Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2183 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jak rozmawiać z dziećmi o takich wartościach jak poświęcenie, szacunek dla starszych, patriotyzm czy rycerskość, aby nie moralizować, a jednocześnie poruszyć i pokazać wagę problemu?! W klasie III mówiąc o średniowiecznych rycerzach i wartościach, jakie wyznawali jest po temu świetna okazja. Jest to również, jak się okaże, okazja do pysznej zabawy.

Ewa Hryszkiewicz

Scenariusz lekcji w klasie III

Blok tematyczny: Od króla do prezydenta

Temat dnia : Rycerz i jego powinności.

     Wypowiedzi na temat postępowania i powinności rycerza na podstawie przeczytanych tekstów. Gromadzenie słownictwa wokół tematu dnia (cechy charakteru rycerza). Pisownia wyrazów z "rz" wymiennym typu: rycerz-rycerski. Porównywanie różnicowe ilorazowe – rozwiązywanie zadań tekstowych. Zabawa tematyczna "Pasowanie na rycerza".
Cele:
  • doskonalenie umiejętności formułowania spójnej wielozdaniowej wypowiedzi na temat postępowania rycerza;
  • doskonalenie umiejętności redagowania notatki na podstawie przeczytanego tekstu;
  • wdrażanie do czujności ortograficznej w pisowni wyrazów z "rz" (szczególnie "rz" wymiennym);
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania w zdaniu tekstowym określeń "o tyle więcej, mniej", "tyle razy więcej, mniej";
  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadania tekstowego oraz poprawnego zapisu działania i odpowiedzi;
  • kształtowanie właściwej – "rycerskiej" postawy wobec słabszych i potrzebujących pomocy;
  • wdrażanie do współdziałania w grupach i kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za efekty pracy grupy;
Materiały i środki dydaktyczne:
  • Podręcznik i ćwiczenia "Ja, ty – my";
  • Karta pracy z zadaniami tekstowymi "Rycerze";
  • Plansze z nazwami cech rycerza do przypięcia na tablicę;
  • Kolorowe tarcze dla każdego dziecka – 4 grupy (rody rycerskie);
  • Ortograficzne karty pracy – zbiór wyrazów z lukami;
  • Słowniki ortograficzne;
  • Tarcza i piłeczki do rzucania, łyżki stołowe, centymetry krawieckie, spinacze i kostki do gry;
Przebieg zajęć:
  1. Przedstawienie samodzielnie wykonanych przez dzieci tarcz z herbem rodowym i wyjaśnianie narysowanych na nich symboli (praca domowa).
  2. Przypomnienie, jaką drogę musiał przejść szlachetnie urodzony chłopiec, by stać się rycerzem – wypowiedzi ustne dzieci.
  3. Głośne czytanie opowiadania "Mieszko" przez dzieci. (Dzieci czytają po kilka zdań.)
  4. Rozmowa na temat przeczytanego utworu:
    • ustalenie, jakie są powinności rycerza;
    • określenie, jakimi cechami powinien odznaczać się rycerz;
    • ustalenie rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami bohatera czytanki, a faktycznymi obowiązkami rycerza;
  5. Wyszukiwanie w tekście fragmentu, w którym ojciec chłopca wyjaśnia mu, co jest "pierwszą powinnością rycerza" i przepisanie znalezionego fragmentu do zeszytu.
  6. Wyjaśnienie zgromadzonych na tablicy przymiotników – cech człowieka i wybieranie takich, którymi powinien odznaczać się prawdziwy rycerz. - mądry, wesoły, uczynny, piękny, wielkoduszny, prawdomówny, waleczny, surowy, stanowczy, silny, oszczędny itp.;
  7. Swobodne wypowiedzi na temat postawy rycerskiej w życiu.
  8. Podział dzieci na rody rycerskie – dzieci losują herby i łączą się w grupy z takim samym symbolem.
  9. Przygotowanie do pasowania na rycerza – zadania turniejowe w grupach. Dzieci w grupach otrzymują zadania do wykonania i po każdej "zdobytej sprawności" zapisujemy na planszy przypiętej do tablicy punktację drużyn.

    Zad.1 - Uzupełnianie luk w wyrazach z trudnościami ortograficznymi i sprawdzanie ich pisowni w słowniku ortograficznym (sprawność: czujność i samodzielność).
    Zad.2 - Celowanie do tarczy rzepową piłeczką (sprawność: celność).
    Zad.3 - Rozwiązywanie wylosowanych zadań tekstowych i prezentowanie wyników oraz sposobu rozwiązania (sprawność: mądrość).
    Zad.4 - Sztafeta z piłeczką pingpongową na łyżce (sprawność: zwinność).
    Zad.5 - Konkurs na najpiękniejszy ukłon (sprawność: obycie i dobre maniery).
    Zad.6 – Gra matematyczna "Kto pierwszy do celu?" – gra polega na przesuwaniu się spinaczami wzdłuż centymetra krawieckiego.
          Uczestnicy rzucają dwiema kostkami i mnożą liczby wyrzuconych oczek. Można przesunąć się o iloczyn, jeśli podany wynik jest poprawny. (sprawność: strategiczne myślenie);
  10. Przyznanie specjalnych punktów za zgodną współpracę oraz pomaganie kolegom w czasie wykonywania zadań turniejowych.
  11. Uroczyste pasowanie na rycerzy i "damy dworu". Nauczyciel w przebraniu króla pasuje mieczem dzieci i wręcza im słodkie upominki.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie