Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Symptomy dysleksji rozwojowej w wieku dorastania i dorosłości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2990 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wśród populacji szkolnej wyróżnia się grupę uczniów, którzy od początku nauki napotykają różne problemy adaptacyjne do środowiska szkolnego i wymagań programowych. Są to jednostki inteligentne, zdolne, mające prawidłowe warunki środowiskowo - wychowawcze, zdrowe, ale wobec nich nie sprawdzają się powszechnie stosowane metody dydaktyczne.

Sytuacja ich w szkole jest wyjątkowo trudna i niekorzystna. Wczesna interwencja może w znacznym stopniu zmniejszyć skutki zaburzeń, konieczne jest więc objęcie ucznia z trudnościami szczególną troską i opieką terapeutyczną. Ważne jest nastawienie rodziców i nauczycieli, którzy powinni mieć świadomość, że niepowodzenia szkolne są wynikiem czynników niezależnych od chęci i woli.
Ostatnio wzrosła liczba uczniów klas starszych zgłaszających się do poradni psychologiczno - pedagogicznych. O ile diagnoza zaburzeń u młodszych dzieci nie jest problematyczna, o tyle rozpoznanie ich w wieku starszym napotyka na pewne trudności. Wynikają one z niemożności bezpośredniego obserwowania czynności pisania i czytania przez ucznia w wieku optymalnym dla kształtowania się tych umiejętności, tj. w okresie nauczania początkowego. Należy pamiętać, że pochodzenie błędów w pisaniu ma źródło nie tylko w deficytach funkcji percepcyjno - motorycznych, ale również w niedoskonałości procesu dydaktycznego na etapie młodszych klas czy w zaniedbaniach wychowawczych.
Trudności w nauce można zauważyć na różnych przedmiotach szkolnych, w zależności od utrzymujących się dysharmonii rozwojowych. Zależnie od patomechanizmu trudności w czytaniu i pisaniu (zaburzeń rozwoju określonych funkcji) uczeń ma inną konstelację symptomów, na przykład zaburzenia funkcji językowych utrudniają uczenie się języków obcych, nie powodują natomiast kłopotów w geometrii, orientacji na mapie, które zależą od dobrego rozwoju funkcji wzrokowo-przestrzennych.
Na języku polskim objawem dysleksji jest wolne tempo czytania, występowanie trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu, niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek, nieprawidłowa pisownia - dominują błędy ortograficzne (pomimo znajomości zasad pisowni), popełnianie błędów gramatycznych, obecność trudności z organizacją tekstu (pisanie wypracowań), trudne do odczytania odręczne pismo.
Kłopoty ucznia z dysleksją nie ograniczają się do języka polskiego. Słabsza koordynacja wzrokowo - ruchowa wpływa na obniżoną sprawność ruchową.
Na wychowaniu fizycznym przejawia się to niższą sprawnością ruchową, słabą orientacją w schemacie ciała i w przestrzeni, myleniem się przy komendach, nieudolnością w grach i zabawach sportowych, bieganiu i ćwiczeniach równoważnych, trudnościami w opanowaniu układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie i przestrzeni) oraz gier wymagających użycia piłki, a także niechęcią do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard).
Na matematyce mogą się pojawić: trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych (np. równoległy, prostopadły), odwzorowywaniu graficznym wykresów i rysunków, zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, mylenie cyfr podobnych graficznie, odwrotne zapisywanie znaków nierówności, niezamierzona zamiana kolejności cyfr w liczbach, trudności z dodawaniem w pamięci, bez pomocy kartki papieru, przekształcaniem wzorów i wykonywaniem wykresów funkcji, nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych, nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, kłopoty z zapamiętaniem tabliczki mnożenia (dyskalkulia).
Na geografii uczeń może wykazywać niewłaściwą orientację w stronach świata, mogą pojawić się trudności w odczytywaniu i rysowaniu mapy, trudności z zapamiętaniem nazw geograficznych i kierunków na mapie, położenia geograficznego, trudności w obliczaniu stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca.
Na chemii pojawia się przestawianie symboli we wzorach sumarycznych, błędne rysowanie wzorów strukturalnych, nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych, występują problemy z opanowaniem terminologii (nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych), trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (tablica Mendelejewa).
Na historii i wiedzy o społeczeństwie mają miejsce trudności z zapamiętaniem nazw, nazwisk i dat, z orientacją na mapach historycznych i w czasie (chronologia wydarzeń).
Na biologii występują problemy z zapamiętaniem terminologii (dłuższych nazw), z organizacją przestrzenną schematów i rysunków, z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych, z opanowaniem systematyki.
Na językach obcych zdarza się zniekształcanie wyrazów mało znanych, mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, przy czytaniu długo utrzymuje się technika literowania, występują błędy w czytaniu, mogą pojawić się szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów.
Na wszystkich przedmiotach mogą występować trudności ze zrozumieniem instrukcji, poleceń nauczyciela, wolne tempo uczenia się.
Dla wieku dorastania i dorosłości charakterystyczne jest:
- wolne tempo czytania, trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem przeczytanego tekstu, niechęć do głośnego czytania;
- awersja do robienia notatek pisanych i do kompletowania notatek;
- błędy ortograficzne;
- trudne do odczytania odręczne pismo;
- trudności z artykulacją, przekręcanie długich i trudnych do wymówienia wyrazów;
- trudności z nazywaniem i publicznym wypowiadaniem się;
- trudności z odróżnianiem strony prawej od lewej, orientowaniem się w nie znanym terenie;
- trudności z liczeniem w pamięci;
- szybka męczliwość (wynik większego wysiłku) w czasie wykonywania zadań typu szkolnego;
- trudności z zapamiętaniem i dokładnym przekazaniem informacji odebranych przez telefon, mylenie kolejności cyfr przy wykręcaniu numeru telefonicznego, mylenie numerów autobusów;
- trudności z płynnym wymienianiem nazw miesięcy w prawidłowej kolejności oraz od końca do początku;
- mylenie dat i godzin;
- trudności ze zautomatyzowaniem własnego podpisu;
- problemy z nauczeniem się prowadzenia samochodu;
- problemy z nauczeniem się układów tanecznych na kursie tańca;
- kłopoty z organizacją pracy;
- popełnianie błędów przy wypełnianiu czeku, przekazu lub innych formularzy.
Dysleksja nie ustępuje samoistnie, należy ją spostrzegać jako problem całego życia.
U młodzieży z dysleksją mogą pojawić się wtórne zaburzenia emocjonalno - motywacyjne i nieprawidłowy rozwój osobowości.
Jednostki dyslektyczne charakteryzują się "szczególnymi cechami osobowości" - wysoka inteligencja, wrażliwość psychiczna, twórczy niepokój. Około 90 % tej populacji zdradza objawy nerwicowe różnie się przejawiające. Powodem powstania tych objawów jest napotykanie już od pierwszych dni nauki szkolnej na trudności w nauce szkolnej. Pomimo dobrej motywacji i zwiększonego wysiłku, efekty są niezadowalające. Kłopoty w szkole się nasilają, motywacja maleje, nauka staje się przykrym obowiązkiem. Pojawia się lęk przed trudnościami, powstają pierwsze symptomy nerwicowe przejawiające się postawą lękową wobec szkoły. Objawy te pogłębiają się, kiedy brakuje odpowiedniego wsparcia ze strony środowiska rodzinnego i szkolnego. Pojawia się postawa rezygnacji, niewiary we własne możliwości, bierności i zniechęcenia. Ponieważ młody człowiek szuka akceptacji, szuka środowiska w którym będzie równorzędnym członkiem: a więc nie szkoła, a grupy poza jej zasięgiem - grupy aspołeczne. W tym przypadku pogłębia się proces socjopatyzacji - nieprawidłowego kształtowania osobowości. Statystyki licznych krajów podają, że wśród nieletnich popadających z w konflikt z prawem znaczny procent stanowią dzieci z trudnościami w nauce szkolnej, w tym z zaburzeniami o charakterze dysleksji.
Przy określaniu ucznia mającego złe postępy w nauce często używa się zwrotów: źle się uczy, bo nerwowy, leniwy, nie ma chęci się uczyć. W praktyce oznacza to, że osoba ta unika wysiłku umysłowego, czytania, pisania, bo nie może i nie potrafi sprostać stawianym jej wymaganiom.
Okres dorastania cechuje zmienność emocji i nasilone pobudzenie emocjonalne - często o zabarwieniu ujemnym: lęk, gniew, wstyd, zazdrość, nienawiść. Uczucia te powstają pod wpływem trudności i udaremnienia realizacji dążeń (frustracje), mogą one zaistnieć pod wpływem niewłaściwych interakcji ze strony nauczyciela.
Dlatego ważne jest zrozumienie istoty i znajomość objawów specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w okresie dorastania, posiadanie wiedzy na temat mechanizmów psychologicznych tego etapu rozwoju człowieka oraz niesienie efektywnej pomocy młodzieży z dysleksją przez nauczycieli i rodziców..
Dysleksja rozwojowa nie jest chorobą, pomimo, że umieszczana jest w medycznych klasyfikacjach chorób. Nie można się z niej wyleczyć, utrzymuje się przez całe życie. Ma różne objawy, zmiany są rozwojowe, można je minimalizować za pomocą ćwiczeń korekcyjno - kompensacyjnych. Pomoc, której należy udzielić ma charakter pedagogiczny i psychologiczny. W niektórych przypadkach ten rodzaj oddziaływań należy wesprzeć farmakologicznie, o czym indywidualnie decyduje lekarz - neurolog, psychiatra dziecięcy, pediatra. W wielu wypadkach jednostka wymaga również pomocy w formie psychoterapii, która ma ułatwić radzenie sobie z problemami emocjonalnymi, podniesienie samooceny, samopoczucia i wiary we własne siły. Jeśli nie zostaną zahamowane typowe dla klas od zerowej do trzeciej izolowane trudności w nauce czytania i pisania, to w starszych klasach uogólniają się one na wiele przedmiotów, których dziecko uczy się za pośrednictwem czytania. Pomoc powinna być udzielana uczniom na każdym poziomie kształcenia.

Bibliografia
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole
M. Dąbrowska: O dysleksji, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 2001/1,s.37-38
H. Jaklewicz: Zaburzenia mowy pisanej i czytanej u dzieci [w] (red.) J. Szumska: Zaburzenia mowy u dzieci
J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii? rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym
I. Obuchowska: Drogi dorastania
B. Sawa: Jeżeli dziecko źle czyta i pisze


Aneta Antczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie