Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wczesne wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2187 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Wczesne wspomaganie rozwoju to interakcyjna pomoc ukierunkowana na poprawienie funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego w sferach jego życia oraz całościowe udzielenie wieloaspektowego wsparcia jego najbliższej rodzinie. Wczesna interwencja powinna mieć miejsce od urodzenia do 6 r.ż. Dbając o wczesne wspomaganie dziecka, nie można zapomnieć o wsparciu skierowanym do rodziny dziecka niepełnosprawnego. Podstawą wspomagania rozwoju dziecka jest prawidłowa diagnoza, ustalenie form i metod pracy z dzieckiem i jego rodziną. Wczesna interwencja to kształtowanie najbliższego otocznia dziecka. Już od najmłodszych lat należy stymulować dziecko poprzez kolor pościeli, łóżeczka, kolor ścian itp. Dlaczego do 6 r.ż. należy mieć na uwadze wczesną stymulację rozwoju dziecka? Przede wszystkim dlatego, że w tym okresie występuje wyjątkowo duża plastyczność centralnego układu nerwowego oraz związana z tym możliwość korelacji zaburzonych funkcji i kompensacji deficytów; występuje większa podatność małych dzieci na stosowane wobec nich programy i w efekcie są szybsze postępy usprawniania ponadto rodzice małych dzieci mają więcej nadziei, sił i wiary, dlatego są bardziej zaangażowani we współpracę ze specjalistami i we własny udział w terapii dziecka. Wczesna stymulacja dziecka do 3 r.ż. powinna przebiegać w domu rodzinnym dziecka, dlatego pomoc musi być skierowana do samych rodziców. Pomoc dotyczy wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka, rozpoznania wady i radzenia sobie z nową sytuacją. Pomoc ta musi mieć odzwierciedlenie w rozpoznawaniu jego zachowań i ich odpowiedniej, prawidłowej interpretacji, a także reakcji na zachowanie dziecka. Należy pamiętać o instruktażu i poradnictwie w zakresie działań rewalidacyjnych (terapeutycznych). Wsparcie dla rodziców nie będzie możliwe, jeśli nie będą informować o potrzebie wyposażenia ich dziecka w niezbędny sprzęt, pomoce. Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest przede wszystkim wieloaspektowa diagnoza możliwości dziecka i środowiska rodzinnego, określenie rodzaju pomocy udzielanej dziecku i rodzinie, wspomaganie rozwoju dziecka, psychopedagogiczna pomoc rodzinie, ambulatoryjna pomoc od czasu do czasu. Ważna jest również współpraca z placówkami, organizacjami, stowarzyszeniami zajmującymi się leczeniem małych dzieci oraz innymi placówkami jak przedszkola (w tym przedszkola niepubliczne), żłobki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Myślą przewodnią wczesnej interwencji jest plan kompleksowy, który ukierunkowany jest na dziecko i jego rodzinę. Pomaga jemu rozwinąć własne możliwości oraz wyrabia wiarę we własne siły. Problemy związane z emocjonalną akceptacją własnego niepełnosprawnego dziecka mogą zostać w znacznym stopniu zredukowane dzięki zastosowaniu pedagogiczno-terapeutycznych środków wczesnej interwencji. Głównymi rewalidatorami są rodzice, a w szczególności matka. Ona swoją "pracą" rozpoczyna już w pierwszych dniach życia dziecka. W Polsce jest ponad 20 ośrodków wczesnej interwencji prowadzonych przez Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. Są to placówki oświatowe. Pracownicy nie podlegają karcie nauczyciela. Z każdym rokiem przewiduje się, że takich ośrodków będzie w Polsce coraz więcej - miejmy nadzieję, że w Łodzi również pojawią się ośrodki zapewniające kompleksową opiekę dziecku niepełnosprawnemu. Wspomagamy tzw. wcześniaki, dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci niewidome i niedowidzące, niesłyszące i niedosłyszące, niepełnosprawne ruchowo i wszystkie inne dzieci, których zachowanie i stygmat zewnętrzny niepokoi rodziców i specjalistów. We wczesnej interwencji bardzo ważne są formy terapii takie jak: terapia Knillów, terapia V. Sherborne, integracja sensoryczna, kinezjologia edukacyjna P. Dennisona, kinezyterapia NDT-Bobath oraz VIT (videotrening interakcji). Pamiętajmy zatem, że wczesne wspomaganie rozwoju rozpoczęte jak najwcześniej daje duże szanse całkowitego wyleczenia dziecka.

mgr Sebastian Zieliński

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie