Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zagrożenia związane z Internetem i grami komputerowymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2743 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozwój komputeryzacji oprócz dobrych stron i nowych możliwości nauki, pogłębiania wiedzy, komunikacji, pomocy w pracy, podniesieniu estetyki opracowywanych prac niesie ze sobą nowe, nieznane dotąd zagrożenia.
Media w ostatnim czasie zaczęły bić na alarm, ostrzegając przed niebezpieczeństwem płynącym z Internetu, jakim jest kontakt z osobami anonimowymi, które próbują wykorzystać ten sposób kontaktu do celów deprawowania dzieci i młodzieży, do szerzenia pornografii, agresji bądź oszustw materialnych.
Najdrastyczniejszy przypadek jaki został nagłośniony przez media to zainicjowanie spotkania pewnej nastolatki z młodym mężczyzną, które zakończyło się morderstwem, poprzez niewinną znajomość z Internetu. Na pewno niejeden z nas zetknął się ze stronami pornograficznymi podczas wyszukiwania informacji, bynajmniej nie związanych tematycznie z tematyką tych stron. Wręcz ironiczne było swego czasu podmienienie niektórych stron metodycznych na pornograficzne, gdzie wyszukując np. informacje dotyczące awansu zawodowego nauczyciela, wynaleziony link prowadził do stron pornograficznych. Na pewno wiele stron z zagadnieniami interesującymi nasze dzieci spotkał ten sam los. Wręcz nagminne są niechcąco ściągane dialery bądź wirusy uruchamiające się wraz z komputerem, prowadzące do odpowiednich stron. Dziecko, szukając stron poświęconych bajkom, grom komputerowym lub ulubionym zespołom muzyki młodzieżowej trafia na strony zawierające wirusy, blokujące system komputerowy tak, by po uruchomieniu na ekranie pojawiały się zdjęcia, których dzieci nie powinny oglądać.
Innym zagrożeniem jest samo uzależnienie od Internetu. Coraz większy odsetek młodzieży nie potrafi wyobrazić sobie dnia bez dostępu do Internetu i to bynajmniej nie po to, by przygotować materiały do lekcji czy do nauki. Wielu szuka pocieszenia u przypadkowych „przyjaciół” poprzez rozmowy na czatach. Inni zamiast spotkań z kolegami, którzy mieszkają w tym samym bloku, w domu obok, zamiast rozmowy w cztery oczy, wolą porozmawiać wirtualnie poprzez popularne dziś gadu-gadu. Do przesady już należą rozmowy poprzez komputer z kolegą, który siedzi za plecami w pracowni. Coraz popularniejsze są tzw. blogi, czyli pamiętniki wirtualne. Pamiętnik prowadzi się na bieżąco, oprócz tego trzeba przeczytać zapiski koleżanki, skomentować, może jeszcze wyszukać inny ciekawy blog osoby nieznajomej... W ten sposób wizyty w Internecie przedłużają się w nieskończoność.
Można by pomyśleć, że kto nie ma dostępu do Internetu może spać spokojnie. Otóż nie. Pojawia się jeszcze samo uzależnienie od komputera, dokładniej od gier komputerowych, których mamy bez liku. Są i proste dla dzieci, bardziej skomplikowane dla młodzieży i tzw. strategiczne (rzekomo uczące myślenia) dla dorosłych. Z tym, że człowiek uzależniony najczęściej myśli już tylko o komputerze.
Wiele wyspecjalizowanych instytucji w różnych krajach podjęło prace nad sposobem zmierzenia stopnia uzależnienia, opracowania sposobów rozpoznania osób uzależnionych i sposobem walki z uzależnieniem.

Amerykanka, dr Young, opracowała ośmiopunktowy kwestionariusz, który stwierdza patologiczne uzależnienie od Internetu. Za uzależnioną uznaje się osobę, która odpowie twierdząco na co najmniej pięć z ośmiu pytań.

Przykładowe pytania zawarte w Kwestionariuszu:
· Czy czujesz się zdominowany przez Internet (myślisz o poprzedniej sesji Internetowej, lub o wzięciu udziału w następnej)?
· Czy czujesz, że potrzebujesz korzystać z Internetu coraz dłużej, aby uzyskać satysfakcję?
· Czy podejmowałeś kolejne nieudane próby kontrolowania, przerywania, czy też zaprzestania korzystania z Internetu?
· Czy masz poczucie bezsilności, depresji, czy też irytacji, gdy podejmujesz próbę powstrzymania się od korzystania z Internetu?
· Czy zostajesz w sieci dłużej niż to początkowo planowałeś?
· Czy zaryzykowałeś utratę znaczących relacji, pracy, wykształcenia albo sposobności zdobycia kariery z powodu Internetu?
· Czy kłamałeś członkom rodziny, terapeucie, aby ukryć ilość czasu spędzanego w Internecie?
· Czy używasz Internetu jako sposobu ucieczki od problemów, czy też aby uwolnić się od poczucia bezradności, winy, lęku czy też depresji?

Test bada uzależnienie od Internetu. Wydawało mi się, że problem ten powinien mieć mniejszą skalę niż samo uzależnienie od komputera, ponieważ stały dostęp do sieci nie jest jeszcze aż tak popularny jak posiadanie sprzętu komputerowego.
W oparciu o powyższy kwestionariusz opracowałam ankietę diagnozującą uzależnienie od Internetu i od komputera. Ankieta zawierała 21 pytań. Oprócz zdiagnozowania ilości uzależnionych osób od Internetu umożliwiła sprawdzenie, czy zagrożenia dotyczą w większym stopniu dziewczynek czy chłopców, w jakim stopniu zależą od posiadania komputera i stałego dostępu do Internetu, jak duża grupa młodzieży jest zagrożona uzależnieniem. Odpowiedzi na pytania były punktowane w większości w skali od 0 do 3. Umożliwiło to zaobserwowanie zainteresowań uczniów zagadnieniem i sprawdzenie, ilu z nich ma tendencje do uzależnień, ale z powodu braku możliwości ich nie rozwija.

Ankieta została przeprowadzona pośród 284 uczniów. Z tego:
- 220 ma komputer w domu – 77,5 %
- 49 ma stały dostęp do Internetu – 17,3 %
- 90 ma sporadyczny dostęp do Internetu – 31,7 %
to warunki sprzyjające zagrożeniom i uzależnieniu.

Wyniki badań dotyczące uzależnienia od Internetu (pytania 14-21 z ankiety)
wykazały:
uzależnienie od Internetu - 39 uczniów - 13,7 %
w tym: - 17 chłopców
- 22 dziewczynki

w tym: - 2 osoby uzyskały max ilość punktów, uzależnione w największym stopniu

w tym: - 25 uczniów gimnazjum - 13,5 %
- 14 uczniów liceum - 14,2 %

Wyniki badań dotyczące uzależnienia od gier komputerowych
wykazały:
uzależnienie - 46 uczniów - 16,1 %
w tym: - 32 chłopców
- 14 dziewczynki

w tym: - 8 osób uzyskało max ilość punktów, uzależnienie w największym stopniu

w tym: - 36 uczniów gimnazjum - 13,5 %
- 10 uczniów liceum - 14,2 %

Uzależnionych od Internetu i gier komputerowych:
18 osób – 6,3 %
w tym 2 osoby, które uzyskały max ilość punktów uzależnienia od Internetu ma też max ilość punktów uzależnienia od gier komputerowych.
Uzależnionych od Internetu lub gier komputerowych:
67 osób – 23,6 %

Inne spostrzeżenia:

- codziennie korzysta z komputera – 118 osób – 42 %

- z tego aż 102 osoby (42%) przyznają, że włączają komputer po to, by pograć

- cały czas myśli o Internecie i surfowaniu – 15 osób (5,2 %)

- odrywanie od Internetu wzmaga agresję u 17 osób (6 %)

- z powodu Internetu swoje obowiązki zaniedbuje 56 osób ( 19,7 %)

- pocieszenia szuka w Internecie 80 osób ( 28,2 %)

- 54 osoby (19%) wybiera komputer jako najlepszą rozrywkę na weekend,
z tego 12 osób waha się między komputerem a wycieczką

- 36 osób (13%) zadeklarowało, że najchętniej cały wolny czas przesiedziałoby przed telewizorem

- 80 osób (28,2 %) kłamie, ukrywając swój czas spędzony w Internecie, z tego 11 osób robi to często

- kilka osób przyznało, że przesiaduje przed komputerem po kilkanaście godzin dziennie?!


Po analizie wyników ankiety uznałam, że uzależnienie od Internetu i gier komputerowych jest poważnym problemem wśród dzieci i młodzieży. Komputer i Internet fascynuje i pociąga. Im więcej czasu spędzamy przy nim, tym trudniej się od niego oderwać. Osoby odciągane od monitora często wpadają w rozdrażnienie. Komputer staje się niezbędny do nauki, pracy, rozrywki. Po czasie stwierdzamy, że jest również niezłym narzędziem do komunikacji, może pomóc w rozwiązaniu problemu samotności. Już tylko krok do sytuacji, gdy zaczyna brakować czasu na pracę, naukę, odpoczynek, życie rodzinne czy kontakty towarzyskie. Pojawia się problem uzależnienia.
Czy to uzależnienie jest szkodliwe, skoro tyle plusów zostało wymienionych z użytkowania komputera? Przeprowadzono szereg badań dotyczących uzależnień od komputera i Internetu. U osób uznanych za uzależnione stwierdzono zaburzenia koncentracji uwagi, skłonność do fantazjowania i kłamania, wyższy poziom agresji, częsty niepokój i stany lękowe. Dzieci wykazują brak zainteresowania nauką, zubożenie słownictwa i brak posłuszeństwa wobec dorosłych. Zarówno dorośli jak i dzieci tracą dotychczasowych przyjaciół i tracą wrażliwość na uczucia innych ludzi.
Komputera i Internetu w dniu dzisiejszym nie da się wyeliminować się z życia. Są niezastąpionym źródłem informacji i komunikacji. Nie chodzi więc o ich wyeliminowanie, ale o znalezienie sposobów zapobiegania uzależnieniom. Jeden z najważniejszych to uświadomić sobie istnienie problemu zagrożenia i świadomie go unikać. Przed siadaniem do komputera czy Internetu należy założyć sobie konkretny cel i czas, który chcemy spędzić przy monitorze oraz nie przedłużać czasu dostępu bez konkretnej potrzeby. W chwili, gdy się zauważy, że nie panuje się nad czasem i traci zbyt wiele godzin przy grach lub w Internecie, należy podjąć dodatkowe kroki zapobiegawcze. Można na przykład odmierzać czas pracy z użyciem zegarka, narzucając go rygorystycznie. Po upływie wybranego czasu, mimo świadomości niedokończonego zadania, koniecznie trzeba odejść od komputera, wyłączając monitor i opuszczając pomieszczenie, chociażby na kilka minut.
Wybierając komputer zamiast spaceru na świeżym powietrzu, naraża się swoje zdrowie fizyczne. Zbyt długie siedzenie przy monitorze powoduje osłabienie i ból oczu. Długa postawa siedząca może być powodem bólu barków i szyi, pogłębia skrzywienia kręgosłupa.
Niestety rady te trafią zapewne do osób, które na dzień dzisiejszy uzależnione nie są. Osobom uzależnionym pomóc mogą tylko osoby postronne. Wobec dzieci i młodzieży taką rolę powinni przyjąć rodzice i nauczyciele.

Opracowała:
mgr inż. Jolanta Rosa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie