Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności 6-latkow w uczeniu się matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2827 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nie jest żle, jeśli dziecko uczac się matematyki napotyka na trudności, lecz jest niezmiernie ważne, aby potraifiło je w miarę samodzielnie pokonać. (E. gruszczyk- Kolczyńska). Dobrym sposobem na pokonywanie trudności w uczeniu się matematyki jest współpraca z rodzicami. Często rodzice nie wiedzą jak mogą pomóc swojemu dziecku.

"JAK POMÓC DZIECKU W OSIĄGNIĘCIU DOJRZAŁOŚCI DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI"

Pod koniec wieku przedszkolnego dziecko osiąga dojrzałość szkolną tzn.
  • fizyczną,
  • emocjonalną,
  • umysłową.
Aby osiągnąć dojrzałość do uczenia się matematyki dziecko musi :
  • osiągnąć odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania,
  • mieć świadomość w jaki sposób liczy się przedmioty,
  • funkcjonować na poziomie symbolicznym i ikonicznym,
  • mieć odpowiednio wysoki poziom odporności emocjonalnej na sytuacje trudne,
  • osiągnąć należytą sprawność manualną, precyzję spostrzegania i koordynację wzrokowo – ruchową.
      Operacyjne rozumowanie nie jest czymś, co pojawia się nagle i w gotowej postaci. Jest to sposób funkcjonowania intelektualnego, który kształtuje się i dojrzewa zgodnie z rytmem rozwojowym człowieka. W kolejnych okresach i stadiach rozwojowych – także pod wpływem nauczania – zmienia się sposób w jaki człowiek ujmuje i porządkuje oraz wyjaśnia rzeczywistość.
     I okres rozwoju umysłowego człowieka trwa do 18 m.ż., jest to okres inteligencji praktycznej (sensoryczno – motorycznej) – poznanie świata, rzeczy w najbliższej przestrzeni.
      II okres operacji umysłowych konkretnych trwa do 12 r.ż. i podzielony jest na :
  • przedoperacyjny – do 7 r.ż. jest to czas przygotowania i dojrzewania pierwszych operacji konkretnych,
  • operacyjny – zdolność do operacyjnego rozumowania rozszerza się z kategorii liczbowych na kategorie przestrzenno – czasowe.
     Przełomowym momentem jest 7 r.ż. W tym czasie u większości dzieci, ale nie u wszystkich, pojawiają się pierwsze operacje konkretne. Dziecko zaczyna posługiwać się logiką zbliżoną do tej, którą używają dorośli. Jest to także sposób myślenia w trakcie opanowywania początków matematyki, przyrody, chemii, fizyki, przyrody.
     W grupie dzieci 7- letnich (według badań psychologów) różnice indywidualne w tempie rozwoju umysłowego mogą wynosić 4 lata. Oznacza to, że są dzieci, które w swoim rozumowaniu posługują się systemami całościowymi i takie, które rozumują na poziomie konkretno – wyobrażeniowym.
     Jednym ze wskaźników dojrzałości do uczenia się matematyki jest dziecięce liczenie. Podstawą dziecięcego liczenia są pewne intuicje matematyczne dostępne dzieciom bardzo wcześnie już na początku okresu wyobrażeń przedoperacyjnych.
     U małych dzieci liczeniu towarzyszy gest wskazywania. Ważne jest, by podczas liczenia dziecko nie pomijało przedmiotów, każdemu przedmiotowi przypisany był jeden liczebnik, w trakcie liczenia nie zmieniało kierunku, nie zapominało liczebników, wiedziało po przeliczeniu ile jest przedmiotów.
     Kolejna ważna umiejętność, to posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Dziecko powinno rozumieć, że każdemu liczebnikowi głównemu odpowiada liczebnik porządkowy i określa on miejsce przedmiotu w szeregu.
     Do dziecięcego liczenia zaliczamy wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania. Początkowo dzieci posługują się palcami, następnie zbiorami zastępczymi, a w końcu przechodzą do operacji pamięciowych. Jest to przejaw myślenia na poziomie operacyjnym.
     Kolejnym wskaźnikiem dojrzałości do uczenia się matematyki jest zdolność do posługiwania się symbolami. W miarę rozwoju dzieci uczą się sposobów reprezentacji przestrzennych. Dostrzegają istniejące w ich otoczeniu prawidłowości, a potem łączenia ich z przeszłością i przyszłością. Wyróżniamy trzy systemy reprezentacji : enaktywną, ikoniczną i symboliczną. Poznawanie na poziomie enaktywnym wiąże się z aktywnością ruchową : poznawanie rękami, chwytanie, ustalanie jakości przedmiotów i nadawanie im znaczenia – to pierwsze źródło wiedzy o rzeczywistości. Żadne inne dane (wzrokowe, słuchowe, węchowe) odnoszące się do przedmiotów, nie są tak silne jak dane kinestetyczne. Dlatego doświadczenia zgromadzone na poziomie enaktywnym są wiodące w ustalaniu kształtu czy wielkości.
      Z czasem i w miarę narastania doświadczeń wyodrębniają się spostrzeżenia wzrokowe, a więc na poziomie ikonicznym.
     Początek tworzenia się reprezentacji symbolicznych jest ściśle związany z rozwojem mowy.
      Dziecko rozpoczynające naukę w klasie "zerowej" musi być zdolne do tworzenia reprezentacji na trzech poziomach : enaktywnym, ikonicznym i symbolicznym. Musi umieć swobodnie przechodzić z jednego poziomu reprezentacji na drugi. Oznacza to zdolność do ustalania relacji pomiędzy swoim działaniem, obrazowym przedstawianiem rzeczy i zdarzeń oraz symbolicznym ich reprezentowaniem.
     W uczeniu się matematyki bardzo ważne jest, aby dzieci osiągnęły wysoki poziom odporności emocjonalnej na sytuacje trudne.
     Dzieci mało odporne nie wytrzymują napięć, które zawsze towarzyszą rozwiązywaniu nawet łatwych zadań matematycznych, nie są bowiem zdolne do racjonalnego zachowania podczas pokonywania trudności. Obniżony poziom odporności emocjonalnej jest przyczyną niepowodzeń w uczeniu się matematyki.
    Odporność emocjonalna rozwija się wraz z wiekiem dziecka. Bardzo ważny jest trening w zakresie samokontroli przeżyć emocjonalnych. Przez zmagania się z trudnościami dziecko buduje wiarę we własne możliwości sprawcze, która bardzo pomaga mu w wytrwaniu i osiąganiu celu.
     Dzieci, które chronione są przed trudnościami i nie zmusza się ich do samodzielnego działania, nie mają okazji do kształtowania odporności emocjonalnej.
      Bardzo ważne jest też osiągnięcie przez dziecko należytej sprawności manualnej, percepcji spostrzegania i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Jeżeli dziecko nie potrafi wykonać prostych rysunków i konstrukcji z klocków, ani wyszukać potrzebnej strony w podręczniku, to może mieć poważne problemy z uczeniem się matematyki. Nie może skupić się na problemach matematycznych, a brak koncentracji ma wysoce niekorzystny wpływ na zakres doświadczeń matematycznych i logicznych.
     Nadmierne koncentrowanie się na wykonywaniu czynności pomocniczych i wspomagających powoduje znaczne zubożenie doświadczeń i stanowi barierę w procesie kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych.
     Rodzice mogą pomóc dziecku w osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki poprzez wdrażanie do :
  • uważnego słuchania,
  • zapamiętywania,
  • dokładnego wykonywania poleceń,
  • komunikatywnego wypowiadania się,
  • skupiania uwagi na wykonywanych czynnościach,
  • wyciszania tendencji do "bylejakości",
  • dokładności,
  • doprowadzania pracy do końca,
  • nie poddawania się przypadkowym bodźcom,
  • wyrabiania odporności emocjonalnej(pokonywanie przeszkód, nie poddawanie się, poszukiwanie wyjścia z trudnych sytuacji),
  • wyrabiania sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Pomocne w osiąganiu tych celów może być wykorzystywanie naturalnych sytuacji życiowych do ćwiczeń w liczeniu, mierzeniu, porównywaniu, itp., także wspólne z dzieckiem gry i zabawy :
  • gry planszowe,
  • gra w karty (Piotruś),
  • zabawa kostkami do gry,
  • budowanie domków z kart, itp.
Nie jest źle, jeżeli dziecko ucząc się matematyki napotyka na trudności, lecz jest niezmiernie ważne, aby potrafiło je w miarę samodzielnie pokonać.

OPRACOWAŁA : Anastazja Wójcicka

LITERATURA :
E. Gruszczyk – Kolczyńska : Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Z. Semadeni : Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, w: Nauczanie matematyki w klasach początkowych.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie