Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Skuteczne nauczanie jeżyka obcego w klasach I-III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1668 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Co raz częściej uczniowie z klas I-III rozpoczynają naukę języka obcego w szkole. Dzieci w tym wieku są silnie zmotywowane do nauki, żywo zainteresowane pierwszymi lekcjami. Podejmując pracę z nimi należy zastanowić się nad tym, co zrobić, aby tą motywację skutecznie podtrzymywać.
 W nauczaniu języka obcego w klasach wczesnoszkolnych I -III należy głównie skoncentrować swoje działania na kształceniu umiejętności mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym, biorąc pod uwagę fakt, iż dzieci w wieku 7 – 10 lat zaczynają dopiero poznawać własny język ojczysty i nie umieją pisać. Należy skupić uwagę w swej pracy z uczniami na ciągłym motywowaniu ich do nauki języka obcego, wypracowywaniu systematyczności, obowiązkowości, dokładności w nauce, współdziałania z rówieśnikiem lub współdziałania w grupie.
Nie można zapominać, że dzieci w tym okresie charakteryzują się:

  • naturalną ciekawością odkrywania świata i chęcią jego poznawania
  • silną motywacją do nauki
  • zapamiętywaniem informacji w sposób mechaniczny, typowo pamięciowy
  • szybkim zniechęcaniem się ewentualnymi niepowodzeniami w nauce lub małoprzyjaznym, małożyczliwym stosunkiem nauczyciela do ucznia (stąd należy pozytywnie motywować, aktywizować, chwalić uczniów, być przyjaznym w stosunku do nich)
  • wysoką aktywnością ruchową (stąd należy stosować różnorodne ćwiczenia, gry i zabawy językowe, pamiętając, że hamowanie naturalnej aktywności dziecka powoduje zmiany w samopoczuciu prowadzące często do wzrostu niezadowolenia z samego siebie)
  • słabą koncentracją podczas 45-ciominutowej lekcji (stąd należy przekazywać interesujące treści w urozmaicony sposób)
  • lękiem przed dezaprobatą, odrzuceniem (stąd upominanie i zwracanie uwagi powinno mieć formę życzliwą, aby dziecko odbierało to jako słuszną radę a nie pretensje wzbudzającą agresje ze strony dziecka będącej przejawem reakcji obronnej)
     Z moich obserwacji wynika, że dzieci są żywo zainteresowane nauką języka obcego i poznawaniu nowej kultury, a ich motywacja do nauki jest bardzo wysoka, podobnie jak ich aktywność na lekcjach i może taka pozostać pod warunkiem umiejętnej pracy nauczyciela z uczniem.
     W trakcie nauki należy stosować różnorodne formy pracy w ramach jednej lekcji np.:
  • praca w całej klasie - wspólne powtarzanie zwrotów, wspólne śpiewanie piosenki lub uczniowie zadają sobie nawzajem pytania, ale pod kontrolą nauczyciela
  • praca indywidualna - dzieci skupione na rysowaniu, kolorowaniu
  • praca w parach
  • praca w grupach.
Oprócz podstawowych pomocy dydaktycznych jakimi są:
  • podręcznik
  • ćwiczenia do podręcznika
  • magnetofon lub odtwarzacz CD
  • zestaw kaset audio do podręcznika lub płyt CD.
przydatne również są:
  • karty, obrazki do przedstawiania słownictwa
  • plakaty, duże ilustracje
  • materiały autentyczne (opakowania, bilety, broszury, zdjęcia itp.)
  • materiały plastyczne (farby, duże kartony, papier kolorowy itp.)
  • słowniczki obrazkowe
  • książeczki łatwego czytania np. wydawnictwa CIDEB dla dzieci od lat 7
  • dodatkowe materiały książkowe dostępne na rynku dobierane przez nauczyciela
     Główną formą oceniania na tym etapie edukacji jest ocena aktywności uczniów podczas zajęć. Zalecam motywowanie uczniów do nauki przez ocenianie ich aktywności na plusy (np. otrzymywane kartoniki - słonka). Plusy - słonka przeliczane są na oceny (np. 5 plusów równe jest ocenie bardzo dobrej). Przy czym rozumiem tutaj, że plus za aktywność otrzymuje każdy uczeń, który zabierze głos na lekcji nawet jeżeli, a może szczególnie, gdy dotyczy to realizacji nowego materiału. W ten sposób nauczyciel silnie motywuje uczniów do aktywnego brania udziału w lekcji, rozwijania koncentracji na zajęciach i do szybszego opanowywania materiału. Dzieci lubią być chwalone i nagradzane przez co szybciej i łatwiej opanowują poszczególne umiejętności językowe. Dzieci obserwują się wzajemnie. Te mniej aktywne obserwują nagradzaną pracę swoich kolegów, chcą im dorównać i same włączają się w pracę na lekcji. Przy intensywnym i systematycznym ocenianiu za aktywność uczniowie starają się coraz bardziej komunikować w języku obcym, nie zwracając uwagi na popełnione błędy, a ich nagrodzona praca motywuje ich do dalszej systematycznej nauki, dalszego systematycznego działania.
     Ponadto, należy uzasadniać ocenianie słowami typu: "umiesz…, potrafisz…, bardzo dobrze wykonałeś to ćwiczenie…, pięknie uczestniczysz w zajęciach…, umiesz samodzielnie…, postaraj się…., wykonałeś to dobrze, ale zwróć uwagę na….., starałeś się, ale popraw jeszcze…, zwróć uwagę na …".
     Umiejętność samooceny jest jedną ze strategii efektywnego uczenia się i krokiem w kierunku samodzielności w nauce. Zachęcanie do samooceny można rozpoczynać w bardzo prosty sposób. Pod koniec każdej lekcji lub co kilka lekcji nauczyciel pyta dzieci, czego się ostatnio nauczyły, co potrafią powiedzieć w języku obcym, czy zadanie było trudne czy łatwe i dlaczego, co im się podobało, na ile starały się dobrze wykonać zadanie.
     Bardziej zaawansowana forma samooceny i kolejny etap to np. samodzielne sprawdzanie swojego testu "przeprowadzonego ustnie" – sprawdzanie się ze znajomości zapamiętanych słówek lub zwrotów (przykłady takich ćwiczeń są zawarte np. w zeszycie ćwiczeń do języka francuskiego "Alex et Zoé et compagnie 1"). Można zachęcić uczniów, aby ocenili swoje postępy w nauce samodzielnie w formie rysunku lub symbolu.
     Aby skutecznie prowadzić naukę języka na lekcji należy pamiętać, że "nie ma skutecznego nauczania bez dobrego wychowania", dlatego w trakcie zajęć należy reagować i rozmawiać z uczniami w przypadku niewłaściwego zachowywania się podczas lekcji, aby dalsza praca była możliwa, jak najbardziej efektywna i przebiegała przy zachowaniu odpowiedniej dyscypliny na zajęciach. Ignorowanie przez nauczyciela niewłaściwych zachowań uczniów prowadzi do ich nasilenia i niemożności przeprowadzenia efektywnej lekcji.
     Nauczyciel odgrywa bardzo ważną rolę w procesie nauczania dzieci wczesnoszkolnych, dlatego powinien dobierać zagadnienia zgodnie z potrzebami grupy, możliwościami, zainteresowaniami grupy, zdolnością koncentracji na lekcji, dostosowując tempo pracy na lekcji do wszystkich uczniów.
     Nauczyciel powinien również wziąć pod uwagę fakt, że w większości przypadków rodzice nie znają języka obcego (np.francuskiego) i nie są w stanie im pomóc. W związku z tym dane zagadnienie należy ćwiczyć w różnorodnej formie do momentu, aż wszyscy uczniowie opanują go, co najmniej w stopniu minimalnym, zapewniającym kontynuację nauki.
     W trakcie nauczania języka obcego należy ściśle współpracować z nauczycielem nauczania początkowego w celu zapewnienia integracji metod i form pracy z dziećmi oraz uzyskiwania i dzielenia się informacjami na temat uczniów w celu rozwiązywania ewentualnych problemów dydaktyczno-wychowawczych. Nauczyciel powinien stwarzać przyjazną atmosferę, w której dzieci czują się bezpiecznie i nie obawiają się popełnić błędów językowych. Przyjazna atmosfera sprzyja komunikacji językowej i nie doprowadza do blokady językowej w mówieniu.
     Systematyczne stosowanie wszystkich wymienionych elementów nauczania języka obcego sprawi, że nasze nauczanie będzie skuteczne i przyniesie satysfakcję nam – nauczycielom, a uczniom i ich rodzicom radość z odnoszonych sukcesów.

Renata Kudzia nauczyciel języka francuskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie