Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
MCD minimalna dysfunkcja mózgu przyczyny objawy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14518 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

autor: Ewa Koper, Przedszkole 187 w Krakowie

Zespół MCD, czyli minimalnej dysfunkcji mózgu – przyczyny, objawy,
sposób postępowania


Określenie MCD opisuje indywidualne osobliwości zachowania dzieci i nastolatków, obserwowane w najróżniejszych kombinacjach.
Zaburzenie to nie jest rzadkością. Symptomy stwierdza się u ok. 5 do 10 % wszystkich dzieci, uczących się w szkole podstawowej.
Czym jest syndrom MCD z punktu widzenia medycyny, jak można go rozpoznać i jak sobie z nim radzić?.



CO TO JEST MCD ?

Określenie MCD ( „minimalna dysfunkcja mózgu” – minimal cerebral disorder ) obejmuje stwierdzenie pewnego sposobu zachowania, istnienie pewnych osobliwości
w strukturze uzdolnień, albo też opisuje trudności dziecka, jakie ma ono w przedszkolu lub szkole .
Bardzo rzadko w przypadku tych dzieci można postawić pewną i niepodważalną diagnozę lekarską. W typowych sferach, takich jak: kontrola ruchów, mała motoryka, rozwój mowy, czy operacje umysłowe oraz zachowanie, dzieci te są znacznie upośledzone. Przy odpowiednio wczesnym wykryciu zaburzeń MCD można za pomocą odpowiedniej terapii złagodzić wystąpienie parcjalnego zaburzenia sprawności lub całkowicie mu zapobiec. Charakterystyczne objawy należy wykrywać jak najwcześniej, aby wykorzystać okres przed pójściem dziecka do szkoły na przeprowadzenie dostosowanej do indywidualnych trudności każdego dziecka terapii lub działań wspierających.



PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA ZESPOŁU MCD

Do możliwych przyczyn występowania zespołu MCD należą:

• uszkodzenia mózgu po urazach, wypadkach, niedotlenieniu, infekcjach mózgu
• okołoporodowe krwawienia mózgu i uszkodzenia w wyniku niedotlenienia u dzieci urodzonych w terminie lub przedwcześnie
• prenatalne i okołoporodowe infekcje mózgu
• zaburzenia w budowie i czynnościach mózgu
• anomalie w budowie chromosomów
• zaburzenia w funkcjonowaniu chemicznych nośników informacji w mózgu
• schorzenia hormonalne
• niedobory pożywienia; znaczące niedobory witamin u matki i dziecka ( rygorystyczne diety )
• trudne warunki społeczne
• zaniedbywanie dziecka pod względem emocjonalnym
• nienaturalne, przetworzone produkty spożywcze ( substancje słodzące, barwiące, zamienniki, chemiczne dodatki )
• w okresie ciąży narażenie na oddziaływanie szkodliwych substancji lub dużych ilości alkoholu


OBJAWY

Wśród symptomów można wyodrębnić objawy pierwszego i drugiego stopnia. Należy zaznaczyć, że nie wszystkie z nich znajdziemy u każdego dziecka, niektóre wykazują tylko pojedyncze objawy, inne - różne kombinacje objawów I i II stopnia.



OBJAWY PIERWSZEGO STOPNIA

• opóźnienie rozwoju mowy
• osłabienie koncentracji uwagi ( szybkie zmiany zainteresowania, porzucanie rozpoczętej czynności )
• nieprawidłowa pamięć krótkotrwała
• trudności w kierowaniu ruchami ramion, dłoni, nóg, tułowia, lub upośledzenie precyzji tych ruchów. Dzieci są niezdarne w ruchach, mają nieprecyzyjne, niepewne ruchy rąk, często mają trudności w nauczeniu się jazdy na rowerze, pływania, nie potrafią malować, majsterkować, kleić, są lękliwe przy wspinaniu się, pokonywaniu schodów, zeskakiwaniu, utrzymywaniu równowagi na nierównym podłożu.
• trudności w prawidłowym określaniu położenia i ruchu własnego ciała w przestrzeni, w której dziecko się porusza. Takie dzieci mają zaburzenia w schemacie ciała, trudności w położeniu przedmiotów w przestrzeni, a więc: trudności w uczeniu się ubierania, rozróżnianiem lewej i prawej strony, wiązaniem sznurówek, a w konsekwencji – dochodzi do trudności w nauce pisania. Z dużym trudem opowiadają, w jakiej czasowej i logicznej kolejności przebiegały konkretne wydarzenia ( np. jakie przeżyły w przedszkolu )
• trudności w kontrolowaniu przez mózg zrytmizowanych ruchów, niezbędnych przy pisaniu, robieniu na drutach, muzykowaniu, tańczeniu, pływaniu
• osłabione zdolności do rozwijania logicznych i efektywnych strategii rozwiązywania problemów w zabawie i życiu
• osłabione lub zredukowane zdolności myślenia abstrakcyjnego, przejawiające się później w formie trudności w pisaniu, czytaniu, rachunkach, ortografii




OBJAWY DRUGIEGO STOPNIA

Pojawiają się w następstwie frustracji wywołanej przez objawy pierwszego stopnia. Należą do nich:

• wysoki stopień odwracalności uwagi. Skupienie się na jednym zadaniu przychodzi z trudem, m. in. dlatego, że dziecko nie otrzymuje pozytywnego wzmocnienia w postaci „nagrody” za pracę, znika więc motywacja w następstwie nienarodzonego wysiłku mimo włożenia w niego dużej energii. Dziecko zwraca się więc ku innej rzeczy w nadziei, że z nią sobie lepiej poradzi, i szybko przeżywa tę samą frustrację
• obniżona tolerancja frustracji ze znacznie zredukowanym poziomem gotowości do stawienia czoła jakimkolwiek wyzwaniom
• silne wahania stopnia koncentracji i uwagi. Dzieci z zespołem MCD muszą mobilizować znacznie większą energię niż dzieci zdrowe. Procesy przetwarzania informacji i reakcje prowadzące do podjęcia działania są w mózgu dziecka z zespołem MCD wolniej uruchamiane. Nietrudno zatem zrozumieć, dlaczego dzieci te szybko tracą siły psychiczne, gubią wątek działania, nie wiedzą, co dalej, sprawiają wrażenie zmęczonych. Ku zaskoczeniu rodziców, czy nauczycieli, nagle nabierają sił, wigoru i poświęcają się działaniom, które umieją dobrze wykonać ( niekoniecznie z oczekiwaniami dorosłych ). Mogą też objawiać nadaktywność, trudną do opanowania.
• brak motywacji, by poświęcać się określonym wyzwaniom, wymaganiom, zwłaszcza wtedy, gdy dziecko ma już za sobą wielokrotne doświadczenie niesprawdzeni się w określonej sytuacji. Paradoksalnie szczególnego wzmocnienia motywacji doznają wówczas, kiedy nauczą się manipulować rodzicami, rodzeństwem, nauczycielami
• trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem
• problemy przystosowawcze w relacjach społecznych z dziećmi z podwórka, przedszkola, klasy
• zaburzenia zachowania typu depresyjnego lub agresywnego. Mogą one doprowadzić do ciężkich schorzeń psychicznych, przestępstw, nałogów
• znaczne, trudno wytłumaczalne wahania nastrojów
• nieśmiałość, lękliwość, niechęć do nowego otoczenia
• zachowania nadaktywne
• poziom inteligencji w normie, nierzadko wybitne uzdolnienia w dziedzinie muzyki, predyspozycje do działań twórczych



NAJWAŻNIEJSZE OBJAWY ZESPOŁU MCD U DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO

• opóźniony lub zaburzony rozwój mowy, ew. jej brak
• opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabne ruchy
• niemożność skupienia, łatwość rozpraszania uwagi
• brak zainteresowania malowaniem, majsterkowaniem, wycinaniem
• możliwość osiągnięcia tego, co chce przy silnej motywacji i dysponowaniu konkretnymi umiejętnościami, które od czasu do czasu objawia, chociaż ich nie wykorzystuje
• nieuzasadniona lękliwość wobec ludzi, zwierząt, nowych sytuacji
• agresja wobec innych dzieci – często młodszych
• gwałtowne zmiany nastroju
• przerywanie wspólnej zabawy, dominacja podczas ustalania reguł, a następnie wycofanie się
• zatapianie się we własnych myślach, wyłączanie się, ucieczka w wyobraźnię
• od początku niewielki entuzjazm do przedszkola, który może się przerodzić w gwałtowną niechęć
• rytualne zachowania (ceremonie przed udaniem się na spoczynek, fizyczne wczepianie się w bliską osobę, itp. )
• bałagan w swoim pokoju
• utrzymująca się nadmierna wrażliwość i drażliwość



POMOC DZIECIOM Z MCD

Każdy nauczyciel musi się liczyć z tym, że co najmniej jedno dziecko z MCD znajdzie się w gronie uczniów jego klasy, a on może o tym nie wiedzieć. Dziecko to szczególnie wymaga jego pomocy i wsparcia. Jeśli ich nie otrzyma, życie w szkole szybko zmieni się dla niego w pasmo cierpień.
Nie istnieje jedna terapia odpowiednia dla wszystkich dzieci z dysfunkcją mózgu.
Każde dziecko jest inne, ma własną, indywidualną mieszankę trudności, którą należy odkryć i uwzględnić.
Do zdecydowanej poprawy rozwoju powinny prowadzić następujące zasady postępowania rodziców i nauczycieli:

• nie porzucać nadziei, wzmacniać umiejętności dziecka, by wraz z wiekiem, przy intensywnych ćwiczeniach coraz lepiej radziło sobie z trudnościami
• kiedy dziecko wolniej się rozwija, słabiej uczy, rysuje nieodpowiednio do wieku, rodzice powinni sprawdzić, czy nie występują objawy MCD – dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć trudności malca i ustalić drogę dalszego postępowania
• nigdy nie porównywać dziecka z innymi, czy rodzeństwem
• wyjaśnić dziecku, dlaczego jest inne – zrozumienie własnej sytuacji przyniesie mu ulgę
• wystrzegać się nadopiekuńczości, nadmiernej lękliwości
• cierpliwie dążyć do uzyskania przez dziecko samodzielności, zachęcać do prostych prac
• wzmacniać poczucie własnej wartości, nie przejaskrawiać słabości, wspomagać uzdolnienia
• aktywizować ruchowo przy zaburzeniach motoryki
• nie wspomagać bierności i pamiętać, że nadmiar bodźców „otępia”
• w przypadku zaburzeń mowy dyskretnie korygować
• wymagania dostosować do możliwości – dążyć do stopniowania trudności


BIBLIOGRAFIA

1. R. A. Barkley „Dzieci nadpobudliwe i roztargnione” w: „Świat nauki” nr 11/98
2. G. Binder, R. Michaelis „Przecież moje dziecko nie jest głupie! Zaburzenia w rozwoju i nauce” Bauer – Weltbild Media Sp. z o. o., Sp. K., Warszawa 2001
3. M. Bogdanowicz „Inteligencja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii” COM 1990
4. C. Hannaford „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł” Oficyna Wydawnicza MEDYK 1998
5. K. Leutwyler „Skup się” w: „Świat nauki” nr 10/96
6. V. F. Maas „Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej” WSiP 1998
7. J. Prokopiuk ( red.) „Wychowanie bez lęku. Pedagogika Steinerowska” Wydawnictwo KOS 1992
8. B. Sawa „Dzieci z zaburzeniami mowy” WSiP 1990
9. B. Sawa „Jeżeli dziecko źle czyta i pisze” WSiP 1997


Ewa Koper, Przedszkole 187,

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie