Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Koleżanki - dokuczanki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1904 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozwiązywanie problemów spornych, zachodzących pomiędzy członkami różnych grup społecznych ( taką grupą jest też każda klasa) wymaga czasami wiele wysiłku i jest przedmiotem ciągłej troski nauczycieli. Stosowanie upomnień, próśb , tłumaczenie w kółko tego samego, bardzo często nie daje porządanych rezultatów.

Człowiek jest trochę przewrotną istotą. Im częściej słyszy- „Tego nie wolno, bo.....” (i tu setki zakazów i nakazów) , tym bardziej próbuje je złamać. Uświadomienie, poznanie, przeżycie, doświadczenie skutków niewłaściwych zachowań , jest czasami jedynym sposobem na pozytywną zmianę i rozwiązanie problemów spornych.
Przedstawiony poniżej scenariusz zajęć zintegrowanych jest próbą rozwiązania występującego bardzo często problemu dokuczania sobie, czyli kłótni koleżeńskich, w oparciu o program wychowawczo- profilaktyczny „Spójrz inaczej”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II

Blok tematyczny : Nasze uczucia

Temat : Dokuczanie


Cele ogólne:
Uświadomienie sobie przez dzieci dlaczego ludzie sobie dokuczają.
Poznanie sposobów rozwiązywania takich sytuacji.

Cele operacyjne :
Uczeń zna znaczenie słowa dokuczanie.
Wie, dlaczego ludzie sobie dokuczają.
Zna skutki dokuczania.
Potrafi znaleźć sposób na kończenie sytuacji spornych.
Umie wchodzić w role.

Metody:
Słowna
Aktywizująca- burza mózgów.
Psychodrama

I.Część wstępna.
1.Przywitanie:
Witam wszystkich, którzy są dzisiaj w dobrym humorze.
Witam wszystkich, którzy są smutni.
Witam też wszystkich, którym jest wszystko jedno.

II. Część główna.

2. Opowiadanie nauczyciela
Ala i Paweł chodzą do klasy drugiej. Chodzili ze sobą do tego samego przedszkola i kiedyś się bardzo lubili, ale któregoś dnia pokłócili się, teraz nie pamiętaj już nawet o co. Od tej pory zaczęli siebie nie lubić, a Ala zaczęła dokuczać Pawłowi, kiedy tylko go zobaczyła. „O, idzie ten grubas” mówiła głośno, kiedy tylko Paweł wchodził do klasy. Paweł nie bardzo wiedział, co robić. Chciał nawet pobić Alę, ale gdzieś usłyszał, że nie należy bić dziewczynek. Któregoś dnia schował teczkę Ali tak, że nie mogła jej znaleźć i śmiał się, kiedy Ala była zmartwiona. Ala domyśliła się kto to zrobił. „Tego mu nie daruję” pomyślała i ........................

3.Nauczyciel prosi dzieci o dokończenie opowiadania.
Jak myślicie, co mogło być dalej?
Jak się czuli bohaterowie opowiadania?
Do czego takie sytuacje mogą doprowadzić?

4. Burza mózgów- podział klasy na cztery grupy ( przynależność do grupy jest losowa na podstawie koloru wylosowanej kartki), każda z nich ma w ciągu 10 minut przygotować swoje pomysły odpowiedzi na następujące pytania :
1)Grupa- ( zieloni ) Dlaczego ludzie sobie dokuczają?
2)Grupa -(niebiescy) Jakie są skutki dokuczania?
3)Grupa- ( czerwoni) Jakie są sposoby zakończenia kłótni?
4)Grupa- ( biali) W jaki sposób można pomoc osobom, które sobie nawzajem dokuczają?

5. Praca w grupach i zapisanie na kartkach szarego papieru przez lidera grupy wszystkich propozycji wypływających podczas wspólnej pracy w danym zespole. ( w tym czasie nauczyciel puszcza cichutko relaksującą muzykę)
6.Przedstawienie przez komentatora danej grupy wyników pracy.
7.Wybranie najciekawszych propozycji dotyczących poszczególnych pytań- problemów.
8.Uzupełnienie ( w razie potrzeby) odpowiedzi przez pozostałe dzieci.
9.Psychodrama
Nauczyciel proponuje chętnym dzieciom przedstawienie za pomocą scenek sytuacji, w której jakieś osoby dokuczały sobie nawzajem i w końcu przestały to robić, oraz scenek pokazujących sposoby zakończenia kłótni.

III.Część końcowa.
11.Zakończenie zajęć rundką dokończenia zdań:
„Dokuczanie to...”
„Co czuje kiedy mi ktoś dokucza...”
„Co czujesz kiedy Ty komuś dokuczasz...”
12.Podziękowanie i pożegnanie się z dziećmi.


Mgr. Anna Tracz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie