Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wprowadzenie litery

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 26645 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Metoda Dobrego Startu składa się z trzech części. Pierwsza to "Piosenki i rysunki", druga to "Piosenki i znaki" oraz trzecia "Piosenki i litery".
     Pracuję w przedszkolu z dziećmi sześcioletnimi. W swej pracy do wprowadzania liter wykorzystuję część trzecią tej metody czyli "Piosenki na literki". Dzieci pracują wg stałego schematu: zajęcia wstępne, właściwe i zakończenie. Stosuję zasadę stopniowania trudności -zaczynamy od prostych wzorów graficznych, a kończymy na bardziej skomplikowanych,wymagających dużej precyzji ruchów. Dzieci z pomocą nauczyciela kreślą wzór graficzny w rytm śpiewanej piosenki. Jest to zadanie bardzo trudne, gdyż wymaga integracji wszystkich zmysłów biorących udział w tworzeniu wzoru.
     Następnie reprodukują wzór różnymi technikami, co sprawia że zajęcia są dynamiczne i atrakcyjne. Bardzo lubiane są przez dzieci zajęcia końcowe, którym towarzyszy zabawa przy muzyce. Teksty piosenek i melodie są proste, dowcipne, łatwe do zapamiętania i chętnie śpiewane przez dzieci.

Temat zajęcia: Opracowanie wzoru do piosenki "Dom".
Wprowadzenie litery "D".

Cele edukacyjne:
Rozwijanie funkcji intelektualnych, językowych, percepcyjno-motorycznych,i ich integracji (informacje związane z domem rodzinnym, jego wyglądem, osobami w nim zamieszkującymi, rozwijanie świadomości schematu ciała:prawa i lewa ręka; ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej, mowy, (wyodrębnianie zdań z tekstu), nauka prawidłowego kierunku ruchu ręki podczas kreślenia linii pionowych i zaokrąglonych, uspołecznienie dzieci.

Metoda: Metoda Dobrego Startu - stymulowanie rozwoju psychomotorycznego dzieci

Forma zajęć: zajęcie zespołowe

Pomoce:
     Zajęcia wprowadzające: przedmioty nawiązujące do treści piosenki, obrazki, których integralnym elementem jest opracowany wzór
     Zajęcia właściwe: woreczki z materiałem sypkim (np. z ryżem), wstążki, materiały o wyrazistej fakturze (np. papiery ścierne o różnej grubości, tektura falista, wyszlifowana deska, kawałki wykładziny dywanowej), tacki z kaszką, solą, cukrem itp., tabliczki ( np. z gumolitu ) i kreda, arkusze papieru pakowego, kartki rysunkowego formatu A4 , narzędzia do kreślenia wzorów: mazaki różnej grubości, kredki świecowe

PROGRAM ZAJĘCIA

I. Zajęcia wprowadzające:
1.Powitanie(mel. Panie Janie)
Witaj, witaj .... dz. siedząc w kręgu , machają do siebie
Jak się masz? Jak się masz? dz. patrzą na kolegę z prawej i lewej strony
Wszyscy cię witamy. witamy się z kolegą z prawej i lewej strony
Wszyscy cię kochamy. krzyżujemy ręce na piersiach w geście obejmowania
Bądź wśród nas. cała grupa chwyta się za ręce

2.Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
     Stań prosto, unieś lewą rękę do góry, dotknij lewą ręką lewego ramienia, lewego biodra, prawego Kolana, prawej stopy. Zwiń prawą rękę w pięść a następnie wysuwaj kolejne palce. Wykonaj to ćwiczenie patrząc a później z zamkniętymi oczami.

3. Zagadka "Dom".

4.Nauka piosenki "Dom".

  • co to jest "dom"?
  • kto mieszka w waszym domu?
  • dlaczego dom to także uśmiech?
  • czy potraficie przegłoskować słowo "dom"?
  • co słyszymy na początku słowa "dom"?
  • czy znacie inne słowa na głoskę "d"?
  • powiem wam dwa słowa "kotek" i "płotek" czy słyszycie dwa te same czy inne słowa?
II. Zajęcie właściwe:
  1. ćwiczenia ruchowe:
    1. Usprawnianie motoryki dużej.
      Zabawa ruchowa: "Sprzęty domowe" -dzieci chodzą , biegają rozluźnione po sali w różnych kierunkach, a sygnał demonstrują jakiś mebel napinając mięśnie
    2. Usprawnianie motoryki małej.
      Zabawa ruchowa "Rysujemy dom"- w powietrzu palcami obu rąk rysowanie dachu, ścian, okien, drzwi.
    3. Ćwiczenia ortofoniczne- przejście do ćw. ruchowo- słuchowych.
      Zabawa "Jakie dźwięki możesz usłyszeć w domu"?
      • dzwonek do drzwi
      • bicie zegara
      • wirowanie pralki
  2. ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
    1. Dzieci siedzą przy stole z woreczkami i wystukują rytm śpiewanej piosenki:
      • dwoma rękam
      • pięściami jednocześnie
      • wewnętrzną stroną dłoni
      • pięścią i dłonią na zmianę
      • palcem na czterech woreczkach
      • akcentując rytm piosenki na "raz"
    2. Dzieci odchodzą od stolików według własnego pomysłu odtwarzając rytm piosenki za pomocą (tupania, klaskania, skoków)
  3. ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
    1. Demonstracja litery "D" rysowanej na tablicy
      • omówienie jej kształtu:
      • co narysowałam?
      • z jakich kresek składa się litera "D"
      • ile jest tych kresek?
      • kreska którą rysuję z góry na dół jest kreską pionową.
    2. Demonstracja rysowania wzoru litery ze śpiewem piosenki przez
      • nauczycielkę
      • wybrane dzieci
    3. Wodzenie palcem przez wszystkie dzieci na materiale o różnej fakturze.
    4. Odtwarzanie ruchem rytmu piosenki za pomocą wstążki.
    5. Odtwarzanie wzoru palcem na tackach z kaszką, solą, mąką, cukrem.
    6. Pisanie litery na kartkach papieru pisakiem, kredką, ołówkiem.
III. Zajęcie końcowe
  1. Ćwiczenie relaksujące:
    "Płatki śniegu" – dzieci wirują w różne aż do opadnięcia na podłogę.
  2. Ćwiczenia oddechowe:
    " Zdmuchiwanie śniegu"- dzieci siedzą na dywanie i zdmuchują śnieg z dłoni z powolnym jej otwieraniem.
Literatura:
  • M. Bogdanowicz "Metoda Dobrego Startu"
  • M. Bogdanowicz "Piosenki na literki"
Opracowanie zajęcia: mgr Jolanta Jung

Zajęcie zostało zrealizowane podczas hospitacji koleżeńskiej w dniu 08. 12. 2004 r.,
w Przedszkolu Samorządowym w Mochach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie