Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Środowiskowe uwarunkowania rozwoju dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3724 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

W swojej pracy będę nawiązywała do doświadczeń i obserwacji jakie poczyniłam pracując w małej, wiejskiej szkółce.
W tej szkole pracuję osiemnasty rok. Szkoła na dzień dzisiejszy liczy 61 uczniów. Szkoła jest sześcioklasowa. W związku z małą ilością dzieci w klasach prowadzone są zajęcia łączone. W szkole znajduje się oddział przedszkolny dla dzieci 6 letnich i chętnych 5 latków. Jestem nauczycielem kształcenia zintegrowanego.

Rozwój psychiczny człowieka jest to dynamiczny proces doprowadzający do zmian ilościowych i jakościowych we wszystkich funkcjach i czynnościach psychicznych. Zmiany ilościowe polegają na wzbogaceniu wiedzy o świecie, narastaniu sprawności i umiejętności oraz poszerzenia się zakresu emocji i potrzeb. Zmiany jakościowe to takie zasadnicze przekształcenie funkcji psychicznych, dzięki którym stają się one czymś zupełnie nowym i odmiennym.
Pójście dziecka do szkoły jest okresem przełomowym w jego życiu. Kończy się wiek beztroskiego dzieciństwa, a także wiek egocentryzmu. Dziecko zaczyna stopniowo wrastać w grupę rówieśniczą, przyjmować społeczny system wartości. Zmieniają się również proporcje między podstawowymi formami działalności: zabawą, nauką i pracą. Nauka przybiera postać pracy umysłowej, natomiast nasycenie elementami zabawowymi stopniowo maleje. Z tych powodów dziecko przychodzące do szkoły musi spełniać określone wymagania rozwojowe pod względem fizycznym i psychicznym. Wymagany poziom rozwojowy określa się dojrzałością szkolną. Dojrzałość szkolna jest to "osiąganie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych w klasie pierwszej".

Kryteria dojrzałości szkolnej obejmują:
a) Rozwój fizyczny, tj. odpowiedni poziom zdrowotny, prawidłowe nawyki ruchowe, a w tym precyzyjne ruchy palców gwarantujące naukę pisania i rysowania, zadawalający ogólny rozwój fizyczny organizmu.
b) Rozwój procesów poznawczych - rozwój myślenia i mowy, pamięci, wyobraźni i uwagi dowolnej, co gwarantuje dłuższą koncentrację na przedmiotach i zjawiskach, analizowanie ich i scalanie, prawidłowe ujmowanie stosunków przestrzennych, operowanie znakami i symbolami abstrakcyjnymi, co gwarantuje dobrą naukę czytania, pisania i rozwiązywania zadań matematycznych. Prócz tego dziecko powinno posiadać ciekawość poznawczą, wykazywać zainteresowania nauką i szkołą.
c) Dojrzałość społeczną i emocjonalną, która gwarantuje radzenie sobie w otoczeniu społecznym (kontaktowość społeczna), samodzielność, systematyczność, zdyscyplinowanie, wytrwałość, poczucie obowiązku, zdolność podporządkowania się innym, pracę na rzecz grupy rówieśniczej, a także radzenie sobie z czynnościami higieniczno - porządkowymi.
Tak więc dziecko przychodzące do szkoły ma za sobą bardzo dynamiczny rozwój fizyczny i psychiczny w wieku 0 - 3 roku życia, a także w wieku przedszkolnym 3-6 roku życia, w którym coraz więcej dzieci znajduje fachową opiekę w oddziałach przedszkolnych. Okres młodszego wieku szkolnego nie jest już tak dynamiczny jak poprzedni. Jest on jednak niezmiernie ważny. Przygotowuje bowiem dziecko i jego organizm do okresu dorastania i dojrzewania. Dlatego dziecko wcześniej musi nauczyć się bardzo dużo: samodzielnie obserwować świat, samodzielnie myśleć (ocenianie, krytyczne sądzenie i wnioskowanie), kontrolować zapamiętywane treści, panować nad własnymi pragnieniami i instynktami - umieć działać na rzecz innych rówieśników, a także ludzi dorosłych (rodziców, znajomych, nauczycieli), podporządkowywać się ustalonym normom społecznym.
Jest to wiec okres elementarny - propedeutyczny, dla rozwoju wielu właściwości psychicznych. Z tego powodu psychologowie określają jego specyfikę jako - wiek rozumu - z uwagi na bardzo duże tempo i duże możliwości w rozwoju, rozumienia otaczającego świata i jego zjawisk; - wiek pamięci - ponieważ dzieci wykazują dużą łatwość w zapamiętywaniu ( pamięć mechaniczna) dużej ilości nowych słów, liczb, nawyków ruchowych, zasad rozwiązywania zadań matematycznych (algorytmy), czynności utrwalających się w zespoły nawyków społecznego zachowania; - wiek społeczny - jako że dzieci ujawniają tendencję do uczestnictwa w życiu zbiorowym klasy szkolnej i grup rówieśniczych podczas zabaw podwórkowych, a także w spełnianiu ról społecznych na rzecz klasy, szkoły i domu rodzinnego: - wiek realizmu - to kolejna właściwość, gdyż dzieci zaczynają coraz bardziej żyć konkretnym życiem zewnętrznym, przedmiotami, ludźmi i ich obserwowalnymi funkcjami; - wiek aktywności - to skłonność do ekspansji, do angażowania się w to, co dziecko aktualnie robi, oddawanie się bez reszty poznawaniu, zabawie, pracy. Świat jest w zasięgu ręki, wszystko jest możliwe, wystarczy tylko bardzo chcieć; - wiek ekspresji - gdyż dziecko ma potrzebę wyrażania własnych przeżyć przez zabawę i działalność twórczą (spontaniczny ruch, taniec, śpiew, rysowanie, malowanie, konstruowanie, tworzenie neologizmów językowych).
Wymienione właściwości pojawiają się w wieku 7-10 lat w szczególnie wzmożony i wyraźny sposób niemal u wszystkich dzieci.

Okres nauczania początkowego ma szczególne znaczenie w kształtowaniu się człowieka dorosłego, jego kondycji fizycznej, samopoczucia fizycznego i osiągnięć życiowych. Kolejne reformy systemu oświaty w imię "dobra dziecka" zbyt małą uwagę przywiązują do rozwoju fizycznego i zdrowotnego, na bazie których może dokonywać się prawidłowy rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny. Każdy nauczyciel powinien pamiętać, że do szkoły chodzi uczeń, że organizm dziecka jest tworem biologicznym, wobec czego należy mu zapewnić wszystkie warunki niezbędne do pełnego rozwoju nie tylko psychicznego, społecznego, ale i fizycznego. Niestety, w naszych szkołach sytuacja pod tym względem jest wysoce niepokojąca, a w odniesieniu do wielu spraw ulega pogorszeniu.

Analizując rozwój dziecka, należałoby odpowiedzieć sobie na pytanie:
"W jakich warunkach i pod wpływem jakich czynników dokonują się w procesach psychicznych dziecka daleko idące zmiany rozwojowe?"

(...)

Beata Czeladka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie