Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Drama-sposób na atrakcyjne lekcje języka angielskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7573 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł prezentuje rodzaje dramy i podaje propozycje wykorzystania ich na lekcjach języka angielskiego.

DRAMA-
SPOSÓB NA ATRAKCYJNE LEKCJE
JEZYKA ANGIELSKIEGO

Wiele razy zadawałam sobie pytanie, dlaczego uczniowie tak szybko zapominają to, czego próbowałam ich nauczyć. W szczególności problem ten dotyczył umiejętności komunikacyjnych, kiedy uczeń nie potrafił zastosować w mowie poznanych struktur.
W takcie pracy z dziećmi zauważyłam, że skutecznym sposobem uatrakcyjnienia lekcji języka angielskiego jest wprowadzenie dramy. Drama, bowiem, wykorzystuje spontaniczne, właściwe naturze dziecięcej skłonności do naśladownictwa i zabawy.
Ważnym elementem przemawiającym za wprowadzeniem dramy na lekcjach jest fakt, że stwarza ona czy naśladuje, tak pożądane na lekcjach języka obcego, sytuacje z prawdziwego życia, uczy otwartości, wyrabia umiejętność współpracy w grupie, uczy samodzielności, wzbogaca słownictwo. W dramie wszyscy są jednocześnie widzami i aktorami. Im bardziej wiarygodna symulacja, tym większa motywacja uczniów do pracy.
Drama pozwala pracować z uczniami w każdej grupie wiekowej i o różnym poziomie opanowania języka. Może realizować różne obszary nauki języka obcego (gramatykę, słownictwo, komunikację, kulturę, historię i tradycje nauczanego języka). Angażuje uczniów w proces komunikacyjny. Daje możliwość udziału zarówno uczniom zdolnym jak i uczniom słabszym.
Warunkiem koniecznym, aby symulacja była efektywna jest przekonanie ucznia, że nie poprawność językowa jest celem ćwiczenia, ale komunikatywność. Aby zmotywować ucznia do pracy, należy pokazać mu, gdzie i jak tę wiedzę może wykorzystać.
Głównym sposobem pracy w dramacie jest bycie w roli. Najczęściej polega ona na tym, że uczeń jest sobą w nowej nieznanej dla niego sytuacji lub stara się znaleźć w sytuacji postaci. Na lekcjach języka obcego można wykorzystać następujące sposoby bycia w roli:

Rozmowa na określony, zadany temat
Uczniowie w zespołach dwuosobowych otrzymują polecenie przeprowadzenia rozmowy, np. sporu na temat wyboru typu schronienia, jakie należy zbudować o zmierzchu, przed burzą. – uczeń A i B dyskutują, który rodzaj schronienia w danej sytuacji jest lepszy. Odbywa się na żywo wymiana argumentów.
Podaję parę przykładów, które można wykorzystać na lekcji:
- uczeń A pyta o drogę w nieznanym mieście, uczeń B udziela wskazówek
- uczeń A jest bibliotekarzem zakładającym uczniowi B kartę biblioteczną, uczeń B podaje informacje o sobie
- uczeń A jest klientem sklepu, uczeń B jest sprzedawcą, który go obsługuje
- uczeń A zamawia w restauracji posiłek, uczeń B jest kelnerem
- uczeń A chce pójść do kina, uczeń B do dyskoteki
- uczeń A chce spędzić wakacje w górach, uczeń B nad morzem
- uczeń A chce wypożyczyć strój na bal kostiumowy, uczeń B w roli obsługującego, który doradza, jaki strój wybrać
- uczeń A chce mieszkać na wsi, uczeń B w mieście.

Wywiad
Uczniowie mogą prowadzić wywiady w rolach:
• detektywów prowadzących dochodzenie,
• dziennikarzy rozmawiających z wielkimi osobowościami, sławnymi sportowcami, piosenkarzami, aktorami,
• lekarzy prowadzących wywiad z pacjentami.
Poza rolami uczniowie mogą, oczywiście, pozostać sobą.

Improwizacja
W improwizacji uczniowie otrzymują role na temat. Tworzą teksty w trakcie rozwijającego się sporu czy konfliktu. A oto przykład wykorzystania tej techniki na lekcji:
Nauczyciel nakreśla uczniom sytuację-
Na pustyni zepsuł się wam samochód, jesteście 100 kilometrów od najbliższego miasta. Jak przetrwać? Każdy z was robi listę 10 najpotrzebniejszych rzeczy, następnie w parach z dwu list negocjujecie jedną listę. To samo zadanie wykonujecie w grupach 4-osobowych. Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wypracowaną listę i przedstawia argumenty, dlaczego właśnie taka lista.
Przygotowując lekcje z wykorzystaniem improwizacji musimy pamiętać, ze znamy tylko początek sporu. Mamy ograniczony wpływ na przebieg dyskusji.

Żywy obraz
Żywy obraz można zastosować jako „warming – up activity”. Proponuję np. wykorzystanie angielskich idiomów. Uczniowie muszą za pomocą języka ciała przestawić idiom w dosłowny sposób. Reszta klasy próbuje odgadnąć idiom. W dalszej części lekcji uczniowie ustalają jego znaczenie.
Propozycje idiomów:
• a flash in the pan
• to make both ends met
• to catch fire
• to face the music
• to lead sb by the nose
• to hold one’s tongue
• to break sb’s heart
• to loose one’s head
• to give sb a lift
• to change hands

Rysunek
Ta technika nie wymaga od uczniów zdolności plastycznych. Ekspresja plastyczna może być wykorzystana na lekcji języka obcego, ponieważ w naturalny sposób inicjuje wypowiedzi, pomaga w kształceniu ogólnej sprawności językowej uczniów. Jedną z propozycji może być wykonanie w czasie lekcji komiksów. Ta forma zmusza ucznia do tworzenia krótkich dialogów, wyzwala spontaniczne posługiwanie się językiem obcym.

Plan – mapa – makieta
Można wykorzystać je ćwicząc np. z uczniami słownictwo i zwroty związane z określeniami kierunków, pytaniem o drogę.

Przedmiot- znak
Formę te zaliczamy do technik plastycznych. Nauczyciel przynosi na lekcję różne rekwizyty, które powinny wywołać skojarzenia, a tym samym sprowokować spontaniczną dyskusję.



Gabriela Korycka
nauczyciel języka angielskiego
w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 w Brzegu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie