Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie patriotyczne w klasach V – VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3251 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie.

Program innowacji - Wychowanie patriotyczne w klasach V – VI "Jestem patriotą"
"Nie pytajmy, co może 
zrobić dla nas ojczyzna.
Pytajmy, co my możemy
dla niej uczynić".    
J.F. Kennedy

1 WSTĘP

      Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie.
      Wpływa na kształtowanie więzi z krajem ojczystym. Przygotowuje młode pokolenie do pełnienia ról prospołecznych. Jest wartością uniwersalną. Trzeba go budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno wychowawczą, ponieważ nikt nie rodzi się patriotą. Przekazywanie treści patriotycznych jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na wiarę i przekonania polityczne.

2. Cele kształcenia i wychowania.
    Główne cele innowacji:
  • rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej
  • rozbudzanie szacunku i poczucia dumy wobec dorobku minionych pokoleń
  • wzmacnianie więzi historycznych, kulturowych i narodowych
  • kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej
  • rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej
  • kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji
  • kształtowanie potrzeby ochrony tradycji
  • umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych
  • rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych
  • kształtowanie szacunku dla własnego państwa z równoczesnym poszanowaniem państw i dorobku innych narodów
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych
  • kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych
  • pogłębianie więzi rodzinnych
  • nabywanie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych.
     W strukturze innowacji założono następujące działy programowe:
  • Ojczyzna, społeczeństwo, naród, państwo.
  • W demokratycznym państwie
  • Miejsce Polski w strukturach międzynarodowych.
3. Treści nauczania wychowania patriotycznego kl. V:
  1. Patriotyzm, patriota
  2. Polskie pieśni patriotyczne
  3. Człowiek to brzmi dumnie
  4. Kim jesteśmy?
  5. Samorząd Uczniowski
  6. Moja Polska
  7. Moja mała Ojczyzna
  8. Czy jesteśmy tolerancyjni?
  9. Polskie symbole narodowe
  10. Polskie święta narodowe
  11. Lokalne miejsca pamięci narodowej
  12. Znani nie tylko z pomników
  13. Jaka jesteś Polonio?
  14. W demokratycznym państwie
  15. Rzecznik Praw Dziecka
  16. Unia Europejska
4. Treści nauczania wychowania patriotycznego kl. VI:
  1. Ojczyzna – patriotyzm
  2. Państwo i naród
  3. Sławni Polacy
  4. Polskie święta narodowe
  5. Unia Europejska
  6. Organizacja Narodów Zjednoczonych
  7. Pakt Północnoatlantycki - NATO
  8. Konstytucja RP
  9. Parlament RP
  10. Prezydent RP
  11. Rada Ministrów
  12. Samorząd terytorialny
  13. Rzecznik Praw Obywatelskich
  14. Co bym zmienił gdybym był radnym?
  15. Prawa człowieka i ich obrona
  16. Przemiany ustrojowe w Polsce 1989-1990r
5. Osiągnięcia uczniów:
  • Prezentowany program przedmiotu wychowania patriotycznego ma na celu wychowanie i kierowanie ucznia – obywatela i człowieka aktywnego, otwartego, biorącego odpowiedzialność za własne czyny i aktywnie uczestniczącego w życiu społeczności (szkolnej, lokalnej)
  • Znajomość hymnu narodowego, polskich pieśni patriotycznych, symboli narodowych i państwowych
  • Prezentowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych i państwowych
  • Umiejętność dostrzegania i działania na rzecz rozwiązywania problemów i zadań w środowisku lokalnym
  • Znajomość praw człowieka i instytucji, której zajmują się ich ochroną
  • Umiejętność przeprowadzania wyborów do samorządu lokalnego
  • Znajomość instytucji państwa demokratycznego
  • Umiejętność podejmowania decyzji dotyczących grupy
  • Znajomość najważniejszych międzynarodowych instytucji
  • Próby określenia współczesnej postawy obywatelskiej i patriotycznej
6. Metody i technika pracy.
     Wprowadzanie uczniów świat wydarzeń publicznych i stawianie im warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz swojego otoczenia będzie możliwe poprzez wprowadzanie odpowiednich metod pracy. Powinny być to metody aktywizujące takie jak "Burza mózgów", debaty za i przeciw, wywiady, ankiety, wczuwanie się w rolę.

7. WYKAZ LITERATURY WYKORZYSTANEJ DO PRACY Z UCZNIEM.
    Bonikowskiej M. i Szczygło A. "Unia Europejska" - Informator ogólny,2000
    Burda B., Halczak B. "Wiedza o życiu w społeczeństwie, narodzie i państwie",1996 Encyklopedia Szkolna Historia 1993
    Gensler M. Marciniak E. "Wiedza o społeczeństwie w gimnazjum",2000
    Konopna H."Edukacja Europejska" – Ścieżka edukacyjna dla gimnazjum,2000
    "Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej."- 1997
    Kuczałek I., Ura D., Urban M. "Wiedza o społeczeństwie" – Podręcznik dla gimnazjum I i II część,2000
    Król R. -Wychowanie patriotyczne w: Wychowawca – 2004r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich

    Internet
    Lepa A. O patriotyzmie w mediach w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich
    Machnicki J., Okła G., Kołowiec J., Stanisławski K. "Moje otoczenie" – Przewodnik metodyczny dla nauczycieli historii i społeczeństwa dla klasy 4,2000
    Machnicki J., Liebrecht G., Wołowiec J."Moje otoczenie" – Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy 4, 2000
    Mikołajewicz J. "Wiedza o życiu w społeczeństwie",1991
    "Moja Polska" - Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2003
    Pacewicz A. i Merty T. "Wiedza o społeczeństwie w gimnazjum" – część I scenariusze lekcji, 2000
    Rulka J."Wiedza o społeczeństwie" – zeszyt ćwiczeń dla klasy 8,1993
    Rutkowska – Paszta M. "Edukacja obywatelska" – 39 scenariuszy lekcji,1996
    Ryczan K. Nauczanie patriotyzmu, w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich
    Świetlicka A., Wisławska E.: Znani słupszczanie, 2003
    Tomalska H. "Wiedza o społeczeństwie" – dla szkół średnich,1992
    Topolski J. "Historia Polski", 2003
    "Unia Europejska" – Nie taki diabeł straszny…, 2000
    Walnik J., Batko A. "Wiedza o społeczeństwie" klasa 8, 1996
    Wojtaszczyk K.A.,Załęski P. "Wychowanie obywatelskie", Program nauczania w gimnazjum 2002
    Wójcik T. – Aktywny patriotyzm, w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich
Szczegółowy podział na jednostki tematyczne wraz z wprowadzanymi pojęciami i umiejętnościami uczniów znajdziesz na stronie internetowej autorki.

Dorota Koć – Wodniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie