Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Planujemy wycieczkę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4171 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Aldona Duklewska
nauczycielka nauczania zintegrowanego w szkole podstawowej w Kurowie

Ciekawym sposobem pracy w klasach młodszych i nie tylko, jest metoda stacji zadaniowych. Wymaga ona odpowiedniego przygotowania sali, zorganizowania tylu stanowisk pracy, ile jest zadań. Przy każdym stanowisku może pracować tylu uczniów, ile jest krzeseł. Na każdym stanowisku są przygotowane zadania wraz z podaniem kryteriów ich zaliczenia. Uczniowie sami dokonują wyboru kolejności wykonywania zadań. Jest to na tyle atrakcyjne dla dzieci, że powoduje ich zwiększoną aktywność. Innym czynnikiem aktywizującym jest możliwość samodzielnego rozliczania się z kolejnych zadań. Służy do tego tabela, w której w pionie wpisani są uczniowie, a w poziomie zadania. Po wykonaniu zadania uczniowie zaznaczają krzyżykiem ten fakt w tabeli, pod warunkiem, że będą spełnione kryteria zaliczenia danego zadania.


SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KL. III

Temat: PLANUJEMY WYCIECZKĘ

Cele operacyjne:
uczeń kl. III:
- zna kierunki geograficzne główne i pośrednie
- potrafi wyznaczyć kierunki poruszania się
- czyta ze zrozumieniem
- przekazuje ustnie najciekawsze informacje wybrane z tekstu
- dokonuje zestawienia w układzie chronologicznym
- wyznacza trasę na mapie
- rozwiązuje zadania tekstowe na porównywanie różnicowe
- wykonuje obliczenia praktyczne: oblicza długość trasy- sumuje ilość
kilometrów, wylicza koszty- mnoży i dzieli pisemnie
- odczytuje informacje z mapy samochodowej
- dokonuje prezentacji z wykorzystaniem plakatu

Metody: słowne – praca z tekstem, praktyczne działanie – praca z mapą,
met. aktywizujące – metoda stacji zadaniowych

Środki dydaktyczne: mapa fizyczna Polski, ksero mapek województwa, karty z
informacjami ze Skansenu, rozsypanka wyrazowa, książki przyrodnicze z informacjami o strusiu, karty pracy z zadaniami tekstowymi dla kl. II i III – poziom zróżnicowany, albumy o Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, mapa samochodowa Polski, kalkulator, plansza, wydmuszka strusiego jaja


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Wprowadzenie do tematu - nawiązanie do wiedzy o kierunkach geograficznych zdobytej na poprzednich zajęciach (utrwalenie wiedzy z poprzednich zajęć).
Karta pracy kl. III Zaszyfrowany rysunekNarysuj kreski długości jednej kratki, zaczynając od kropki, w kierunkach podobnie jak kierunki geograficzne na mapie: Pn. – Zach.-Pn.Wsch.-Wsch.-Pd.Wsch.-Zach.-Pd.-Zach.
2.Podanie celu zajęć: Zaplanowanie wycieczki – efektem pracy będzie plakat informacyjny. Przygotowanie prezentacji planu wycieczki na zebranie rodzicielskie.

3.Odszukiwanie na mapie województwa miejscowości, do których planowana jest wycieczka: Lublin, Kozłówka, Leonów, Kurów, Płonki . Określanie wzajemnego położenia.

4.Zaznaczanie schematu trasy na ksero fragmentu mapy woj. – praca w grupach.

5.Zdobywanie informacji o planowanych atrakcjach wycieczki.

STACJE ZADANIOWE

A - Muzeum Wsi Lubelskiej (Przy tej stacji pracują wszyscy jednocześnie)
Przygotowanie informacji na temat poszczególnych chat.
Każde dziecko wybiera dowolną kartkę z rysunkiem budynku. Na odwrocie jest krótki opis. Po przygotowaniu uczniowie przekazują najciekawsze informacje. Następnie wspólnie układają budynki chronologicznie według roku powstania. Określają stosunki czasowe np. najstarszy i najmłodszy budynek, odczytują rok powstania.

B – Mini ZOO w Leonowie
Wyszukiwanie ciekawostek o strusiach ze zgromadzonej literatury. Układanie rozsypanki wyrazowej. Odwzorowywanie kształtu strusiego jaja.

C – Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu o muzeum, odpowiadanie na pytania.

6. Obliczanie długości trasy -– posługiwanie się mapą samochodową – praca
w grupach.
7.Wyliczanie orientacyjne kosztów wycieczki.
Koszt autobusu – ilość kilometrów x 2zł – podzielić na ilość dzieci + wartość biletów do muzeów i Mini ZO.

8.Podsumowanie lekcji przy plakacie informacyjnym jako przygotowanie do prezentacji dla rodziców na zebraniu rodzicielskim. Przekazanie najciekawszych informacji zdobytych na zajęciach.
Plakat powstaje w ciągu całych zajęć. Zamieszczane są na nim wybrane materiały – efekty pracy dzieci np. mapka z zaznaczoną trasą wycieczki, taśma chronologiczna z chatami skansenu, odrysowane strusie jajo z wyklejoną rozsypanką zdaniową, rysunek pałacu wraz z informacją o nim (odpowiedzi na pytania), są też informacje o terminie i orientacyjnym koszcie wycieczki.

9.Ocena pracy przy tabeli z zaznaczanymi zaliczonymi zadaniami (uczniowie samodzielnie rozliczają się z wykonanych zadań poprzez zaznaczanie tego faktu w tabeli, pod warunkiem, że zostały spełnione podane wcześniej kryteria).


Aldona Duklewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie