Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt lekcji języka polskiego z wykorzystaniem internetu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4718 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentuję propozycję przeprowadzenia lekcji języka polskiego z wykorzystaniem internetu oraz pracy nad ortografią za pomocą zasady kolorowej ortofrajdy znajdującej się na oficjalnej stronie: www.ortofrajda.pl

Konspekt lekcji języka polskiego z wykorzystaniem internetu




Temat: Spotkanie z ortofrajdą.

Czas. 45 min.





Nauczyciele prowadzący:
Agnieszka Chamara-polonistka
Jolanta Myszewska-Ścigała- informatyk


Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Pęgowie




1. Cele lekcji

W wyniku realizacji lekcji uczeń:

- zna podstawowe zasady ortograficzne w zakresie ó, u, rz, ż, ch, h, pisowni
łącznej i rozdzielnej
- potrafi stosować je w praktyce
- zna zasady nauki z ortofrajdą
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- jest pozytywnie nastawiony do własnych umiejętności i możliwości
- ma większy zasób słów
- potrafi posługiwać się komputerem (myszka, klawiatura)
- potrafi pracować w programie Word
- swobodnie porusza się po sieci internetowej


2. Metody pracy:
- zajęć praktycznych
- metodą pamięciowo-wzrokową kolorowej ortografii (metoda ortofrajdy)

3. Formy pracy
- jednostkowa
- zbiorowa
4. Środki dydaktyczne
- komputer
- plansze z adresami internetowymi
- plansza z wierszykiem wyjaśniającym kolorową ortografię
(załącznik nr 1)
- plansze z wierszykami ortograficznymi (załącznik nr 2)
- malowane dyktanda (załącznik nr 4)

Do realizacji lekcji zostały wykorzystane materiały z oficjalnej strony ortofrajdy:
www.ortofrajda.pl oraz www.ruczjak.webpark.pl/ortografia.htm

5. Przebieg zajęć:

I- powitanie, czynności organizacyjne
II- Wprowadzenie w tematykę zajęć i wyjaśnienie zasady pracy z ortofrajdą-załącznik nr 1
III- Uczniowe otwierają dowolną przeglądarkę internetową np. www.wp.pl lub www.google.pl .
IV- Wpisują hasło w wyszukiwarkę- ortografia. Nauczyciel zwraca uwagę na liczbę znalezionych storn-ponad 9 tys. Krótka informacja czego dotyczą znalezione dokumenty.
V- Uczniowe wpisują w pasek adresowy adres: www.ruczjak.webpark.pl/ortografia.htm
Na stronie tej znajdują się zasady ortograficzne, które uczniowei muszą skopiować do swojego dokumentu zatytułowanego-zasady ortograficzne. W zależności od tempa pracu uczniów kopiujemy zasady: u, ó, rz, ż, ch, h.
Przykładowa praca zostanie wydrukowana ( na kolejnych lekcjach informatyki, każdy uczeń wydrukuje swój dokument i umięci go w zeszycie do języka polskiego)

VI- Wpisanie w pasek adresowy strony- www.ortofrajda.pl,
VII- Omówienie prac. Refleksje dzieci po pracy z ortofrajdą.
VIII- Odczytanie wierszyków ortograficznych -załącznik nr 2
1. Odczytanie przysięgi i złożenie obietnicy -załącznik nr 3
IX- Praca domowa.(zał.nr 4)
Uzupełnij dyktanda zgodnie z zasadami ortofrajdy. Wklej je do zeszytu.




Załącznik nr 1

Zapamiętaj !!!

- ó - różowe od dziś będzie
- granatowe rz – wszędzie
- ż- zielone niezawodnie
- h- brązowe- bardzo modnie
- wyjątki czerwone
- ch i u –czarnym posmolone



Załącznik nr 2

Ortografia kolorowa
Ortografia wreszcie nowa
Najważniejsze, że łatwiejsza
I przez to jeszcze piękniejsza

Ortofrajdek w barwach cały
Skruszył czarne wokół skały
Pomalował nam na zdrowie
Ortografię co się zowie...


Czary, czary, puku, puku
Nie ma już czarnego druku
Żółw, rzecz, gżegżółka,
Halabarda, chorągiew, jaskółka


Żuk, żona, stróżówka,
Przejażdżka, tchórz, krzyżówka...
Za tą barwną wielce sprawą
Ortografia jest zabawą.

Ó różowe od dziś będzie
Granatowe RZ wszędzie
Ż zielone niezawodnie,
H brązowe bardzo modnie

W ortografii idzie nowe,
Ó nie czarne lecz różowe.

Litera Ó
Zapamiętaj, że
Wymienne na O oraz E.
No i jeszcze przed W
W zakończeniach tam i tu...

A...król, krótki, próżny,
Ogół, córka, różny...


Litera Ó
Do zapamiętania bardzo liczne
Pozostało Ó niewymienne historyczne.





Proszę o chwilę skupienia
Granatowe jest RZ bez wątpienia

Litera RZ
Tylko w R się zmieniam
No i po p, w, d, t, d, k, j, g, ch
Niemal wszędzie
RZ będzie.


A...rządzić, urząd, oburzenie,
Korzeń, rzucać- orzeczenie...

Litera RZ
Bardzo liczne jest RZ
Niewymienne historyczne.



Uwaga, uwaga
A Ż całkiem zgodnie
Już zielone niezawodnie.


Litera Ż
Bo h, g, s, z, ź, dz
Zmienia się na samo ż.
No i po l, ł, r
Samo ż dzierży ster.
Mają ż zielone, „śliczne”
Niewymienne historyczne

Proszę państwa o uwagę
Uznanie i należną powagę



Samo H
Brązowy kolor ma.

Litera H
Wymienne na ż, z i g,
Jak kto chce.


A jeżeli na początku skreślić się da,
Będzie samo H (Hindus-Indus, Halina-Alina)
No i także jest niewymienne liczne
Samo H historyczne.


Zamiast reguł i wkuwania gramatyki
Zapamiętaj te wierszyki
Pomogą ci one z pewnością
Dzięki nim ortografia będzie radością







Załącznik nr 3

Przysięgamy pisać ładnie.
Przysięgamy pisać barwnie.
Przysięgamy się nie nudzić
i nauką się nie trudzić.
Ó różowe od dziś będzie,
granatowe RZ-et wszędzie
Ż zielone niezawodnie,
H brązowe bardzo modne.
Będziemy kolorować z Ortofrajdkiem literki
Gdyż pożytek z tego wielki.
Zapamiętamy wnet
Gdzie napisać Ó, gdzie Ż-et,
Gdzie samo H i RZ-et.
Obiecujecie?
- Obiecujemy


załącznik nr 4-praca domowa
dyktando 1
L...bię czytać ksią...ki. Razem z bo...aterami p...e...ywam ich p...ygody. Ostatnio czytałam ksią...kę o ...inokiu. Pinokio to pajac wystr...gany z drewna. Jego tatuś jest stola...em. Ma...ę, by spotkać kiedyś tego bo...atera. Ja nie jestem taki nieg...eczny jak pajac. Nie kłamię, więc nie wydł...ża mi się nos. Nie wdaję się w b...jki, nie wie...ę w c...da, nie rozmawiam z osz...stami. Jestem też wra...liwy, cz...ły i trochę nieśmiały. L...bię czytać o wr......kach, zawsze sł...cham dobry... rad. Bez wa...ania oddaję kieszonkowe na cię...ko ...ore dzieci, wiem, że tr...eba im pomóc.
L...bię pat...eć na wzbu...one morze. Ma...ę o wakacjach na olb...ymiej wyspie.

dyktando 2

Na ...oryzoncie widziałam dwie jask...łki. Dr...żką szedł wędka... Henryk, a obok biegła El...bieta-jego ...ona. Na d...ewie siedziała wiewi...rka. Po drzewem, na ko...eniu siedział je... i patrzył na g...ybki. Obok ...siadł ba...ant. W kału...y zobaczyłam niedu...ą ...abę, a na m..rku wę...a. Za ...murą pojawił się od...zutowiec i wystraszył s...wkę o imieniu Sk...wka. Na niebo wyszedł księ...yc, więc wr...ciłam do domu. Niełatwo wyjść z ciemnego lasu. Potykałam się o niedu...e kamienie. M...wiłam sobie, ..e nie t...eba się niczego bać. Wiem, że nie nale...y tak długo siedzieć w lesie. Wieczorem las jest niep...yjemny i nietr...dno się zg...bić.


opracowała: Agnieszka Chamara

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie