Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dziecko też ma swoje potrzeby

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 841 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Zaufajcie dzieciom, bo one są twórcami swej przyszłości"
(C.Freinet)



     Wychowanie dziecka- to jedno z najtrudniejszych zadań stojących przed rodzicami i opiekunami. Pod pojęciem wychowania rozumiemy " całościowy proces planowej, świadomej i nie uświadomionej działalności jednostki i otaczającego ją środowiska społecznego, obejmujący kształtowanie osobowości jednostek, ich wiedzy, inteligencji i uczuć oraz rozwój fizyczny…".Każdy rodzic ma na uwadze szczęście i dobro swojego dziecka. Wszystkie jego zamierzenia skierowane są na to, aby wychować zdrowego fizycznie i emocjonalnie człowieka, wierzącego we własne siły i przeświadczonego o celowości swojego życia. Aby wychować takiego człowieka, musimy zapewnić już najmłodszemu dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeby:
  • potrzebę bezpieczeństwa
  • potrzebę przynależności i miłości
  • potrzebę uznania
  • potrzebę samorealizacji.
     Potrzeba bezpieczeństwa zaspokajana jest poprzez kontakt, wzajemne odczuwanie stanów psychicznych i wzajemną czułość. Istotą tego kontaktu jest porozumienie emocjonalne. Gwarantuje ono pewność i stałość, chroni przed strachem, lękiem, chaosem.
     Bez zapewnienia dziecku odpowiedniej opieki i poczucia bezpieczeństwa nie może być mowy o właściwym ukształtowaniu się jego sfery emocjonalnej. Zaspokojenie potrzeby miłości zapewnia dziecku pełny i nieskrępowany rozwój. Potrzeba miłości zaspokajana jest w atmosferze emocjonalnej bliskości.
Bez fundamentu miłości rodzice lub opiekunowie nie są w stanie zrozumieć dziecka, motywów jego postępowania, rozpoznać jego potrzeb.
     Zaspokojenie potrzeby uznania u dziecka jest bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju jego osobowości. Uznanie wiąże się z akceptacją, aprobatą, pozytywną oceną, dostrzeganiem osiągnięć.
Pozytywne oceny osiągnięć dziecka, jego działania, wyglądu tworzą w jego świadomości poczucie własnej wartości.
     Niezaspokojenie potrzeby dodatniej samooceny jest jedną z najczęstszych przeszkód emocjonalnych w rozwoju umysłowym dzieci. To poczucie mniejszej wartości wywołuje u nich lęk i niewiarę we własne siły. Skłania często do rezygnacji z dążenia do obranego celu.
     Od najmłodszych lat dziecko ujawnia potrzebę nieustannego przekraczania swego aktualnego stanu rozwojowego. Jest to objaw wrodzonego pędu do rozwoju określany jako potrzeba samorealizacji. Tę potrzebę rozwojową dziecka w formie dążenia do różnych osiągnięć, w formie samodzielnej aktywności należy uszanować i otoczyć najstaranniejszą opieką.
Rodzicu pamiętaj:
  • Nie upokarzaj dziecka: bo ono, tak jak Ty, ma silne poczucie własnej godności.
  • Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
  • Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.
  • Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu, dziecko i tak wie kiedy popełniasz błędy.
  • Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.
  • Nie mów "zrobisz to, bo ja tak chcę" - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
  • Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić "z góry swego autorytetu".
  • Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny. I nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że on nie miał racji.
  • Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak Ty poczułbyś się, będąc dzieckiem .
  • Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka .
Na podstawie: E. CYZ :Dziecko i jego prawa, ( 1992)
Bibliografia:
Słownik socjologiczny,2002,
Burtowy M.: Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej – wybrane zagadnienia z teorii metodyki wychowania przedszkolnego.
Dmochowska M.: Wychowanie w rodzinie i w przedszkolu

Opracowała: mgr Teresa Skrzypek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie