Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prezentacja Wielkiej Brytanii - scenariusz przedstawienia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12871 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W roku szkolnym 2002/2003 Szkoła Podstawowa nr 8 w Rudzie Śląskiej ubiegała się o tytuł Szkoły z klasą.Jednym z przyjętych do wykonania zadań była prezentacja krajów Unii Europejskiej.Klasa IVa, której byłam wychowawcą zaprezentowała uczniom naszej szkoły Wielką Brytanię. Scenariusz i aranżację scenografii przygotowałam samodzielnie.

Trochę dekoracji przygotowały dzieci z pomocą nauczyciela plastyki. Stroje postaci oraz ich rekwizyty przygotowywaliśmy wspólnie.Dobrze bawiliśmy się na próbach jednocześnie się poznając, wspólne wykonywanie poważnego przecież zadania pomogło scementować klasę. Mimo niewielkich wpadek aktorów, nasze przedstawienie udało się i było przyjęte gromkimi brawami. Jeśli ten scenariusz komuś się spodoba i zechce go wykorzystać w całości czy we fragmentach, sprawi mi tym wielką radość!

PREZENTACJA WIELKIEJ BRYTANII - SCENARIUSZ

Stałe elementy scenografii:

Flagi Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii, mapa Wielkiej Brytanii , Big Ben, budka telefoniczna, londyński piętrowy autobus , czarna taksówka i znak stacji metra, zadbany angielski ogródek oraz ilustracje prezentujące Londyn, Greenwich, Oxford, rodzinę królewską oraz zespół The Beatles. Potrzebny jest także stolik i krzesła do podania herbaty.

Scenariusz:

(Uczniowie przebrani za turystów rozglądają się i wskazują obiekty o których mówią,
rozlega się dźwięk Big Bena.)

A: Gdzie my jesteśmy?

B: Posłuchaj , to Big Ben, dzwon na wieży zegarowej gmachu parlamentu.

C:A to piętrowe autobusy i czarne taksówki.

A:A jakie ładne budki telefoniczne.

B: Popatrz, tam jest stacja metra.

C: Już wiem, jesteśmy w Londynie, stolicy Wielkiej Brytanii.

A: Tak naprawdę to jesteśmy w Zjednoczonym Królestwie Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej , a to jego flaga.

B: Popatrzcie – to jest Anglia, to jest Szkocja, Walia i Irlandia Północna

C: Jesteśmy na wyspie. Można tu przylecieć samolotem, przypłynąć promem i przyjechać przez tunel pod kanałem La Manche.

A:A jacy są tu ludzie ?

B: Są nowocześni , ale kochają tradycję i wielu rzeczy nie chcą zmieniać.

C: Na przykład czego ?

A: Popatrzcie po której stronie siedzi kierowca – na drodze obowiązuje ruch lewostronny. Gdy przechodzisz przez ulicę, musisz patrzeć na prawo, na lewo i znowu na prawo, bo samochody nadjeżdżają z prawej strony.
(uczeń mówiąc prezentuje, jak należy zachować się na drodze)

B: Chociaż są w Unii Europejskiej, to wolą płacić swoim funtem, a nie Euro.
(uczeń prezentuje duży banknot)


C: Lubią mieszkać w domkach na przedmieściach i pielęgnować swoje ogródki.
(wchodzi uczennica przebrana za elegancką gospodynię domową i podlewa kwiatki
w ogródku, który jest na scenie)

A: Ciągle piją herbatę z mlekiem. Rano, przed śniadaniem, na śniadanie, potem o jedenastej…

(znowu wchodzi gospodyni domowa niosąc tacę z herbatą, mlekiem i herbatnikami)

D: Five o’clock. Już piąta. Czas na herbatę. Z mlekiem ? Może herbatnika ?
(A, B i C siadają przy stoliku, a D podaje herbatę z mlekiem i herbatniki.}

(A,B,C dziękują i piją herbatę.)

B: Ciągle mówią o pogodzie, bo często się zmienia.

POGODA
(wchodzi dwóch uczniów w kaloszach, pelerynach i pod parasolami)

1: Ładna pogoda, prawda?
2: No, niezła. Jutro pewnie będzie też tak ładnie.

C: Kochają sporty – jazdę konną, grę w krykieta, i piłkę nożną!

PIŁKARZ
Czy wiecie, że każdy kraj – Anglia, Szkocja i Walia ma własną drużynę piłkarską ?
Nie ma reprezentacji Wielkiej Brytanii !

A: Ludzie tu słyną ze specyficznego humoru i dyskrecji…

(wchodzą dwaj zwyczajnie ubrani uczniowie)

KAWAŁ 1
1: Czy wrzuciłeś list do skrzynki?
2:Tak.
1:A czy nie widziałeś, że nie ma na nim adresu?
2:Tak, ale myślałem, że nie chcesz, żebym wiedział do kogo napisałeś!

KAWAŁ II
1:Dlaczego mnie obudziłeś? Tak dobrze spałem.
2:Bo to jest pora na zażycie twoich środków nasennych.


B: Czy wiecie , że z Anglii –z miasta Liverpool –pochodził słynny zespół „THE BEATLES”

WYSTĘP ZESPOŁU THE BEATLES:
(cztery uczennice w garniturkach i krawatach, z gitarami „wykonują” fragment „Twist and Shout” z playbacku – trochę się wygłupiają!)

2
C: Popatrzcie, oto nadchodzi sama królowa – ELZBIETA DRUGA. Jej podobiznę można zobaczyć na banknotach, monetach i znaczkach pocztowych.
( prezentuje modele banknotu, monety i znaczka z wizerunkiem królowej)

KRÓLOWA (w klasycznym kostiumie, na szyi ma perły, a w ręku charakterystyczną
torebkę)
W Wielkiej Brytanii rządy sprawuje parlament wybierany przez cały naród, rząd i premier ale to ja panuję wszystkim Brytyjczykom. Niedawno obchodziłam ważny jubileusz –pięćdziesiąt lat temu zostałam KRÓLOWĄ ELŻBIETĄ DRUGĄ. Ale koronę noszę tylko na szczególnie uroczyste okazje, na przykład, gdy otwieram obrady parlamentu.
Mieszkam w Londynie w Pałacu Buckingham, lecz często wyjeżdżam, bo mam wiele obowiązków. Pieśń BOŻE CHROŃ KRÓLOWĄ jest hymnem państwowym.

(uczennica gra hymn państwowy na skrzypcach, można go także odtworzyć z taśmy,
królowa stoi jakby odbierała defiladę)

A: A oto następny gość:

STUDENT
( w todze i czterokątnej czapce, pod pachą taszczy książki; mówiąc wskazuje na zdjęcie
uniwersytetu)

O jejku, ale się tu trzeba dużo uczyć! No, ale sam wybrałem, bo to najlepsza uczelnia w kraju, i najstarsza! Już w trzynastym wieku przyjeżdżali tu studenci po wiedzę.
Wy też niedługo musicie wybrać, gdzie chcecie się dalej uczyć, a to niełatwe.
No bo jeśli nie OXFORD, to co? A może uniwersytet w Cambridge?

B: A teraz wybieramy się do Greenwich.

ASTRONOM
(z gwiazdami na płaszczu, w ręku luneta i model południka „0”, który prezentuje ,potem kładzie go na ziemi i staje jednocześnie na dwóch półkulach:wschodniej i zachodniej)

Jesteśmy a przedmieściach Londynu, w Greenwich. Tutaj znajduje się słynne obserwatorium astronomiczne, gdzie można obserwować gwiazdy.

To tu przebiega południk zerowy, który znacie z lekcji geografii. Tylko tutaj można stanąć jedną nogą na półkuli wschodniej, a drugą nogą na półkuli zachodniej !
Nasz zegar mierzy czas całemu światu. Godziny w różnych strefach czasowych zawsze dodaje i odejmuje się od czasu Greenwich. (wskazuje na zegar}

C: Poznajcie najsłynniejszego brytyjskiego dramatopisarza: oto Szekspir i postaci z jego sztuk teatralnych , które są ciągle grane i popularne na całym świecie.

SZEKSPIR (strój skromny czarny z białą kryzą, gęsie pióro w ręku)

Nazywam się William Szekspir. Żyłem w szesnastym wieku. Napisałem wiele komedii i dramatów, które są ciągle wystawiane w teatrach na całym świecie. Najsłynniejsze z nich to tragedia o duńskim królewiczu Hamlecie:
3
HAMLET (ubrany podobnie jak Szekspir, w ręku czaszka}

Być albo nie być, oto jest pytanie.
To be or not to be.

SZEKSPIR

I smutna historia ROMEA I JULII ,którzy bardzo się pokochali, choć ich rodziny się nienawidziły.

JULIA (w białej sukience, tekst trochę zmieniony)

Romeo ! Czemu ty jesteś Romeo ?
Zaprzyj się ojca i wyrzec imienia
Lub, jeśli nie chcesz, miłość mi przysięgnij,
A ja wyrzeknę się krwi Kapuletów.
Jedynie imię twe jest moim wrogiem.
Ty jesteś sobą, nie jesteś Montekim.
Odrzuć swe imię Romeo,
A za to imię, które nie jest tobą,
Zabierz mnie całą.

ROMEO (w białej romantycznej koszuli i ciemnych spodniach)

Biorę cię za słowo.
Zwąc mnie Miłością, ochrzcisz mnie na nowo
I nikt mnie odtąd nie nazwie Romeo.

JULIA

Jeśli zobaczą cię tutaj, zabiją.

ROMEO

Opończa nocy kryje mnie przed nimi,
Lecz, gdy nie kochasz mnie, niech mnie odnajdą,
Wolę tu umrzeć od ich nienawiści
Niż konać długo z braku twej miłości.

A: A oto Sherlock Holmes. Rozwiąże każdą tajemnicę!

SHERLOCK HOLMES (płaszcz i czapka w kratę, w ręku duża lupa, w kieszeni wystająca
fajka)
Nazywam się Sherlock Holmes. Jestem najsłynniejszym z detektywów. Uważnie obserwuję wszystkich podejrzanych, starannie badam wszystkie ślady i …DEDUKUJĘ, żeby wykryć przestępcę.
W Londynie możecie zwiedzić mój dom, chociaż NAPRAWDĘ jestem tylko BOHATEREM książek Artura Conana Doyle’a !
4

B: A teraz postać, którą świetnie znacie i podziwiacie za szlachetność i dzielność: oto
Robin Hood.

ROBIN HOOD (w rajtuzach i krótkich spodenkach, na głowie kapelusik , na plecach kołczan ze strzałami, w ręku łuk)

Jestem Robin Hood, dzielny zbójnik z lasów Sherwood. Zabieram bogatym, pomagam biednym i wiernie służę mojemu królowi Ryszardowi. Ochroniłem go przed spiskiem wstrętnego szeryfa z Nottingham. Nikt nie strzela z łuku tak celnie jak ja.

C: A teraz przenosimy się do Szkocji. Czy znacie Nessie?

NESSIE (w brązowym stroju, maska potwora na patyku zasłania twarz)

Nazywam się Nessie, mieszkam w Szkocji, w jeziorze Loch Ness. Jest tu wiele pięknych jezior otoczonych górami, ale myślę, że moje jest najpiękniejsze. Ludzie przyjeżdżają tu żeby mnie zobaczyć. Nikomu się to nie udało, bo woda w jeziorze jest bardzo ciemna. No i ciągle się zastanawiają kim ja jestem – potworem czy prehistorycznym zwierzęciem ?
Miejscowi SZKOCI lubią mnie, bo zarabiają na turystach sporo pieniędzy. Ale i tak na wszystko ich żałują !

SZKOCI
(wchodzą Szkoci, maszerując do szkockiej melodii z taśmy, ubrani w kilty , berety, na ramionach przewiązane szaliki)

KAWAŁ 1
1:Sprzedawca samochodów mówi do Szkota: Powinien pan kupić ten wóz, pali tylko łyżeczkę
benzyny.
2:Szkot: Stołową czy od herbaty ?

KAWAŁ 2
1:Słyszałem, Angus, że wyjeżdżasz z Edynburga w niedzielę. Co robisz jutro wieczorem ?
2:Jutro – to czwartek – jestem wolny.
1: A następnego dnia?
2:Też jestem wolny.
1:A co robisz w sobotę?
2:W sobotę jem obiad z rodziną Stewardów.
1:Szkoda ! W sobotę chciałem zabrać cię na obiad !

KAWAŁ 3
1:Szkot do kierowcy taksówki: Ile trzeba zapłacić, żeby dojechać do stacji?
2:Jednego funta.
1:A ile kosztuje przewiezienie mojej torby?
2:Za torbę się nie płaci.
1:Świetnie,zabierz moją torbę, a ja pójdę pieszo !

A: Szkocki poeta Robert Burns napisał pieśń o przyjaźni śpiewaną na całym świecie.
- Auld Lang Syne
B:A tak brzmi ona po polsku:
5
WSZYSCY: (wszyscy występujący wychodzą na scenę, splatają ręce i kołysząc się, śpiewają
„Ogniska już dogasa blask”)

Ogniska już dogasa blask, braterski splećmy krąg
W wieczornej ciszy, w świetle gwiazd – ostatni uścisk rąk.

Kto raz przyjaźni poznał moc nie będzie trwonił słów,
Przy innym ogniu, w inną noc, do zobaczenia znów.

Nie zgaśnie tej przyjaźni żar, co połączyła nas,
Nie pozwolimy, by ją starł nieubłagany czas.


WSZYSCY: Goodbye! (aktorzy kłaniają się}

KONIEC


Autor: Jadwiga Mróz pseudonim: JagodaM

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie