Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczanie dwupoziomowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3072 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Idea kształcenia dwupoziomowego warta jest rozpowszechnienia i stosowania na co dzień w praktyce szkolnej, zwłaszcza że zapwnia optymalny rozwój wszystkim dzieciom.

Z indywidualnych właściwości psychicznych dzieci wynikają różnice w tempie ich pracy, a także w zasobie wiedzy i stopniu jej opanowania. Te różnice powinny być uwzględnione w procesie nauczania.
W związku z tym, zastosowałam w swojej pracy dwupoziomowe kształcenie, o którym przeczytałam w książce M. Oryla „Dwupoziomowe nauczania – uczenie się w klasach O-III szkoły podstawowej”.
Istota tego nauczania polega na stosowaniu dwóch rodzajów zadań: podstawowych (A) dla wszystkich uczniów i zadań dodatkowych (B), trudniejszych dla tych, którzy wykonali to pierwsze.
Np.
Zadanie A: Wykonaj wiatraczek z kartonu według przedstawionej instrukcji.
Zadanie B: Pomaluj dowolnymi kolorami skrzydełka swojego wiatraka.
Nauczanie dwupoziomowe ;
- mobilizuje uczniów do pracy,
- aktywizuje do nauki wszystkie dzieci w klasie,
- zapewnia sukces wszystkim uczniom,
- pobudza do podejmowania zadań dodatkowych (B) dzieci mniej zdolne,
- wpływa na właściwą dyscyplinę w klasie, eliminuje zamieszanie,
- stwarza warunki do nauki uczniom zdolnym, wybitnym, przeciętnym i mało zdolnym.
Pragnę przedstawić kilka przykładowych zadań dodatkowych (B), które mam nadzieję pomogą innym nauczycielom w planowaniu zajęć.

Klasa I

EDUKACJA MATEMATYCZNA

1. Oblicz.

2+6=..... 6-2=....... 5+5=.....

5+3=..... 9-3=....... 9+1=......

4+3=..... 10-4=...... 7-7=......


2. Wstaw odpowiednie liczby i znaki.

3....6 9 >.....

8.....7 2 .....


3. Pokoloruj kwadraty na zielony kolor, a prostokąty na czerwony.















1.Wpisz brakujące liczby.

5+ ___ =7 4 + ___ = 8 ___ + 3 = 7

___ - 4 = 6 2 + 7 = ___ 9 - ___ = 10

10 - ___ = 2 ___ - 5 = 0 2 +___ = 8

2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.

W klasie było kilka kwiatków. Agatka przyniosła do klasy 2 nowe kwiatki w doniczkach. Teraz w sali jest 9 kwiatków.
Ile kwiatków przyniosła do klasy Agatka?
Ile kwiatków było wcześniej w klasie?
Ile kwiatków jest teraz w sali?

Zapisz krótko treść zadania.

....................... ........................... ..........................

Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.


Olek miał 10 kredek. Kilka z nich pożyczył koledze. Zostało mu 6 kredek.



Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:







1.Wpisz brakujące liczby.

6+ ... =9 5 + ... = 8 ... + 2 = 7

... - 3 = 4 3 + 7 =... 6 - ... = 4

9 - ... = 2 ... - 8 = 1 3+ ... = 7

2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.

Tomek miał pasek niebieskiego papieru długości 8 cm. Odciął kawałek na oklejenie brzegu obrazka i został mu pasek długości 3 cm.
Jakiej długości pasek został Tomkowi?
Jakiej długości był pasek Tomka?
Jakiej długości pasek odciął?

Zapisz krótko treść zadania.

....................... ........................... ..........................

Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.

Na grządce wyrosło kilka przebiśniegów. 5 kwiatków już się rozwinęło, a 2 jeszcze nie.



Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




EDUKACJA PRZYRODNICZA

Podkreśl właściwe odpowiedzi.
1. Które drzewo iglaste jest w Polsce pod ochroną?

· Świerk.
· Sosna.
· Jodła.

2. Które drzewo iglaste zrzuca szpilki na zimę?

· Jodła.
· Modrzew.
· Świerk.

3. Liść jakiego drzewa znajduje się na fladze Kanady?
· Klonu.
· Brzozy.
· Lipy.

EDUKACJA MUZYCZNA

Podkreśl właściwe odpowiedzi.
1. Pięciolinia składa się:

a) z pięciu linii

b) czterech linii.

2. Dźwięk SOL leży:

a) na pierwszej linii od dołu

b) na drugiej linii od dołu.

3. Dźwięk MI leży:

a) na pierwszej linii od dołu

b) na drugiej linii od dołu.

4. Pauza ćwierćnutowa to przerwa w muzyce trwająca tyle, co:

a) jedna półnuta

b) jedna ćwierćnuta.


5. Półnuta trwa tyle co:

a) dwie ćwierćnuty

b) dwie ósemki.



EDUKACJA POLONISTYCZNA



1. Wstaw brakującą literę.

....erbata ogr.....d g.....ra .....mura

k....zka apteka..... ksią.....ka .....elikopter

2. Wpisz w puste miejsca „ó” lub „u”.


Kr....l zaprosił na bal krasnol.....dki. Przyszły wszystkie w czerwonych

b....tkach i z ok....larami na nosie. Tańczyły z wiewi....rkami i

wr...blami. Nikt się nie n....dził.

3. Przestaw literki, a otrzymasz wyrazy. Napisz je.

orzem



rzoeł


yrzt


ekrzal


4. Z podanych liter ułóż wyrazy.

ą, b, d .................... i, ę, p, ć ...................

ą, d, b, ł ..................... ą, ł, a, k ...................

i, g, s, ę ................... ą, z, b ....................


5. W miejsce kropek wstaw odpowiednie wyrazy.

Na niebie zaświeciło ...........................

Nad świecą latała ..........

W tym roku .....................przyniósł mi braciszka.

Przez dżunglę szedł wielki ...................

Tatuś ma bibliotekę pełną....................


LEKTURY


Podkreśl właściwe odpowiedzi.

1. Autorką książki „Jacek, Wacek i Pankracek” jest:
· Maria Kownacka.
· Mira Jaworczakowa.
· Danuta Wawiłow.

2.Jak miały na imię siostry Wacka?
· Beata i Krysia.
· Marysia i Tola.
· Magdzia i Kasia.

3.Jak wabił się pies Wacka?
· Pucuś.
· Reks.
· Kleks.

4. Przeczytaj zdania i ponumeruj je zgodnie z kolejnością zdarzeń.

Pani pochwaliła Wojtaszka za to, że jest dobrym kolegą.

Dzieci układały patyczki na lekcji rachunków.

Feluś śmiał się z koleżanki, natomiast Wojtaszek pomógł Stachurce pozbierać rozrzucone patyczki.

Stachurce spadły patyczki na podłogę.

5. Uzupełnij następujące zdania.

....................był wysoki, szczupły, koleżeński i prawdomówny.
....................miał czarne oczy, zadarty nos i lubił zwierzęta.
....................chociaż trochę zarozumiały, umiał przyznać się do winy.

6. Którego z trzech bohaterów książki wybrałbyś na swojego kolegę?
Napisz dlaczego.











Klasa II

EDUKACJA MATEMATYCZNA

1. Pod śliwą leżały 3 jabłka. Wiatr strącił z drzewa jeszcze 5 śliwek. Ile śliwek leży pod śliwą?

Obliczenie:

Odpowiedź:..................................................................................

2. Magda dostała 7 gruszek. Zjadła 3 gruszki. Ile gruszek zostało Magdzie?
Obliczenie:

Odpowiedź:.....................................................................................

3. Wpisz liczbę albo znak: lub=.

12 ... 15 18 > ... ... 15 10 + 3 ...

6. Mama kupiła 12 kg buraków i 5 kg ogórków. Ile kilogramów ważyły zakupy mamy?

Obliczenie:

Odpowiedź: .....................................................................................

7. Mama kupiła 12 jajek. Do sernika zużyła 8 jajek. Ile jajek zostało?

Obliczenie:

Odpowiedź: ....................................................................................

8. Wpisz liczby.

46+... =49 ......+ 4 = 56
72 + ...= 78 ......+ 2 =63
35 + ...= 39 ......+1 = 84
22+ ...=27 ......+7= 79
51+ ...=55 ......+2 = 25

9. Zapisz i rozwiąż równania według wzoru.

X + 6 =57 x + =38 x + 3 =49

10. W sadzie rosło 46 drzew. Posadzono jeszcze 8 drzew w każdym rzędzie. Ile drzew rośnie teraz w sadzie?

11. Mama kupiła 8 mydeł po 3 zł każde. Dała kasjerce 50 zł. Ile zł reszty otrzymała mama?

12. Tata kupił buty za 68 zł. Dał kasjerce 2 banknoty po 50 zł. Ile złotych reszty otrzymał tata?


13. Basia kupiła 4 paczki herbatników. W każdej paczce było po 6 herbatników. Ile herbatników kupiła Basia?

14. Do pociągu wsiadło 24 pasażerów. Zajęli 4 całe przedziały pierwszej klasy. Ilu pasażerów siedziało w jednym przedziale?

15. Tomek kupił książkę za 12 złotych oraz 4 zeszyty po 6 złotych. Ile Tomek zapłacił za swoje zakupy?

EDUKACJA POLONISTYCZNA

1. Wyróżnij głoski i litery w wyrazach.

Wyrazy Litery Głoski
uczeńkolegarzeczciasto u-c-z-e-ń u-cz-e-ń


2. Napisz według podanego wzoru.

mrozy-mróz
zachody-
chłody-
ogrody-
sposoby-

3. Wpisz u lub ó.

wsch...d, dr...gi, pi...ro, poł...dnie, kier...nek, obr...t, p...łnoc

4. Uzupełnij brakującymi literami.
ź-zi: ...ima, bli...nięta, ...ródło
ć-ci: goś..., ...elątko, ła...aty
ś-si: ...wierszcz, ...tko, pa...eka

5. Z podanego zdania wypisz czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki.


Mała Agatka podziwia obraz olejny.

Czasowniki:
Rzeczowniki:
Przymiotniki:


Sabina Piechówka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie