Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wakacyjna podróż w świat starożytnej Grecji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1784 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mity greckie są jak bajki, ciekawe niesamowite i chętnie czytane przez dorosłych i dzieci. Propozycja "podróży" to dobra zabawa dla uczniów klasy III.

BLOK: WAKACYJNY LETNI CZAS

Temat dnia: Wakacyjna podróż w świat starożytnej Grecji.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

  • Wypowiada się pełnymi zdaniami,
  • Czyta cicho ze zrozumieniem tekst,
  • redaguje i zapisuje odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu,
  • Uważnie słucha wypowiedzi innych,
  • Współpracuje w grupie, wykazuje inicjatywę w tworzeniu plakatu,
  • Umie pokazać Grecję na mapie Europy
Środki dydaktyczne:
  • Mapa starożytnej Grecji i mapa Europy
  • Ilustracja flagi Grecji
  • Teksty mitów i kart z poleceniami dla poszczególnych grup
  • Kontur mapy Grecji każdemu dziecku
  1. Rozmowa na temat planów wakacyjnych.
  2. Jak możemy spędzić wakacje?
  3. Dokąd możemy pojechać?
  4. Jak zorganizujemy sobie czas, kiedy nie będziemy mogli nigdzie wyjechać?
Dzięki książkom, możemy podróżować po całym świecie, a nawet podróżować w czasie.
Dzisiaj spróbujemy przenieść się w czasie. Po odszyfrowaniu słów i ułożeniu ich w odpowiedniej kolejności, dowiemy się, dokąd wybierzemy się na dzisiejszych zajęciach.

Praca w grupach pięcioosobowych i sześcioosobowych.
Nauczyciel wyjaśnia mechanizm szyfru na słowie „klasa"
Uczniowie otrzymują na paskach papieru zaszyfrowane słowa, z których tworzą temat dnia. Każda cyfra w czerwonym prostokącie to jedna z trzech liter z okienka z tą cyfrą Np.:

(klasa)

5 – II, 5 – III, 1 – I, 8 – III, 1 – I
(cyfry arabskie to nr kartonika, a znaki rzymskie kolejna literka z kartonu)
1 - AĄB
2 - CĆD
3 - EĘF
4 - GHI
5 - JKL
6 - ŁMN
7 - ŃOÓ
8 - PRS
9 - ŚTU
10 - WXY
11 - ZŹŻ

Po rozszyfrowaniu uczniowie przyklejają do tablicy słowa, tworząc hasło:

GRUPA I : -szyfr: 10 - I,1 - I, 5 - II, 1 – I, 2 - I, 10 - III, 5 - I, 6 - III, 1 – I : (Wakacyjna)
GRUPA II: szyfr: 8 - I, 7 - II, 2 - III, 8 - II, 7 - III, 11 – III : (podróż)
GRUPA III: szyfr: 10 – I / 9 - I, 10 - I, 4 - III, 1 - I, 9 – II : ( w świat)
GRUPA IV: szyfr: 8 - III, 9 - II, 1 - I, 8 - II, 7 - II, 11 - III, 10 - III, 9 - II, 6 - III, 3 - I, 5 – I : (starożytnej)
GRUPA V: szyfr: 4 - I, 8 - II, 3 - I, 2 - I, 5 - I, 4 - III (Grecji).
WAKACYJNA PODRÓŻ W ŚWIAT STAROŻYTNEJ GRECJI.
  1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat Grecji.
  2. Podanie przez nauczyciela krótkiej informacji na temat Grecji, pokazanie na mapie Europy współczesnego państwa i Grecji na mapie świata antycznego.
         Grecja to państwo europejskie. Jego stolicą są Ateny, a leży na południu Europy. O Grecji mówi się, że jest kolebką kultury i sztuki na świecie. Początki jej cywilizacji sięgają przełomu II i III wieku p. n. e.
         Z Grecją i czasami starożytnymi wiążą się mity i mitologia. Uczniowie odczytują z kart umieszczonych na tablicy znaczenie słów:
         MIT jest to opowieść o starożytnych bogach i bohaterach (herosach). Mity greckie zawierają wiadomości o wierzeniach Greków, a także o życiu i przygodach bogów. Czytając mity, poznajemy barwne historie o życiu Greków i ich wyobrażeniach na temat świata i sił, które nim rządzą.
    MITOLOGIA jest to zbiór mitów. Istnieje nie tylko mitologia grecka, ale także inne, w których odnaleźć można informacje na temat wierzeń danej społeczności, Np. mitologia starożytnego Rzymu.
    My, Słowianie, również mamy swoją mitologię.
    STAROŻYTNOŚĆ okres dziejów najstarszych cywilizacji i kultur.
    BOGOWIE w religii greckiej istoty cechach nadprzyrodzonych; uwielbiane i czczone przez ludzi.
    HEROS to grecki bohater, najczęściej potomek boga i śmiertelnej matki. Dzięki temu był pośrednikiem w stosunkach między bogami a ludźmi. Odznaczał się siłą, dzielnością i dokonywał sławnych czynów, najczęściej dla dobra ludzi.
    OLIMP w starożytnej Grecji siedziba bogów, wśród których panował Zeus.
    TARTAR miejsce w głębi ziemi, tam odbywają karę dusze ludzi grzesznych.
    Praca w grupach. Każda grupa ma karty z treścią mitu, z pytaniami dotyczącymi treści, karton do przygotowania plakatu.
    1. Przeczytajcie uważnie mit.
    2. Na kartce z pytaniami, napiszcie odpowiedzi. Udzielcie ich całymi zdaniami.
    3. Przygotujcie się do opowiedzenia mitu pozostałym dzieciom.
    4. Wypiszcie na kartonie imiona wszystkich bohaterów mitu.
    5. Narysujcie, na tym samym kartonie, symbol, który będzie wiązał się z treścią (postarajcie się, żeby powstał ciekawy plakat)
    POWODZENIA!
    Czas uzależniamy od możliwości dzieci (około 30 min.)

    Prezentacja prac przez poszczególne grupy.
    Po prezentacji cała klasa wymienia bogów, miejsca, zdarzenia, które poznała w czasie „podróży", wybiera mit, który był najciekawszy.

    Na koniec zajęć każdy uczeń dostaje kontur Grecji. Koloruje go na niebiesko (jeden z kolorów flagi Grecji)–, jeśli zajęcia były ciekawe, na szaro, – jeśli temat zajęć nie podobał się.
Teksty mitów z pytaniami do wykorzystania.

MIT O DEMETER I KORZE
      Demeter była boginią łanów zbożowych. Z Zeusem miała córkę Korę. W Korze zakochał się Hades - bóg umarłych. Poprosił Zeusa o zgodę na ślub. Zeus nie chciał odmawiać bratu, ale wiedział, że Demeter nie zgodzi się na ten związek. Dał, więc Hadesowi wolną rękę. Hades uprowadził wtedy Korę do Tartaru, gdzie pod imieniem Persefona została królową. Demeter bezskutecznie poszukiwała zaginionej córki. Dowiedziała się tylko, że ktoś ją porwał.
     Dopiero po jakimś czasie usłyszała, że był to Hades. Z zemsty zakazała drzewom rodzić owoce, a ziołom rosnąć. Przysięgła również, że ziemia pozostanie jałowa, póki Demeter nie odzyska córki. Zeus bał się, że ludzie zginą z głodu. Obiecał, więc, że Kora wróci do matki, jeśli w Tartarze nie zjadła żadnej strawy. Okazało się jednak, że Kora spróbowała owocu granatu. Demeter zgodziła się, więc, żeby Kora przez trzy miesiące panowała w Tartarze jako królowa, a przez dziewięć miesięcy przebywała z matką.
TARTAR – miejsce w głębi ziemi; miejsce w świecie podziemnym, gdzie odbywają karę dusze ludzi grzesznych.

Mit o Demeter i Korze
  1. Kto jest bohaterem mitu?
  2. O co prosił Hades Zeusa?
  3. Co zrobił Hades?
  4. Jaką zemstę obmyśliła Demeter – matka Kory?
  5. Jaką decyzję podjął Zeus?
  6. Na co zgodziła się Demeter?
MIT O DEDALU I IKARZE
     Dedal był bardzo utalentowanym wynalazcą. Razem z synem Ikarem przebywał na wyspie Krecie. Dedal wybudował wtedy Minosowi – królowi Krety, Labirynt, pałac o skomplikowanym układzie korytarzy. Potem chciał wrócić do swojej ojczyzny Grecji, na co nie zezwalał jednak władca Krety. Wtedy Dedal skonstruował skrzydła, by mogli uciec drogą powietrzną. Nakazał swojemu synowi, by nie leciał zbyt nisko nad wodą, bo wtedy pióra namokną i zrobią się ciężkie. Przestrzegł go również, by nie wzlatywał za wysoko, bo wtedy słońce roztopi wosk, którym pióra są połączone.
     Jednak Ikar zachwycony pięknem i swobodą lotu, zapomniał o przestrogach ojca. Wzbił się wysoko, a słońce rozpuściło wosk.
Ikar spadł do morza i utonął.

Mit o Dedalu i Ikarze
  1. Kto jest bohaterem mitu?
  2. Co wybudował Dedal na polecenie króla Krety?
  3. W jaki sposób Dedal i Ikar chcieli uciec z Krety?
  4. Jakich przestróg udzielił ojciec synowi?
  5. Co stało się z Ikarem?
MIT O NARCYZIE I ECHO
     Narcyz był najpiękniejszym z myśliwych. Kochały się w nim wszystkie nimfy, lecz on myślał tylko o łowach, a o miłości nie chciał słyszeć. Najnieszczęśliwsza z tego powodu była nimfa Echo, która kochała go najbardziej. Gdy pewnego razu Narcyz zatrzymał się nad strumieniem, aby odpocząć, ujrzał w wodzie swoje odbicie i bogini miłości - Afrodyta, na prośbę nimf sprawiła, że zakochał się w sobie. Nie obchodziły go łowy ani, towarzysze, tylko całymi dniami oglądał siebie w tafli strumienia. W końcu umarł z tęsknoty i miłości do samego siebie.
     W miejscu jego pochowku wyrósł piękny kwiat zwany od jego imienia narcyzem. Narcyz jest kwiatem zdradzieckim, poświecony bogom podziemia.

NIMFA - boginka(postać nadziemska) mająca postać pięknej młodej dziewczyny, uosabiająca żywotne siły przyrody i jej piękno

Mit o Narcyzie
  1. Kto jest bohaterem mitu?
  2. Jaki był i o czym myślał Narcyz?
  3. Kto kochał go najbardziej?
  4. Co się wydarzyło, kiedy Narcyz zatrzymał się nad strumieniem?
  5. Jaki los spotkał Narcyza?
  6. Co wyrosło w miejscu pochówku Narcyza?
MIT O PROMETEUSZU
     Prometeusz był najmądrzejszym przedstawicielem swego ludu. Wiedzę swą przekazywał ludziom.Pewnego dnia, gdy toczyła się dyskusja, którą część ofiarnego byka należy przeznaczyć bogom, a którą zachować ludziom, zaproszono Prometeusza, by sprawę rozstrzygnął. Poćwiartował on byka i uszył z jego skóry dwa wory. Do jednego worka włożył całe mięso, ale ukrył je pod żołądkiem, najmniej atrakcyjną częścią zwierzęcia; w drugim worku umieścił kości pod grubą warstwą tłuszczu. Potem zwrócił się do Zeusa, aby ten dokonał wyboru. Zeus łatwo dał się oszukać i wybrał worek z kośćmi i tłuszczem. Pragnąc za to ukarać Prometeusza, który wyśmiewał go za plecami, nie dał ludziom ognia.,,Niech jedzą surowe mięso"- zawołał.Prometeusz z miejsca wybrał się do Ateny i poprosił ją, by go wpuściła na Olimp. Po przybyciu na górę zapalił pochodnię od ognistego rydwanu słońca i nie zauważony przez nikogo, podarował ludziom ogień.Zeus zaprzysiągł zemstę. Rozgniewany przykuł Prometeusza do skały, gdzie głodny sęp wyżera mu przez cały dzień, bez przerwy wątrobę. Męczarniom zaś jego nie ma końca, ponieważ co noc, kiedy Prometeusz marznie straszliwie, wątroba odrasta.

ZEUS – bóg grecki, uważany za ojca bogów i ludzi. ATENA – grecka bogini chmur i piorunów.

Mit o Prometeuszu
  1. Kto jest bohaterem mitu?
  2. Jak Prometeusz podzielił mięso byka?
  3. Który z worków wybrał Zeus?
  4. Jak Zeus ukarał ludzi?
  5. Co Prometeusz podarował ludziom?
  6. Jak Zeus zemścił się na Prometeuszu?
MIT O SYZYFIE
     Syzyf był królem pięknego i potężnego państwa. Bogowie bardzo go lubili i zapraszali na Olimp, by z nimi ucztował, pił nektar, który chronił przed chorobami i starością. Niestety, zgubiła go skłonność do plotkowania i pycha. Wyjawiał tajemnice bogów zwykłym śmiertelnikom. Olimpijczycy wybaczyli ulubieńcowi złe postępowanie, lecz gdy ten zdradził ważną tajemnicę, stracili cierpliwość.
     Syzyf został skazany na śmierć. Był jednak bardzo przebiegły, nakazał żonie, by ta nie pogrzebała ciała. Dusza króla błąkała się po Hadesie, głośno się skarżąc na postępek żony. Gdy zaś bogowie pozwolili wrócić Syzyfowi na ziemię i nakłonić żonę do godnego pochówku, Syzyf uwięził boga śmierci w lochach. Biesiadował ze swymi gośćmi ciesząc się tym, że przechytrzył bogów.
      Wkrótce jednak bogowie zabrali Syzyfa. Został surowo ukarany. Musiał toczyć ogromny głaz na sam szczyt góry, lecz gdy już był na szczycie, głaz spadał w dół. Nadaremny wysiłek grzesznika miał trwać wiecznie.

OLIMP – siedziba bogów, w której panował Zeus

Mit o Syzyfie.
  1. Kto jest bohaterem mitu?
  2. Kim był Syzyf i jak traktowali go bogowie?
  3. Dlaczego bogowie skazali Syzyfa na śmierć?
  4. Co stało się z duszą Syzyfa?
  5. Co zrobił Syzyf po powrocie na ziemię?
  6. Jak Syzyf został ukarany za oszustwo?
Opracowała: mgr Alina Borowska,
Nauczyciel kształcenia zintegrowanego SP Nr 8 w Białymstoku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie