Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zakres szczegółowych wymagań edukacyjnych z matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2480 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Praca ta jest propozycją określenia zakresu wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne z matematyki w II klasie Liceum Ogólokształcącego. Myśle, że podane propozycje staną się dla kolegów i koleżanek fundamentem do opracowania swoich wymagań z tego przedmiotu.

Klasa II

I. FUNKCJA KWADRATOWA

Na ocenę dopuszczającą uczeń:
  • zna określenie funkcji kwadratowej, umie narysować wykres funkcji
  • wie co jest wykresem funkcji kwadratowej
  • umie rozwiązać równanie kwadratowe niezupełne i proste zupełne
Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
  • umie narysować wykres funkcji
  • zna postać kanoniczną funkcji kwadratowej i umie przekształcić postać ogólną do postaci kanonicznej i odwrotnie
  • rozwiązuje zadania prowadzące do równań kwadratowych niezupełnych
  • umie wyznaczyć miejsca zerowe funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe
  • zna twierdzenie o reszcie i umie je zastosować
Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
  • umie wyznaczyć najmniejszą lub największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
  • zna wszystkie postaci funkcji kwadratowej, umie je zamieniać
  • rozwiązuje proste zadania z treścią prowadzące do poszukiwania ekstremum funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje proste układy równań (graficznie i algebraicznie) z których przynajmniej jedno jest stopnia drugiego
  • umie rozwiązać graficznie nierówność typu
Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto:
  • umie wyprowadzić wzory na pierwiastki trójmianu kwadratowego
  • rozwiązuje zadania prowadzące do równań kwadratowych
  • rozwiązuje zadania prowadzące do nierówności kwadratowych
  • rozwiązuje proste zadania z treścią prowadzące do poszukiwania ekstremum funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje zadania z funkcji kwadratowej w tym również z parametr
II. WIELOMIANY
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
  • zna przykłady jednomianów, jednomianów podobnych, sprawnie wykonuje działania arytmetyczne na jednomianach, redukcję jednomianów podobnych
  • oblicza wartość liczbową wyrażenia algebraicznego
  • rozpoznaje dwumiany, trójmiany
  • rozpoznaje wielomiany, dodaje je, odejmuje i mnoży przez liczbę
  • przekształca sumy i różnice wielomianów
  • mnoży wielomian przez dwumian
  • dzieli wielomian przez dwumian
Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
  • zna określenie stopnia wielomianu, rozpoznaje wielomiany zerowe i wielomiany stopnia zerowego
  • zna określenie funkcji wielomianowej i umie podać jej przykłady
  • mnoży wielomiany
  • dzieli wielomiany
  • rozkłada wielomian na czynniki
  • stosuje twierdzenie Bezoute`a do rozkładu wielomianu na czynniki i do obliczania pierwiastków wielomianu
  • stosuje schemat Hornera do dzielenia wielomianu przez dwumian
Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
  • zna twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu i umie je zastosować przy rozwiązywaniu równań
  • sporządza szkice wykresów niektórych funkcji wielomianowych
  • rozwiązuje równania wyższych stopni dane w postaci iloczynowej
  • rozwiązuje nierówności wyższych stopni dane w postaci iloczynowej
      Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto;
      • zna twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu i jego dowód i umie je zastosować przy rozwiązywaniu równań
      • zna twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu
      • rozwiązuje równania wyższych stopni
      • rozwiązuje nierówności wyższych stopni
      • stosuje schemat Hornera do rozwiązywania równań i nierówności stopnia wyższego niż drugi
      • zna twierdzenie Bezoute`a i jego dowód
      • rozwiązuje zadania o wielomianach w tym również z parametrem
      III. FUNKCJE WYMIERNE
      Na ocenę dopuszczającą uczeń:
      • umie określić stopień jednomianu i wielomianu
      • wykonuje działania arytmetyczne na jednomianach i wielomianach
      • oblicza wartości wielomianów dla podanych wartości zmiennych
      • umie skracać i rozszerzać proste wyrażenia wymierne
      • umie sprowadzać proste wyrażenia wymierne do wspólnego mianownika
      • umie dodawać i odejmować proste wyrażenia wymierne
      • rysuje wykres funkcji i odczytuje z niego własności funkcji i zjawisk opisanych przez tę funkcję
      Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
      • rozwiązuje zadania z treścią z zastosowaniem wielomianów
      • umie skracać i rozszerzać wyrażenia wymierne
      • umie sprowadzać wyrażenia wymierne do wspólnego mianownika
      • umie mnożyć i dzielić proste wyrażenia wymierne
      • umie wyznać dziedziny prostych funkcji wymiernych
      • rysuje wykres funkcji i odczytuje z niego własności funkcji i zjawisk opisanych przez tę funkcję
      • rozwiązuje proste równania wymierne
      • rozwiązuje proste nierówności wymierne
      Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
      • umie dodawać i odejmować wyrażenia wymierne
      • umie mnożyć i dzielić wyrażenia wymierne
      • umie wyznać dziedziny funkcji wymiernych
      • umie podać przykład funkcji wymiernej, której dziedziną jest określony zbiór
      • rysuje wykres funkcji i odczytuje z niego własności funkcji i zjawisk opisanych przez tę funkcję
      • rozwiązuje równania wymierne
      • rozwiązuje nierówności wymierne
      Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto
      • rysuje wykres funkcji i odczytuje z niego własności funkcji i zjawisk opisanych przez tę funkcję
      • rozwiązuje równania wymierne o podwyższonym stopniu trudności
      • rozwiązuje nierówności wymierne o podwyższonym stopniu trudności
      IV. PLANIMETRIA
      Na ocenę dopuszczającą uczeń:
      • oblicza pola i obwody wielokątów w prostych przypadkach
      • zna twierdzenie Pitagorasa i umie je zastosować w prostych przypadkach
      • zna twierdzenie Talesa i umie je zastosować w prostych przypadkach
      • umie podzielić konstrukcyjnie odcinek na n równych części
      • rozumie intuicyjnie pojęcie podobieństwa
      • oblicza wymiary figury podobnej do danej w danej skali
      Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
      • oblicza pola i obwody wielokątów
      • zna twierdzenie Pitagorasa i umie je zastosować
      • zna twierdzenie Talesa i umie je zastosować
      • bada czy dane prostokąty są podobne
      • znajduje skalę podobieństwa dwóch figur podobnych
      • umie skonstruować obraz figury w jednokładności
      Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
      • oblicza pola i obwody wielokątów w bardziej skomplikowanych przypadkach
      • zna twierdzenie Pitagorasa i umie je zastosować w bardziej skomplikowanych przypadkach
      • konstruuje odcinki o zadanych warunkach z zastosowaniem twierdzenia Talesa
      • rozwiązuje różne zadania stosując jednokładność
      • zna cechy podobieństwa trójkątów i sprawdza czy dwa trójkąty są podobne
      • umie stwierdzić, czy figury są jednokładne i wskazać środek i skalę jednokładności
      Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto
      • zna twierdzenie Talesa i umie je zastosować w bardziej skomplikowanych przypadkach
      • rozwiązuje zadania stosując jednokładność o zwiększonym stopniu trudności
      • zna twierdzenie o kwadracie skali podobieństwa i umie zaastosować je w zadaniach
      IV. TRYGONOMETRIA
      Na ocenę dopuszczającą uczeń:
      • zna definicje funkcji trygonometrycznych kąta ostrego
      • znając długości boków trójkąta prostokątnego, potrafi obliczyć f. tryg. jego kątów
      • stosuje f. tryg kąta ostrego do prostych zadań geometrycznych
      • korzysta z podanych wartości funkcji kątó 300,450, 600 do rozwiązywania prostych zadań
      • szkicuje wykresy funkcji sinus, cosinus
      • odczytuje własności f.tryg. z ich wykresów
      • zamienia na miarę łukową i z miary łukowej na stopnie wielokrotności kąta prostego
      • oblicza wartości funkcji tryg. za pomocą kalkulatora
      Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
      • wykonuje proste rachunki z zastosowaniem f. Tryg
      • rozwiązuje trójkąty
      • stosuje f. tryg kąta ostrego do prostych sytuacji życia codziennego
      • szkicuje wykresy funkcji tangens i cotangens
      • odczytuje własności f.tryg. z ich wykresów
      • zamienia na miarę łukową i z miary łukowej na stopnie 300,450, 600
      • oblicza wartości funkcji tryg. dla wielokrotności kąta prostego
      • stosuje wzory redukcyjne
      Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
      • stosuje f. tryg kąta ostrego do trudniejszych zadań
      • zamienia na miarę łukową i z miary łukowej na stopnie dowolne kąty
      • podaje przykłady zjawisk, w których opisie występuje sinusoida
      • stosuje wzory redukcyjne w bardziej skomplikowanych przypadkach
      • zna rozszerzenie pojęcia miary kąta
      Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto:
      • samodzielnie rozpoznaje sytuacje, w których może zastosować f. tryg
      • umie wyprowadzić wzory redukcyjne
      • rozwiązuje skomplikowane zadania z zastosowaniem trygonometrii
      opracował mgr Grzegorz Zacharjasz
      (nauczyciel Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych w Sosnowcu)
    • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

      X


      Zarejestruj się lub zaloguj,
      aby mieć pełny dostęp
      do serwisu edukacyjnego.




      www.szkolnictwo.pl

      e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
      - największy w Polsce katalog szkół
      - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




      Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

      Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




      Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie