Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Książka jest moim przyjacielem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20613 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla dzieci stroniących od biblioteki i czytania.
Grupa w wieku od 8-10. Max 12 osób.

Temat: Książka jest moim przyjacielem.

Czas zajęć: 2 godz.

Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające
1. Powitanie dzieci przez prowadzącego i przedstawienie się. Uczestnicy zajmują miejsca w kręgu, na wykładzinie
2. Ćwiczenie integrujące grupę: uczestnicy podają sobie kolejno miękką piłeczkę, „pluszaka" itp., wypowiadają własne imię oraz, co najbardziej lubią ( czynność, przedmiot, cecha etc.), a co rozpoczyna się pierwszą literą ich imienia.
3. Zabawa w skojarzenia. Dzieci są proszone o wypowiedzenie skojarzenia związanego ze słowem książka, a następnie ze słowem biblioteka.
4. Pomiar nastrojów: dzieci ustawiają się pod jedną z trzech plansz, w zależności od aktualnego samopoczucia.

uśmiechnięta buźka, buźka smutna, buźka zła

II. Część główna zajęć
5. Podział dzieci na grupy: uczestnicy zajęć ponownie w kręgu, odliczają od 1 do 4, w ten sposób prowadzący dzieli ich na cztery grupy; w grupach tych dzieci wybierają pośród siebie lidera każdej z grup; liderzy losują skróty nazw dla swoich grup; prowadzący nie tłumaczy skrótów.

I. CKO, II. CKF, III. CKH, IV CKP

6. Elementy arteterapii; dzieci otrzymują kartki papieru i kredki lub flamastry; zadaniem każdej z grup jest narysować rebus, którego rozwiązaniem będzie wyraz książka.
* Po ćwiczeniu kolejne dziecko w grupie wybrane zostaje liderem; lider każdej z grup prezentuje efekt wspólnej pracy i wiesza kartki na ścianie.
7. Elementy muzykoterapii: podczas pracy dzieci słuchają piosenki „W bibliotece".
8. Metoda niedokończonych zdań: prowadzący wręcza każdej z grup kartkę ze zdaniem

Książki są mi potrzebne, ponieważ..................................
Nauczyciel wiesz opinie dzieci na ścianie jedna pod drugą.
9. Drama: każda z grup proszona jest o przygotowanie scenki pantomimicznej wg własnego pomysłu nt.: DO CZEGO SŁUŻĄ KSIĄŻKI?. Następnie grupy po kolei odgrywają scenki, a pozostałe dzieci odgadują sens zagadek.
10. Rozszyfrowanie skrótów grup:
CKO- czytelnicy książek obyczajowych
CKF - czytelnicy książek fantastycznych
CKH - czytelnicy książek historycznych
CKP - czytelnicy książek przygodowych
Prośba nauczyciela, by każda z grup spisała na kartce, a następnie na głos odczytała po trzy tytuły książek charakterystycznych dla danego rodzaju literatury przypisanego danej grupie dzieci
11. Techniki twórcze: każda grupa otrzymuje kartkę i zapisuje na niej hasło, które zareklamuje właśnie ich rodzaj książek. Chętni mogą ułożyć hymn. Po zakończeniu następuje prezentacja hasła lub utworu. Wszystkie wieszamy na ścianie.
12. Arteterapia: dzieci rysują herb, logo, znak - odpowiednio wszystkich rodzajów książek prezentowanych przez grupy.
13. Moje ulubione książki: uczestnicy w grupach decydują o wyborze 5 tytułów książek, które zabraliby ze sobą na bezludną wyspę. Podczas pracy w grupach prowadzący włącza muzykę relaksacyjną ew. inną spokojną.
14. Postać idealnego czytelnika: prowadzący rysuje na tablicy postać, a dzieci w grupach decydują, jakie cechy dorysować „idealnemu czytelnikowi"
15. Piramida priorytetów: prowadzący rozdaje uczestnikom zajęć „papierowe cegiełki" ze spisanymi zaletami książki dla dzieci zebranymi przez Szwedzką Akademią Literatury Dziecięcej. Każda z grup układa własną piramidę hierarchii ważności tych cech (zgodnie z regułą: podstawa to 5 zalet, powyżej 4 zalety itd., a na szczycie zostanie umieszczona najważniejsza zaleta książki). Dzieci naklejają piramidę na arkusz, i wybrane dziecko uzasadnia wybór priorytetów.
16. Zabawa w kręgu: Każde z dzieci ma wymyślić i zaprezentować inne-nawet dziwne zastosowanie książki.
* Należy pamiętać o podawaniu sobie piłeczki lun innej zabawki - prawo głosu ma dziecko z piłką!
17. Trening twórczości: nadal w kręgu - wszyscy uczestnicy zajęć biorą udział w improwizowanym opowiadaniu historii pewnej książki; prowadzący rozpoczyna zdaniem:
„Pewnego wieczoru wybrałam się na strych i znalazłam tam bardzo zakurzoną książkę..." - dzieci dopowiadają dalszy ciąg po jednym zdaniu.
18. Metoda niedokończonych zdań: na planszach napisane zostały niedokończone myśli:
a) Lubię książki, ponieważ.................
b) Warto czytać książki, gdyż.................
c) Należy szanować książki, bo..................
d) Człowiek, który nie czyta książek, jest........,
dzieci wybierają jedno zdanie, które im się podoba i dokańczają je.
19. Zabawa w uważne słuchanie z elementami zabawy ruchowej: każdej z grup prowadzący przypisuje odpowiednie role oraz uczy gestu, który odpowiada tej roli. W obrębie grupy dzieci siadają blisko siebie. Za każdy razem, gdy grupa usłyszy przypisany jej wyraz-rolę, podnosi się z miejsc i wykonuje odpowiedni ruch.
a) bibliotekarka - ruch dłoni oznaczający przekładnie stron w książce,
b) biblioteka - dłonie zarysowują dach budynku,
c) czytelnik - oczy wodzą po stronach rozłożonej w dłoniach książki,
d) książka - dłonie rozkładane niczym otwierana książka;
Prowadzący czyta tekst:
„ W naszej bibliotece jest wiele książek, które wypożycza miła bibliotekarka. Pani bibliotekarka zna chyba każdą książkę w bibliotece, więc wie, którą z nich polecić czytelnikowi. Kiedy zagubiony czytelnik przychodzi do biblioteki, prosi panią bibliotekarkę o pomoc w wyborze ciekawej książki. W bibliotece są książki historyczne, książki przygodowe, książki obyczajowe, książki fantastyczne oraz wszystkie inne, które powinna posiadać przeciętna biblioteka. Stąd bibliotekarka ma dużo pracy tak z książkami, jak z czytelnikami. Bibliotekarka całe dnie spędza w bibliotece. A kiedy czytelnik zagubi książkę, bibliotekarka martwi się o zbiory swojej biblioteki.
Co stanie się, jeśli każdy czytelnik zgubi choćby jedną książkę z biblioteki? Przecież czytelników w bibliotece jest tak wielu! Dlatego bibliotekarka w trosce o los książek, a więc i biblioteki bardzo prosi czytelników: uważajcie na książki!" [z. W-L]
III. Podsumowanie - ewaluacja
20. Pomiar nastrojów: por. pkt 4
21. Metoda niedokończonych zdań: dzieci w kręgu (z podaniem piłeczki) kończą zdanie:
Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się....
22. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie uczestników.

Oprac: Ewa Kasprowiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie