Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie technologii komputerowej w kształceniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2383 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Komputer jest aktualnie wszechobecny. Służy do kontaktów międzyludzkich, zabawy i pracy. Jednak dostęp do niego dla wielu dzieci ze wsi oraz małych miejscowości jest nadal ograniczony.
Postanowiła ten aspekt wykorzystać opracowując „Program zajęć wyrównawczych dla klas I-III z wykorzystaniem technologii komputerowej”.


 Prowadząc zajęcia wyrównawcze z uczniami mającymi trudności w nauce stwierdziłam, że warto tradycyjne metody wspomóc stosując technologię komputerową.
     Komputer zastosowany podczas zajęć wyrównawczych uatrakcyjni je, rozbudzi wszechstronną aktywność uczniów oraz zwiększy ich zainteresowanie materiałem nauczania. Będzie także ważnym czynnikiem motywującym uczniów do systematycznego udziału w zajęciach oraz zwiększy ich zaangażowanie w pracę.
      Program opracowany w oparciu o "Podstawę programową kształcenia ogólnego" – "I etap edukacyjny klasy I – III" łączy naukę z zabawą. Przewidziany jest dla uczniów z klas I- III mających trudności w nauce czytania, pisania i liczenia.
     Główne cele wdrożenia programu to:
  1. umożliwienie dzieciom mającym trudności w nauce czytania, pisania i liczenia opanowania tych umiejętności na podstawowym poziomie umożliwiającym mu naukę w klasie programowo wyższej;
  2. systematyczne usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych,
  3. przywrócenie dzieciom wiary we własne siły i możliwości;
  4. rozumienie przez uczniów konieczności zdobywania i pogłębiania wiedzy;
  5. kształtowanie pozytywnego stosunku do komputera jako narzędzia użytecznego w pracy i nauce;
  6. wdrażanie do samodyscypliny i samokontroli;
     Podstawowym warunkiem wdrożenia programu jest umożliwienie prowadzenia zajęć w pracowni komputerowej, swobodny dostęp do komputerów oraz możliwość korzystania z internetu.
     Aktualnie wdrażam program w klasie III. Ponieważ dla dzieci uczestniczących w zajęciach jest to pierwszy kontakt z komputerem poświęciłam sporo czasu na naukę podstaw obsługi komputera.
     Do realizacji poszczególnych zadań wykorzystuję programy komputerowe dla dzieci w wieku 7- 10 lat, strony internetowe, wydruki komputerowe, zadania na dyskietkach i płytach CD przygotowywane przeze mnie.
     Ćwiczenia z wykorzystaniem technologii komputerowej mogą być stosowane jako jedna z form pracy na zajęciach, w zależności od potrzeb i możliwości nauczyciela.
     Wdrożenie programu nie wymaga dodatkowych środków finansowych.

PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ:

Scenariusz 1

Temat zajęć: Usprawnianie motoryki rąk.
Cele ogólne:
  • usprawnianie motoryki ręki prawej i lewej oraz motoryki palców;
  • usprawnianie drobnych ruchów rąk;
  • ćwiczenia pamięci wzrokowej i orientacji przestrzennej;
  • utrwalanie znajomości podstawowe figury geometryczne;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się myszką;
  • ćwiczenie skupienia uwagi i koncentracji podczas pracy;
Cele operacyjne:
Uczeń :
  • wie jak bezpiecznie posługiwać się komputerem;
  • rozumie podstawowe pojęcia związane z pracą na komputerze;
  • potrafi rzucać, podrzucać, chwytać piłkę prawą i lewą ręką;
  • umie sprawnie posługiwać się myszką,
  • potrafi kreślić linie, znaki literopodobne;
  • rozumie pojęcia strona lewa i prawa;
  • zna podstawowe figury geometryczne oraz ich cechy;
  • potrafi skupić się na wykonywanej pracy;
Metody pracy: pokaz, praca z komputerem, ćwiczenia ruchowe;
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, praca w parach;
Środki dydaktyczne: piłeczki, program: POINT, dyskietka, strona: www.foxkids.pl, plansze z wzorami do kreślenia;

Przebieg zajęć:
  1. Ćwiczenia ruchowe:
    Nauczyciel prezentuje ćwiczenia, dzieci wykonują je zgodnie z instrukcją:
    • podrzucanie i chwytanie piłeczki na przemian prawą i lewą ręką (ćwiczenie indywidualne);
    • chwytanie i rzucanie piłeczki prawą i lewą ręką do partnera (ćwiczenie w parach);
  2. Włączenie komputerów i uruchomienie programu POINT.
  3. Ćwiczenia usprawniające motorykę rąk z użyciem myszki.
    Nauczyciel objaśnia sposób wykonania poszczególnych ćwiczeń. Dzieci pracują indywidualnie.
    • kreślenie myszką form kolistych, falistych, linii prostych i łamanych według własnego pomysłu (POINT).
    • kreślenie myszką kółek o różnej wielkości (według podanego na planszy wzoru) (POINT)
    • kreślenie myszką figur geometrycznych i umieszczanie ich po prawej lub lewej stronie "kartki" (POINT).
  4. Wodzenie palcem po śladzie.
    • uruchomienie dyskietki z ilustracjami. "Rysowanie" kształtów bez odrywania ręki – POINT (rysowanie po śladzie).
  5. Uruchomienie strony internetowej www.foxkids.pl.
  6. Kolorowanie wybranej ilustracji według wzoru.
  7. Prezentacja prac na monitorach.
  8. Zakończenie pracy z komputerem.
  9. Ćwiczenia odprężające:
    • zabawa muzyczno-ruchowa "Gimnastyka" (dzieci śpiewają i wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie ze słowami piosenki):
      "Głowa, ramiona, kolana, pięty,
      kolana, pięty,
      kolana, pięty.
      Głowa, ramiona, kolana, pięty,
      Oczy, uszy, usta, nos".
      
Scenariusz 2

Temat zajęć: Różnicowanie głosek bdpg.

Cele główne:
  • usprawnianie funkcji słuchowej (umiejętność różnicowania dźwięków);
  • usprawnianie funkcji wzrokowej (wyodrębnianie przedmiotów);
  • utrwalanie wzoru graficznego i słuchowego głosek bdpg;
  • doskonalenie techniki czytania;
  • doskonalenie sprawności manualnej;
  • wyrabianie nawyku samokontroli;
Cele szczegółowe:
  • wie jak poprawnie zapisać litery p,b,d,g;
  • potrafi odtworzyć rytm;
  • umie znaleźć określony przedmiot wśród innych;
  • potrafi kolorować zgodnie z określonym kierunkiem;
  • czyta poprawnie głośno i cicho sylaby, wyrazy;
  • rozumie znaczenie samokontroli w pracy;
  • sprawnie posługuje się myszką;
Metody: pokaz, praca z komputerem, ćwiczenia praktyczne, zabawy.
Formy: indywidualna jednolita i zróżnicowana, praca w parach.
Środki dydaktyczne: plansza, wydruki komputerowe, kredki, strony www, "Rymowanki – przytulanki" wg Bogdanowicz.

Przebieg zajęć:
  1. Rozpoznawanie i odtwarzanie struktur dźwiękowych:
    • dziecko odtwarza rytm klaszcząc zgodnie z układem graficznym przedstawionym na planszy;
    • odtwarzanie rytmu klaskanego przez kolegę (praca w parach);
  2. Kolorowanie kredkami konturów liter bdpg zgodnie z podanym kierunkiem (wydruki komputerowe)
  3. Wyszukiwanie liter bdpg wśród innych (wydruki komputerowe)
  4. Uruchomienie komputera i połączenie z internetem – www.reedukacja.prv.pl
  5. Ćwiczenia na różnicowanie głosek bdpg (nauczyciel wyjaśnia poszczególne ćwiczenia. Dzieci pracują indywidualnie w zależności od swoich umiejętności, tempa pracy. Dokonują samooceny.
    • globalne czytanie krótkich wyrazów – "Wyrazy do czytania".
    • łączenie w pary litr, sylab, wyrazów – "Poszukaj pary".
    • wyszukiwanie liter występujących w podanych wyrazach – "Dobieranka literowa".
    • dobieranie liter rozpoczynających wyraz przedstawiony na ilustracji – "Obrazek i litera".
  6. Zakończenie pracy z komputerem.
  7. Ćwiczenia odprężające: masaż (Dzieci recytują wierszy i naśladują rękoma na plecach kolegi czynności wymieniane w wierszu).
    "List do babci"
    Kochana babciu, kropka.
    Piszę Ci, że mamy w domu kotka, kropka.
    Kotek chodzi.
    Kotek skacze.
    Kotek drapie.
    Kotek chrapie.
    Składamy list, naklejamy znaczek i zanosimy na pocztę.
    
    
    "Maszyna do pisania" Wkręcamy papier do maszyny do pisania. Piszemy. Pisze pani na maszynie a, b, c, kropka, przecinek i przesuwamy wałek.
    mgr Małgorzata Ciechomska
    kształcenie zintegrowane
    SP Pęzino

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie