Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzień babci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3024 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Spotkanie z zaproszonymi Babciami odbyło się w Szkole Podstawowej nr 17 w Świętochłowicach.
Dzieci z radością uczestniczyły w przygotowaniach uroczystości – dekorowały salę, wykonały zaproszenia, przygotowały prezenty dla swoich Babć, narysowały ich portrety. Dekorację stanowiła ilustracja przedstawiająca kartkę z kalendarza z napisem 21 styczeń- Dzień Babci, otoczona papierowymi kwiatami, a także duży portret przedstawiający babcię.

Uroczystość składała się z III części.
Jako, że Dzień Babci przypada w miesiącu styczniu, kiedy to z radością witamy Nowy Rok, w części I dzieci przedstawiły inscenizacje "Dwunastu braci” i „ Dary nowego roku ‘’
II część stanowiła inscenizacja „ Babcie bywają różne”, a także wiersze i piosenki dla Babć. Po krótkiej przerwie, w czasie której uczniowie zaprosili gości do stołu ( na słodki poczęstunek), przyszedł czas na wspólny śpiew i zabawy.


Scenariusz uroczystości przygotowanej z okazji Dnia Babci przez uczniów klasy II d.

Część I – inscenizacja „Dwunastu braci”

Chłopiec I

Dzień dobry Państwu! Jestem Władek.
Proszę o pomoc i o radę.
Bo bez pomocy - koniec końcem -
dostanę dwóję. Przez miesiące!
Sami przyznacie przyjaciele,
że tych miesięcy jest wiele.
Mają imiona i numery...
Mogę spamiętać trzy, no... cztery.
Ale dwanaście! To nie żarty.
Jak się nazywa miesiąc czwarty?
Jak miesiąc piąty ma na imię?
Czy miesiąc ósmy - to jest w zimie?
Czy miesiąc drugi - to jest w lecie?
Nie zapamiętam. Nigdy w świecie.

Dziewczynka I

Przedstawiam Wam, mili widzowie,
dwunastu sylwestrowych braci.
Każdy tu coś o sobie powie,
rzuci słówko lub żarcik.

Chłopiec II- styczeń

Rozpoczynam Nowy Rok!
Jestem styczeń lodowaty.
Styka się mój pierwszy krok
z grudniem. Rzeźbię mrozu kwiaty.

Dziewczynka II-luty

Ja mam lodowate kły!
Kłaniam się futrzaną czapą.
Jestem luty, czyli zły.
Lecz ślizgawki robię za to!

Chłopiec III-marzec

A ja, marzec, skaczę, hop!
Sypnę śniegiem, słońcem błysnę!
Lubię towarzystwo srok
i uwalniam z lodu Wisłę.


Dziewczynka III- kwiecień

Mnie obchodzi każdy kwiat!
Grzeję słońcem lepkie pąki.
Budzę wiosnę, budzę świat,
W przebiśniegów dzwonię dzwonki.

Chłopiec IV-maj

Ja- to sama radość! Maj!
Zamiast serca mam słowika.
Jeśli flecik masz – to graj!
Burza kwiatów i muzyka.

Dziewczynka IV- czerwiec

Ja przynoszę przecież Wam,
gdy przekwitną już akacje,
swój czerwcowy, piękny dar.
Domyślacie się? Wakacje!

Chłopiec V – lipiec

Teraz słońce – teraz ja!
Kwitną lipy na potęgę.
Lipy w lipcu, w lipach gra
pszczół kapela złotym brzękiem.


Dziewczynka V- sierpień

Kiedyś w zboże dzwonił sierp,
sąd się wzięło moje imię.
Sierpień sierpów, rżyska, stert,
choć dziś kombajn polem płynie.


Chłopiec VI- wrzesień

Dla mnie w lesie kwitnie wrzos,
złotą jesień rozpoczynam !
Borowików pełen kosz,
babie lato- chmurka sina.


Dziewczynka VI-październik

Na październik teraz czas!
Hej paździerze, len, konopie!
Rudy jest liściasty las,
a kto żyw ziemniaki kopie.


Chłopiec VII- listopad

Wiatr za liściem niesie liść,
leci złotych liści chmura.
Niedźwiedź musi już spać iść
więc w stos liści daje nura.

Dziewczynka VII-grudzień

Błoto marznie w tysiąc grud,
stąd się bierze miesiąc grudzień.
Brzęczą łyżwy- chrzęści lód,
tulą się do pieców ludzie.


Dziewczynka I

Teraz wszyscy razem, jak ich jest dwunastu,
mają Wam coś do powiedzenia,
zanim zbiorą się do odjazdu
złożą Wam noworoczne życzenia.

Dzieci( miesiące ) razem:
Szczęśliwego Nowego Roku!


Chłopiec I

Maj daje kwiaty, a sierpień zboże,
styczeń i luty sannę na dworze.
Każdy miesiąc urok ma.
Każdy miesiąc coś nam da!
Mokry listopad da liściom wodę,
by wiosną kwitły roślinki młode.
Każdy miesiąc urok ma.
Każdy miesiąc coś nam da!
Czerwiec czereśni da pełne dłonie.
Pojedzie z nami aż na kolonie.
Każdy miesiąc urok ma.
Każdy miesiąc coś nam da!
No i sobie wyobraźcie,
że zapamiętałem ich dwanaście!
Dziękuję Wam! Daję słowo,
że was lubię jednakowo.

Dwoje dzieci –dziewczynka i chłopiec wymieniają na przemian nazwy miesięcy.

Wszyscy uczniowie razem śpiewają piosenkę „Każdy miesiąc kolor ma”

Jeśli lasy płowozłote
i na jabłka masz ochotę,
złotorude są kasztany,
słońce uśmiech ma rumiany -

To październik – pewnie wiecie –
swoje złote bajki plecie.
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc własny kolor ma.
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc kolor ma.

A gdy szary każdy ranek,
szarobury śpi przystanek,
coraz trudniej wstać do szkoły,
szary kundel niewesoły -

To listopad popielaty
zerwał liście, zabrał kwiaty.
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc własny kolor ma.
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc kolor ma.

Gdy wesoło jest śnieżynkom,
świat pod białą śpi pierzynką
i tak tęskno do kominka,
pachną święta i choinka –

To już grudzień, śnieżny cały,
uśpił drzewa w czapkach białych.
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc własny kolor ma
La, la, la, la, la, la, la,
każdy miesiąc kolor ma.



Chłopiec VII

Co nam Nowy Rok przyniesie?

Dziewczynka VIII

Zimę. Wiosnę. Lato. Jesień.

Chłopiec VIII

Zima berło z lodu trzyma.
Co w podarku da nam zima?

Dzieci ( miesiące: grudzień, styczeń, luty ) razem:

Dam białego bałwanka,
jazdę z górki na sankach.
Wesołe choinki,
miłe upominki.

Wszyscy uczniowie razem śpiewają piosenkę „Sanna”

Zima, zima, zima, pada, pada śnieg.
Jadę, jadę w świat sankami,
sanki dzwonią dzwoneczkami – dzyń, dzyń, dzyń.

Jaka pyszna sanna, parska raźno koń,
śnieg rozbija kopytkami,
sanki dzwonią dzwoneczkami – dzyń, dzyń, dzyń.

Zasypane pola, w śniegu cały świat,
biała droga hen, przed nami,
sanki dzwonią dzwoneczkami dzyń, dzyń, dzyń.

Chłopiec VIII

Wiosno ciepła, roześmiana,
powiedz zaraz, co masz dla nas?

Dzieci ( miesiące: marzec, kwiecień, maj) razem:

Dam Wam liści bez liku,
i piosenki słowików,
pierwszy ciepły deszczyk,
złote bazie leszczyn.


Wszyscy uczniowie razem śpiewają piosenkę „ Wkrótce wiosna”

Pierwszy obudził się pierwiosnek,
potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem wołał wiosnę,
żeby na pole wyszła już.

Bo zima, bo zima każdemu obrzydła,
niech słońce da jej pstryczka w nos.
Niech wiosnę, niech wiosnę przyniosą na skrzydłach:
bociek, jaskółka, szpak i kos.

Złoto błysnęło na leszczynach,
zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.

Bo zima, bo zima.............

Chłopiec VIII

Lato suknię ma bogatą.
Jakie dary da nam Lato?

Dzieci (miesiące: czerwiec, lipiec, sierpień razem):

Dam pogodne słońce,
bukiety pachnące,
w polu złote zboże,
ciepły piach nad morzem.

Wszyscy uczniowie śpiewają razem piosenkę „ Lato, lato”

Już za parę dni, za dni parę,
weźmiesz plecak swój i gitarę,
pożegnania kilka słów,
Pitagoras bywaj zdrów,
do widzenia Wam, canto, cantare.

Lato, lato, lato czeka,
razem z latem czeka rzeka.
Razem z rzeką czeka las.
A tam ciągle nie ma nas.
Lato, lato nie płacz czasem,
czekaj z rzeką, czekaj z lasem.
W lesie schowaj dla nas chłodny cień,
przyjedziemy lada dzień.


Chłopiec VIII

Jesień od podarków gnie się.
A co Jesień nam przyniesie?

Dzieci (miesiące: wrzesień, październik, listopad) razem

Dam Wam to, co trzeba:
świeży bochen chleba
i owoców kosze.
Częstujcie się, proszę!


Chłopiec VIII

Nowy Roku z podarkami!
Dziś karnawał!
Zatańcz z nami!

Kilkoro najbliżej stojących dzieci bierze się za ręce tworząc koło. Rozpoczynają zabawę: „Karuzela „Wszyscy uczestnicy śpiewają.

Chłopcy, dziewczęta dalej spieszmy się,
karuzela czeka, woła nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hejże, ha, hejże, ha, spieszmy się.
Hej, hop sa, sa, jak ona szybko mknie,
hej, dalej, dalej, do zabawy spieszmy się.


Część II – inscenizacja „Babcie bywają różne”

Dziewczynka I

Zebraliśmy się tutaj, bo to Babci Święto.
Niech Babcie dzisiaj wiedzą, że mają wnuczęta.
Wnuczęta kochające.
I miłe ogromnie.

Chłopiec I

Moja Babcia tam siedzi!( macha do babci ręką)
Uśmiechnij się do mnie!

Dziewczynka II

O, moja także przyszła !
Siedzi w trzecim rzędzie. ( woła)
Babciu, proszę uważać,
coś dla babci będzie

Chłopiec II

Babcie, jak wszyscy wiemy,
to bywają różne:
Są na przykład domowe i są babcie „podróżne”.
Babcia, co mieszka razem,
I babcia, co wpada.

Dziewczynka III

Moja to mi śpiewa.

Chłopiec III
A moja mnie uczy,
jak rozróżniać drzewa.
Jeżeli mam gorączkę,
to mi chłodzi głowę.

Dziewczynka IV

Mnie ciepły szalik wiąże
w mroźne dni zimowe.

Chłopiec IV

Mnie co dzień rano każe
wypić kubek mleka.
Lecz jak wracam do domu,
zawsze na mnie czeka.

Dziewczynka V

Moja ciężko pracuje,
gotuje i sprząta.
Pierwsza wstaje raniutko,
cały dzień się krząta.

Chłopiec V

Moja, jak biały królik –
taka jest siwiutka.
Ja się nią opiekuję
-jest bardzo słabiutka.

Dziewczynka VI

Moja babcia jest jeszcze
prawie całkiem młoda.
Chodzimy na wycieczki
czy deszcz, czy pogoda.

Chłopiec VI

Moja zostaje z nami
przez calutkie lato.
Fajnie jest wtedy w domu –
jakoś tak – bogato.

Dziewczynka I

Babcie bywają różne,
lecz każdy pamięta,
że jednakowo zawsze
kochają wnuczęta.
To samo je cieszy,
to samo raduje:
Nasz pocałunek ,uśmiech
I słowo .......

Razem

Dziękuję.

Wszystkie dzieci śpiewają razem piosenkę „ Babcia wróżka.

W ogrodzie mojej babuni
śmieją się astry i róże,
a ja wiem dobrze, że babcia
jest jedną z najmilszych wróżek.

Babcia - wróżka, babcia- wróżka,
to cudowne, mówię wam!
Babcia - wróżka, babcia- wróżka,
tak wspaniałą babcię mam.

Gdy babcia piecze mi ciasto,
ja skradam się na paluszkach,
potem je zjadam ze smakiem
do ostatniego okruszka.

Babcia - wróżka, babcia- wróżka.......

Lubimy siadać przy oknie,
gdy dzień powoli już gaśnie,
babcia tak pięknie czaruje
i opowiada mi baśnie.

Babcia - wróżka, babcia- wróżka.......

„Babcia”– recytuje dziewczynka

Babcia to są miłe ręce,
książka, herbata słodka,
śmieszne słowa w dawnej piosence,
suknia dla lalki i szarlotka.

Babcia – to bajka, której nie znamy,
pudełeczka, perfumy, włóczka.
Babcia – to mama mojej mamy,
a ja jestem wnuczka.

„Nasza babcia”- recytuje chłopiec

Kiedy skaczę, kiedy łażę po drzewach,
kiedy psocę, mama na mnie się gniewa.
No, a babcia inaczej:
figle, psoty wybaczy
i z uśmiechem wita nas.

Kiedy piszę, daję tacie mój zeszyt,
żeby sprawdził. Ale tata się śpieszy.
No, a babcia inaczej:
chętnie sprawdzi, zobaczy,
zawsze dla nas znajdzie czas.

„ U babci jest słodko”– piosenka. Zwrotkę śpiewa uczeń, refren wszystkie dzieci.

Kiedy tata basem huknie,
kiedy mama cię ofuknie,
kiedy patrzą na człowieka okiem złym –
to do kogo człowiek stuka,
gdzie azylu sobie szuka.
To do kogo, to do kogo tak, jak w dym?

U babci jest słodko,
świat pachnie szarlotką,
No, proszę zjedz jeszcze ździebełko –
I głowa do góry! –
Odpędzę te chmury
i niebo odkurzę miotełką.
Nie ma, jak babcia,
jak babcię kocham –
Bez babci byłby kiepski los,
jak macie babcię, to się nie trapcie,
bo wam nie spadnie z głowy włos.
U babci jest słodko,
świat pachnie szarlotką.
A może chcesz placka spróbować?
Popijasz herbatę i słońce nad światem
już świeci jak złoty samowar.

„ Wieczorem” recytuje chłopiec

Usiądź koło babci,
babcia ci opowie,
jak gdzieś za górami
żyli raz królowie.

Jak na szklanej górze
tęskniła księżniczka,
jak ktoś smacznie mieszkał
w chałupce z pierniczka.

A jeśli się zdrzemniesz
troszeczkę za wcześnie
koniec pięknej bajki
sam odnajdziesz – we śnie.

„ U babci jest słodko ‘’- recytuje dziewczynka

Wszystkie wnuki, nawet duże,
nawet takie po maturze,
nawet takie z długą brodą aż po pas –
niech do Babci lecą z kwiatkiem
i zaniosą na dokładkę
Tę piosenkę, którą śpiewa każdy z nas.

Wszystkie dzieci śpiewają razem „ Sto lat...”po czym wręczają babciom przygotowany przez siebie upominek-wyhaftowane serduszko.

Część III – Zabawy z udziałem dzieci i Babć.

Po krótkiej przerwie, w czasie której dzieci zaprosiły babcie na słodki poczęstunek prowadząca zaprosiła gości do wspólnej zabawy.

„Czy znasz swoją Babcię?”- dzieci i babcie otrzymują przybory do pisania. Ich zadaniem jest udzielenie pisemnej odpowiedzi na pytania prowadzącego. Po zakończeniu zabawy odczytuje się odpowiedzi i porównuje ich trafność.
Pytania do babci:
a) Jaki jest ulubiony kolor babci?
b) Co babcia najchętniej je?
c) W jaki sposób spędza babcia wolny czas?
d) Jaki jest ulubiony program telewizyjny babci?
e) Dokąd najczęściej chodzi babcia na spacer?
f) Kiedy babcia obchodzi swoje urodziny(imieniny)?
g) Ilu wnuków(wnuczek ma babcia)?

„ Magiczna liczba siedem” – pląs ruchowy.
Dzieci zapraszają babcie do wspólnego śpiewu i naśladowania pokazywanych gestów.
„ Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem?
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem?
Tak jest jeden.( dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem)’’

( piosenka śpiewana jest siedem razy, śpiewając kolejną cyfrę uczniowie wykonują umowne gesty –uderzają łokciami o stół, tupią nogami, krzyżują ręce na piersiach itp., które powtarza się przy kolejnym wykonaniu piosenki)

„ Rozpoznaj swój portret”- wśród portretów babć narysowanych przez dzieci babcie wyszukują swój.




W scenariuszu uroczystości wykorzystano następujące utwory:

a) Inscenizacje
- Dwunastu braci” – J. Kierst w: podręcznik „ Wesoła szkoła” kl. 2, cz.2.WSiP
-„ Dary Nowego Roku” W. Badalska w: : podręcznik „ Wesoła szkoła” kl. 2, cz.2.WsiP
-„ Różne bywają babcie” I. Suchorzewska ( fragmenty) w: „ Pegazem przez szkolny rok” red. A. Poniecka – Piekutowska, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza Warszawa1982.

b) Wiersze
- „ Dwanaście zagadek ‘’ – M. Terlikowska
- „ Babcia” – A. Kamieńska
- „ Nasz Babcia” – Z. Holska – Albekier
- „ Wieczorem”- R. Przymus
- „ U Babci jest słodko” – W. Chotomska


c) Piosenki
- „ Każdy miesiąc kolor ma”- słowa A. Woy- Wojciechowska muzyka: E. Pałłasz,
- „ Sanna”- słowa B. Kossuth, muzyka A.Maridewicz
- „ Wkrótce wiosna” – słowa D. Gellner. muzyka B. Kolago
- „ Lato, lato, lato czeka...”- słowa L.J. Kern, muzyka W. Krzemiński
- „ Babcia wróżka”- słowa: W. Próchniewicz, muzyka R. Twardowski,
- „ U Babci jest słodko”- słowa: W. Chotomska, muzyka: A. Markiewicz
- „Sto lat”


Scenariusz przygotowała Celina Madeja - nauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 17 w Świętochłowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie