Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy zwyczaje wigilijne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21761 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III szkoły podstawowej. Realizowany może być z okazji Świąt Bożego Narodzenia.

Blok tematyczny: Czekam na święta Bożego Narodzenia.

Temat dnia: Poznajemy zwyczaje wigilijne.

Cele ogólne:
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami bożonarodzeniowymi:
  • uświadamianie znaczenia tradycji;
  • budzenie wrażliwości na losy innych ludzi;
  • rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami;
  • doskonalenie umiejętności wykonywania działań w zakresie 1000;
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów efektywnego współdziałania w grupie.
Cele operacyjne w kategoriach czynności ucznia:

Uczeń:
  • zna zwyczaje bożonarodzeniowe;
  • potrafi opowiadać o przygotowaniach do Wigilii;
  • potrafi redagować opis;
  • rozwiązuje zadania tekstowe różnymi sposobami;
  • potrafi wykonywać działania w zakresie 1000;
  • potrafi wykonać choinkę z kartonu;
  • potrafi zaśpiewać kolędę;
  • potrafi zgodnie współpracować w grupie;
  • potrafi docenić wartości naszych rodzinnych tradycji.
Metody: rozmowa, praca z tekstem literackim, drama, zadaniowa, ekspresyjna, opis.Formy pracy: indywidualna, zbiorowa i grupowa.Środki dydaktyczne: ubrana choinka, karty pracy, materiały do wykonania choinki, plansza z planem opisu.Edukacja polonistyczna- Swobodne wypowiedzi na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Ukazanie różnych zwyczajów związanych z tym świętem na podstawie własnych doświadczeń. Redagowanie opisu.
Edukacja społeczno- środowiskowa- Zwyczaje i tradycje świąt Bożego Narodzenia.
Edukacja matematyczna- Rozwiązywanie zadań z treścią różnymi sposobami.
Edukacja techniczna - Wykonanie choinki z kartonu.
Edukacja muzyczna - Śpiewanie kolęd.

Czas trwania: około 135 minut

Przebieg zajęć:
  1. Powitanie w kręgu
  2. Wprowadzenie – rozmowa z dziećmi o nastrojach ostatnich dni przedświątecznych ( co się dzieje w tych dniach w domach, na ulicach?).(pośpiech, zakupy, duży ruch, gotowanie, pieczenie sprzątanie)
    • Jakie święto się do nas zbliża?
  3. Tradycje świąteczne w polskich domach: - swobodne wypowiedzi;
    • Co to jest tradycja, zwyczaj?
    • Dlaczego mimo upływu lat Wigilia w polskich domach wygląda podobnie?
    • Czy w twoim domu panują świąteczne zwyczaje inne niż te, o których mówiliśmy?
    • Jaki jest twój ulubiony zwyczaj?
    ( pierwsza gwiazdka, biały obraz, pod obrusem siano, na stole stoją wigilijne potrawy- 12, dodatkowe miejsce, stroik, choinka, prezenty, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, śpiewanie kolęd)
    • scenki pantomimiczne, obrazujące świąteczne zwyczaje: (zespoły odgrywają wylosowaną scenkę)
      Zespół I- Stroimy choinkę.
      Zespół II – Nakrywamy stół do wieczerzy.
      Zespół III – Nieznajomy gość przy wigilijnym stole;
      Zespół IV – Przychodzi św. Mikołaj.
    • wykonanie ćwiczenia - karta pracy 1
  4. Rozmowa na temat:W jaki sposób można pomóc ludziom samotnym? w oparciu o baśń H.Ch. Andersena " Dziewczynka z zapałkami"
    • Czy historia dziewczynki musiała się tak skończyć?
    • Jak można takim ludziom czyli samotnym pomóc? ( pomóc w zbiórce świątecznych prezentów, kupię w kościele świecę Caritasu, porozmawiam z rodzicami i zaproszę do domu na święta, wrzucę pieniadze do specjalnej puszce)
  5. Samodzielne redagowanie zdań opisujących świąteczną choinkę- karta pracy nr.2
    • Przypomnienie planu opisu drzewka.
      1. Miejsce ustawienia choinki.
      2. Rodzaj, wielkość i kształt drzewka.
      3. Ozdoby choinkowe.
      4. Ogólne wrażenie.
    • Opis choinki- praca zróżnicowana
      I Poziom – ucz. układają zdania z rozsypani wyrazowej.
      II Poziom – ucz. uzupełniają tekst z lukami za pomocą sugerowanych wyrazów w ramce.
      III Poziom – ucz. samodzielnie redagują opis.
    • Odczytanie napisanych zdań.
  6. Zabawa ruchowa- " Rób to, co ja".
  7. Świąteczna choinka – łączenie kartonu z patykiem (koperta)
  8. Edukacja matematyczna: rozwiązywanie zadań tekstowych – karta pracy nr.3
  9. Wspólne kolędowanie.(dz. siadają w kręgu wokół choinki)
  10. Ocena pracy uczniów.
  11. Praca domowa: Każdy uczeń zapisze w zeszycie poznane zwyczaje świąteczne.
  12. Podsumowanie i ewaluacja zajęć poprzez "dokończ zdania: Podczas dzisiejszych zajęć." Każdy komu podobały się dzisiejsze zajęcia stanie przy buzi , a komu nie podobały się zajęcia przy buzi
KARTA PRACY NR 1
Przeczytaj i pokoloruj gwiazdki z tymi zwyczajami świątecznymi, które wiążą się z Bożym Narodzeniem.


KARTA PRACY NR 2

GRUPA I
Ułóż i zapisz zdania z rozsypanki wyrazowej.







GRUPA II
Uzupełnij zdania przymiotnikami podanymi w ramce.
rozłożyste, zielony, krótsze, wysoki, srebrna, różnokolorowym, kolorowe, lśniące, świąteczny

Opis choinki

Choinka stoi w sali. Jest to świerk ........ i ........
Na dole ma ............ gałęzie, a u góry ..........
Otoczona jest .............. łańcuchem.
Na górze błyszczy ......... gwiazda.
Wiszą na niej ........ bombki, .......... świecidełka i zabawki z papieru. Podoba mi się, bo wprowadza w ......... nastrój.

GRUPA III
Ułóż zdania opisujące świąteczną choinkę. Posłuż się słownikiem.

Słowniczek:
klasa, sztuczne drzewko, świerk, średniej wielkości, wysoki, gałęzie rozłożyste u dołu, u góry krótsze, mrugająca gwiazda, kolorowe świeczki, lśniące bombki, upiększa klasę, wprowadza w świąteczny nastrój






KARTA PRACY NR 3

Zadanie:
Rozwiąż zadanie z treścią.
  1. Lista zakupów:
    10 kg mąki po 6zł
    4 paczki rodzynek po 2zł
    6 sztuk jajek za 4zł
    5 kg cukru po 3 zł
    2 margaryny po 3zł

    Ile dostaniecie reszty, jeżeli dacie pani sprzedawczyni banknot 100zł?

    Rozwiązanie: .......................................... .........................................
  2. Lista zakupów:
    7 bombek za 6zł
    5 łańcuchów po 2zł
    1 opakowanie świeczek po 12 zł
    3 małe stroiki po 5zł

    Ile dostaniecie reszty, jeżeli dacie pani sprzedawczyni banknot 200 zł ?

    Rozwiązanie: ........................................ ........................................
Beata Gromadzka n-l ksztalcenie zintegrowane

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie