Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sytuacje konfliktowe wśród uczniów. Sposoby ich pokonywania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1864 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przeciwdziałanie przemocy i agresji. Scenariusz zajęć w klasie III dotyczący sytuacji konfliktowych wśród uczniów oraz sposobów ich pokonywania.
Scenariusz zajęć otwartych z kształcenia zintegrowanego w klasie III

Opracowała: mgr Jolanta Szymczyk

Temat kręgu: Przeciwdziałanie przemocy i agresji.

Temat: Sytuacje konfliktowe wśród uczniów. Sposoby ich pokonywania.

Cele:
· dostrzeganie pozytywnych cech u innych, komunikowanie o tym,
· ćwiczenie umiejętności wyrażania uczuć negatywnych,
· doskonalenie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktu.
· doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
· zmniejszenie stresu i napięć,
· usprawnianie zachowań w sytuacjach stresowych,
· proces podejmowania decyzji i konstruktywne działanie w sytuacjach trudnych.

Metody:
· burza mózgów,
· ćwiczenia integracyjne.
· psychodrama.

Formy:
· Praca w grupach, jednolita
· Praca indywidualna, zróżnicowana

Pomoce dydaktyczne:
kartki, długopisy, plansze z napisami „agresja”, magnesy, skrzynia złości, gazety, poduszki (jaśki), znaczki ze szczerzącym zęby psem i napisem: „Uwaga będę gryzł”, Ludzik złości (pacynka), tabliczka z napisem „złość”, książka, woreczek złości.


Przebieg zajęć

1. Powitanie.

2. Zabawa w kategorie
Grupa siedzi w dużym kole. Na środku stoi jedna osoba, która wywołuje inne dzieci o tych samych cechach, zainteresowaniach, np.
Ci, którzy lubią lody...
Blondyni...
Ci, którzy są koleżeńscy...
Ci, którzy nie mają przyjaciół...
Wywołane osoby zamieniają się miejscami, a osoba, która nie zdążyła zająć miejsca staje na środku i powtarza zabawę.


3. "Nieme przyjęcie"
Na środku sali ustawiony jest stół. Każdy uczestnik otrzymuje kartkę, którą podpisuje i kładzie na stole. Następnie chodząc wokół stołu dopisuje na kartkach innych osób pozytywy, które w nich dostrzega. Po zakończeniu każdy odnajduje swoją kartkę i głośno odczytuje informacje, które otrzymał od innych.

4. Wyrażanie negatywnych uczuć.
Wyobraźcie sobie, że ktoś rozdarł wam ubranie. Zastanówcie się, jaka byłaby wasza reakcja. Chętni uczniowie przygotowują i odgrywają daną sytuację, zwracając uwagę na „zasady udzielania informacji zwrotnych”.

5. Omówienie sytuacji konfliktowych.
Grupa podzielona na cztery kilkuosobowe zespoły. Ich zadaniem jest stworzenie listy skojarzeń (burza mózgów) na następujące tematy: (KARTA PRACY NR 1)
o Co to jest agresja?
o Typowe reakcje w sytuacji stresowej (strach, agresja, płacz)
o Konsekwencje sytuacji konfliktowej (złe samopoczucie, smutek, brak przyjaciół)


6. Jak możemy radzić sobie ze złością?
Oto kilka akceptowanych społecznie form pozbywania się, odreagowywania złości znanych dzieciom, zanim złość je ogarnie:
· skrzynia złości lub pudełko z gazetami, które można gnieść do woli,
· "ludzik złości" - pacynka, do której można włożyć rękę i powiedzieć jej o swoim zdenerwowaniu, · krzyczenie w poduszkę,
· ustawienie obok siebie tabliczki nastroju, napis "złość",
· przypięcie do koszulki szczerzącego zęby psa, który ma sygnalizować "Uwaga, będę gryzł",
· woreczek złości, w którym zamykamy złość.
Uczniowie po zapoznaniu z wyżej wymienionymi formami wybierają odpowiednią dla siebie.


7. Ćwiczenia relaksujące
Uczestnicy stoją w kręgu i zamykają oczy. Nabierają głęboko powietrza i starają się najdłużej wypowiadać kolejne samogłoski: a, e, i, u, o, aż do wyczerpania zapasu powietrza.

8. Podsumowanie
Praca indywidualna – uczniowie uzupełniają karty pracy.(KARTA PRACY NR 2)

9. Pożegnanie.



Karta pracy nr 1

1. Co to jest według ciebie – agresja? (wypisz wszystko to co ci się z tym tematem kojarzy)

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

2. Wymień typowe reakcje ludzi, kiedy się boją:

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

3. Jakie mogą być według ciebie skutki sytuacji konfliktowych? (wypisz kilka)

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................



Karta pracy nr 2

Dokończ zdania:

Kiedy jestem zły, to ................................................................................................

.................................................................................................................................

Agresja, to .............................................................................................................



Karta pracy nr 2

1. Uporządkuj podane wyrazy i ułóż zdanie.

stosowanie wobec to Agresja przemocy innych.

.................................................................................................................

.................................................................................................................

2. Podkreśl odpowiedzi, które dotyczą ciebie.

Kiedy jestem zły, to:
a) Krzyczę na innych,
b) Płaczę,
c) Biję innych,
d) Wyzywam kolegów,
e) Zaciskam zęby i nic nie mówię,
f) Idę się wykrzyczeć do innego pokoju

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie