawcom. Przeprowadziłyśmy więc szkolenie tematem którego było "Jak prowadzić zebrania z rodzicami".
W zajęciach wzięli udział wszyscy nauczyciele Gimnazjum nr 2 w Sieradzu.

Uczestnicy zajęć:
    Członkowie rad pedagogicznych Gimnazjum nr 2 w Sieradzu.
Czas zajęć:
    120 min
Pomoce:
    Rzutnik, papier ksero, folia ścienna, pisaki, małe karteczki, znaczek wzorowego wychowawcy (nagroda), cukierki.
Cel główny:
    Przygotowanie wychowawców do profesjonalnej współpracy z rodzicami.
Cele szczegółowe:
  • uświadomienie nauczycielom korzyści płynących z dobrych relacji z rodzicami
  • przygotowanie przykładowych konspektów spotkań z rodzicami
  • wskazanie uczestnikom najczęstszych błędów popełnianych przez nauczyciela w kontaktach z rodzicami
  • umożliwienie nauczycielom wczucie się w role rodzica
  • wypracowanie katalogu zasad poprawnych kontaktów z rodzicami
  • wypracowanie ciekawej formy spotkań z rodzicami
Oczekiwane efekty:
  • nauczyciele potrafią przygotować i w sposób interesujący poprowadzić spotkanie z rodzicami
  • potrafią przeprowadzić rzeczową i konstruktywną rozmowę z rodzicami ucznia
  • potrafią wczuć się w role rodzica i uszanować jego prawa
  • próbują zauważyć dobre cechy w uczniu z problemami
  • znają i stosują zasady komunikacji miedzy wychowawcą a rodzicem.
Przebieg zajęć

Część wstępna – ok. 25 min
  1. Omówienie tradycyjnych spotkań z rodzicami.
  2. Jak właściwie przygotować spotkanie? – wykład.
Ćwiczenie 1
Dobieramy się w pary, w których jedna osoba jest nauczycielem, a druga rodzicem.
Nauczyciel przekazuje same złe informacje, a rodzic ma bronić swojego dziecka.
Po przeprowadzeniu ćwiczenia dokonujemy zmiany ról, a następnie wymieniamy swe spostrzeżenia jako rodzic.
Ćwiczenie ma na celu sprecyzowanie złych nawyków w prowadzeniu rozmowy z rodzicami.

Część właściwa – ok. 90 min.
  1. Omówienie współczesnych tendencji współpracy z rodzicami.
  2. Wypracowanie planu spotkań z rodzicami (praca w grupach).

    Ćwiczenie 2
    Dzielimy zebranych na 6 grup, których zadaniem jest opracowanie konspektu spotkań z rodzicami. Do podziału na grupy używamy sześciu rodzajów cukierków, którymi częstujemy zebranych. Rodzaj cukierka decyduje o numerze grupy, np. "krówki" – gr. 1, "kukułki" – gr. 2, itd.
    • grupa 1 i 2 – przygotowują plan pt. "Pierwsze spotkanie z rodzicami"
    • grupa 3 i 4 – przygotowują plan pt. "Wywiadówka podsumowująca pracę semestralną (roczną) roku szkolnego"
    • grupa 5 i 6 – przygotowują plan "Pożegnalnego zebrania dla klasy kończącej szkołę".
  3. Sztuka przeprowadzenia rzeczowej i konstruktywnej rozmowy z rodzicami.

    Ćwiczenie 3
         Rozdajemy nauczycielom kartki papieru z poleceniem wypisania pięciu pozytywnych cech ucznia sprawującego kłopoty wychowawcze w swojej klasie. Dla kontrastu prosimy o napisanie pięciu cech dobrych dla ucznia wzorowego. Ćwiczenie ma na celu uzmysłowienie nauczycielom, jak trudno jest zauważyć dobre cechy w "trudnym" uczniu. Umiejętność ta pozwala zbudować dobre relacje z rodzicami. Nauczyciel, który pierwszy wykonał to trudne zadanie, otrzymuje nagrodę – znaczek "wzorowego wychowawcy".

    Ćwiczenie 4
         Rozdajemy nauczycielom kartki papieru z poleceniem napisania złej i dobrej informacji o uczniu, którą chcemy przekazać rodzicowi, np. "córka systematycznie nie odrabia prac domowych, ale chętnie pomaga w pracach na rzecz klasy". Ćwiczenie ma na celu zmianę nastawienia nauczyciela do ucznia w oczach rodzica przez zauważenie dobrych cech, a nie samych negatywnych.
  4. Podsumowanie
    Wspólne ustalenie i zapisanie "Kodeksu spotkań indywidualnych z rodzicami" i "Kodeksu spotkań ogólnych z rodzicami".
  5. Przekazanie nauczycielom przygotowanych materiałów (kserokopii):
    • przykładowy scenariusz spotkania z rodzicami
    • załączniki:
      • Zachowania, które utrudniają skuteczną komunikację miedzy nauczycielem a rodzicem
      • Dekalog dla rodziców i wychowawców
      • O czym warto i trzeba pamiętać
      • Jak mówić, by nas słuchano i rozumiano?
      • Jak słuchać, by rozumieć?
Zakończenie – ok. 5 min.
  1. Krótkie podsumowanie podkreślające istotę współpracy szkoły i rodziny.
  2. Ewaluacja – rozdanie kwestionariuszy ewaluacyjnych.
mgr Renata Lewkowicz – nauczyciel wychowawca w Gimnazjum nr 2 w Sieradzu
mgr Anna Baran – pedagog szkolny w Gimnazjum nr 2 w Sieradzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie